علمی

دوران عجیب پسا کرونا در کودکان

اثرات ویروس کرونا در هنگام و بعد از بیماری در کودکان چگونه است؟

کودکان در تمام سنین ممکن است بر اثر ویروس کرونا بیمار شوند؛ اما اکثر آن‌ها در صورت آلوده شدن، بیماری خفیفی نشان می‌دهند یا حتی ممکن است هیچ علائمی نداشته باشند. در این صورت، چگونه می‌توان از شیوع بیشتر این ویروس جلوگیری کرد؟

احتمال بیماری بر اثر ویروس کرونا در کودکان چقدر است؟

طبق داده‌های حاصل از مراکز درمانی آمریکا، ۱۵ درصد از بیماران کرونایی در این کشور، کودکان هستند؛ که این رقم اخیرا صعود زیادی داشته است.

علیرغم این که کودکان ممکن است به این ویروس آلوده شوند، اما در صورت ابتلا به بیماری کرونا،یا هیچ علامتی نشان نمی‌دهند یا همراه با علائم خفیف دیده می‌شوند.البته ناگفته نماند که کودکانی با شدت بالای بیماری نیز دیده شده‌اند.طبیعتا ریسک ابتلای شدید، در کودکان دارای بیماری زمینه‌ای مثل دیابت و آسم بسیار بالاتر است.

تحقیقات نشان داده که بعضی از کودکان ممکن است حتی پس از درمان و بهبود، باز هم علائم بیمار کرونایی را نشان دهند؛ موارد نادری نیز یافت شده که اثرات جدی مرتبط با کرونا در آنان تثبیت شده است.

با اینکه کودکان و بزرگسالان علائم مشابهی را تجربه می‌کنند اما این علائم در کودکان، خفیف و مشابه سرماخوردگی است که اکثر آن‌ها پس از یک الی دو هفته بهبود می‌یابند.

کرونا

علائم احتمالی کرونا در کودکان

علائم احتمالی بیماری در کودکان عبارت‌اند از:

  • تب
  • سرفه‌های خشک
  • آب ریزش بینی
  • از دست رفتن حس بویایی و چشایی
  • تغییرات در پوست مثل ایجاد لکه‌هایی در دست یا پا
  • گلودرد
  • علائم مربوط به دستگاه گوارش
  • سرد شدن بدن
  • درد‌های عضلانی
  • خستگی و کسالت بیش از حد
  • سردرد شدید

حالت ها و علائمی که ممکن است پس از بهبود یافتن از کرونا در کودکان دیده شوند:

مشکلات تنفسی:

به دلیل اینکه ویروس به شش‌ها و سیستم تنفسی حمله می‌کند، این اثرات نامعمول نیستند. این مشکلات شامل درد در قفسه سینه، سرفه، تنگی نفس هستند که بعضی از آن‌ها تا 3 ماه هم باقی می‌مانند. کودکان بالای 6 سال که این علائم را نشان می‌دهند، عملکرد ریه‌هایشان باید مورد بررسی قرار گیرد.

مشکلات قلبی:

شامل عفونت در عضلات قلب، نامنظم بودن ضربان و تنگی نفس هستند. کودکان و نوجوانانی که در ۶ ماه اخیر ابتلا، کم و بیش چنین علائمی داشتند باید تست‌های قلب به‌خصوصی را انجام دهند تا از سلامت این عضو حیاتی اطمینان پیدا کنند.

بو و مزه:

یک نفر از هر ۴ نفر ۱۰ تا ۱۹ ساله که سابقه ابتلا به کووید-۱۹ را داشتند، تغییر در حواس چشایی و بویایی را تجربه کرده است.بنابراین، ممکن است اثرات منفی در رژیم غذایی و روحیه آن‌ها ایجاد کند. خوشبختانه پس از چند هفته، معمولا این حواس به حالت طبیعی خود برمی‌گردند؛ در غیر این صورت باید فورا با پزشک مشورت کرد.

اختلالات در توسعه اعصاب:

در بعضی حالت‌های نادر که ویروس به سیستم عصبی حمله می‌کند؛ سکته و انسفالیتیس در مغز مشاهده شده که مشکلاتی مثل اختلالات تکلمی و حرکتی، عملکرد ضعیف مغز و تغییرات روحی را نیز شامل می‌شود.

خستگی ذهنی:

شامل سردرد، کاهش تمرکز، حالت مغز مه‌آلود یا فکر کردن غیرواضح که در میان افراد بالغی که کرونا داشتند دیده می‌شد، کودکان و نوجوانان نیز ممکن است این علائم را داشته باشند؛ همچنین بعضی کودکان دچار فراموش‌کاری و کاهش سرعت مطالعه می‌شوند.حالات تقریبا متداول، ضعف در یادگیری، افزایش استرس و مشکلات خواب هستند.

خستگی فیزیکی یا جسمی:

کودکان و نوجوانان، پس از ابتلا به کویید-۱۹، عملکرد فیزیکی ضعیفی نشان می‌دهند یعنی تمایلی به فعالیت نداشته و به راحتی خسته می‌شوند؛ حتی اگر علائم قلبی و ریوی نداشته باشند.این حالت نیز به مرور زمان بهتر شده و از بین می‌رود.

سردرد:

شایع‌ترین علامت ابتلا به کروناست که در رده‌های سنی مختلف قابل مشاهده است. داشتن خواب کافی، نوشیدن آب کافی، تغذیه مناسب و نداشتن استرس می‌توانند تا حدودی در رفع سردرد کمک کننده باشند. اگر سردردها شدید و طولانی باشند ممکن است پزشک مربوطه برخی داروها را برای حل این مشکل تجویز نماید.

مشکلات مربوط به بهداشت روان:

همان طور که از ابتدای شروع پاندمیک کرونا با تعطیل شدن مدارس و کاهش رفت و آمد‌ها، مشکلاتی مانند گوشه‌گیری، انزوا و کاهش نشاط در کودکان دیده شد؛ افزایش این احساسات پس از ابتلا و بهبود کرونا در کودکان قابل مشاهده است.در این حالت، اختلالات و مشکلاتی از قبیل افسردگی، گوشه‌گیری، اضطراب و درون‌گرایی هستند که سلامت روان کودک را به خطر می‌اندازند.تغذیه سالم و اصلاح سبک زندگی، می‌توانند جهت از بین بردن علائم پساکرونا کمک‌کننده باشند.

سندرم التهاب چند سیستمی درکودکان (multisystem inflammatory syndrome)

این سندرم که با نام MIS-C نیز شناخته می‌شود، حالتی بسیار خطرناک است که در آن قسمت‌هایی از بدن (مانند قلب، ریه، رگ‌های خونی، کلیه‌ها، دستگاه گوارش، مغز، پوست و چشم) به شدت دچار التهاب می‌شود. طبق مشاهدات، کودکان مبتلا به این سندرم سابقه ابتلا به کویید-۱۹ را داشتند. همچنین مطالعات گویای این است که دلیل این سندرم، پاسخ ایمنی بیش از حد بدن در مقابل ویروس کرونا است.

نشانه‌ها و علائم احتمالی MIS-C:

  • تب‌ طولانی (۲۴ ساعت یا بیشتر)
  • حالت تهوع
  • معده درد
  • علائم پوستی
  • ضربان قلب بالا
  • نفس نفس زدن
  • قرمزی چشم
  • احساس خستگی نامعمول
  • سردرد و سرگیجه‌های مداوم
  • بزرگ شدن گره‌های لنفاوی

علائم هشداردهنده درباره افزایش یافتن خطر MIS-C:

  • ناتوانی در بیدار شدن از خواب یا بیدار ماندن
  • سختی در نفس کشیدن
  • گیج رفتن و سردرد شدید
  • پوست و ناخن‌های رنگ پریده یا کبود
  • درد شدید در معده

در صورت مشاهده علائم فوق، فرد باید سریعا تحت نظر پزشک قرار گیرد.

دلیل عکس العمل متفاوت کودکان در برابر کرونا

پاسخ این سوال واضح نیست، بعضی متخصصین عامل توجیه این سوال را گونه‌های قدیمی‌تر کرونا ویروس مطرح کرده‌اند که بیماری‌هایی مثل سرماخوردگی را ایجاد می‌کردند. طبعا پس از بهبودی سرماخوردگی، بدن در برابر ویروس آن مقاوم می‌شود.

البته حالت محتمل دیگر این است که پاسخ سیستم ایمنی کودکان در برابر ویروس کرونا با پاسخی که در سیستم افراد بالغ ایجاد می‌شود، متفاوت است. علت بیماری بعضی بزرگسالان پاسخ بیش از حد سیستم ایمنی در برابر ویروس است؛ که چنین حالتی در کودکان کمتر اتفاق می‌افتد.

آیا واکسن کویید-۱۹ مختص کودکان موجود است؟

قطعا اهمیت ایمن شدن همگانی در برابر این ویروس بر کسی پوشیده نیست، همچنین یکی از لازمه‌های اتمام این اپیدمی است. واکسن شرکت Pfizer-BioNTech در حالت اضطراری برای افراد ۱۲ تا ۱۸ سال مجاز اعلام شده‌است. این واکسن باید در دو دوز با فاصله ۲۱ روز تزریق شود.

محققان نشان دادند که واکسن Pfizer-BioNTech، در کودکان ۱۲ تا ۱۵ ساله به صورت ۱۰۰٪ از ابتلا به کرونا جلوگیری می‌کند. همچنین به میزان %۹۱ از ابتلا به نوع شدید آن در افراد ۱۶ سال به بالا موثر واقع شده‌است.مطالعاتی درباره استفاده از واکسن کویید-۱۹ در کودکان کم‌سن‌تر در حال انجام است.

کرونا

اگر کودکان بیماری شدیدی در اثر ویروس کرونا تجربه نمی‌کنند چرا نیاز به واکسینه شدن دارند؟

به بیان ساده، واکسن کرونا از شیوع بیشتر ویروس جلوگیری می‌کند. کودکی که به این ویروس آلوده شده حتی اگر علائم بیماری را نداشته باشد باز هم ناقل محسوب شده و ناخواسته باعث شیوع هر چه بیشتر این ویروس می‌شود؛ اما با انجام واکسیناسیون می‌توان از این اتفاقات جلوگیری نمود و پایان این پاندمیک را سرعت بخشید.

مترجم: علی قانع

نویسنده: علی صراط، فاطمه عباس‌پور

ویراستار: رضا ولی‌پور پرچنکی

منابع:

healthychildren

mayoclinic

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا