مقالات

دلایل رد شدن یک مقاله

رد شدن یک مقاله می‌تواند علل گوناگونی داشته باشد، از خطاهای کوچک گرفته تا تطبیق نداشتن موضوع مقاله با موضوعات مدنظر ژورنال! اگر دلایل موجود در رد شدن یک مقاله را بشناسید، می‌توانید امکان رد شدن مقاله‌تان را به حداقل برسانید. در ادامه برای‌تان دلایل عدم پذیرش یک مقاله را بیان خواهیم کرد.

1. نگنجیدن موضوع مقاله در دامنه کاری ژورنال و اهداف آن

اگر موضوع مقاله‌تان ارتباطی با حیطه پژوهشی ژورنال نداشته باشد، احتمالاً پذیرفته نخواهد شد. هنگام انتخاب ژورنال برای ارسال مقاله، حتماً اسکوپ یا چشم‌انداز هر مجله را بشناسید و بعد برای سابمیت یا همان ارسال مقاله‌تان به آن اقدام کنید. اسکوپ یا چشم‌انداز هر مجله به معنای اهداف و حیطه کاری آن است که ابتدا باید خوب مطالعه کنید تا متوجه شوید ژورنال به دنبال چه نوع مقالاتی است. درواقع یکی از مهم‌ترین دلایل پذیرش نشدن مقاله این است مقاله را برای ژورنال اشتباهی فرستاده‌اید. به همین سادگی! بنابراین انتخاب ژورنال مناسب می‌تواند احتمال رد شدن مقاله را کاهش دهد.

2. ناقص بودن محتوای مقاله

ممکن است مشاهداتی در مقاله ذکرشده باشد، اما مقاله یک پژوهش کامل نباشد. همچنین ممکن است نویسندگان آثار مهم دیگر در آن حوزه را نادیده گرفته باشد؛ بنابراین، باید به کامل بودن کار فکر کنید و پژوهشی کامل و جامع را ارائه دهید.
3. مشکل در فرآیند پژوهش، نحوه ارائه داده‌ها یا تحلیل آن‌ها
ازجمله مشکلات بزرگ می‌توان به مواردی دیگر مانند نبود گروه‌ کنترل واضح یا دیگر معیارهای مقایسه‌ای، استفاده نکردن از فرآیندهای شناخته‌شده (که باعث می‌شود تکرار پژوهش دشوار شود) و یا وجود مشکلات جزئی‌تر مانند نام‌گذاری نادرست، نامناسب یا مبهم جدول‌ها و شکل‌ها. استدلال‌ها باید منطقی، ساختارمند و معتبر بوده و نتایج مقاله را تأیید کنند. اگر نتوان نتیجه‌گیری‌ها را بر اساس باقی بخش‌های مقاله توجیه کرد یا اگر این نتیجه‌گیری‌ها بخش عظیمی از مقالات قبلی را نادیده بگیرند، مقاله رد خواهد شد.

4. وجود مشکلات فنی

ازجمله مشکلات فنی که موجب ریجکت‌شدن مقاله می‌شود، باید به وجود مشکل مهم و جدیِ سرقت ادبی اشاره کرد. سرقت ادبی یعنی محتوای درون مقاله‌تان پیش‌تر در مقالات علمی دیگر بیان‌شده است. البته دنیای سرقت ادبی بسیار متنوع است و شکل‌های گوناگونی از این سرقت قابلیت انجام دارند. اگر دقیق ندانید که مصادیق سرقت ادبی چیست، امکان دارد بدون اینکه نیت این کار را داشته باشید، متهم شوید. پس بررسی سرقت ادبی مقالات پیش از ارسال آن‌ها برای مجلات یکی از مهم‌ترین کارهایی است که باید انجام دهید. در این صورت می‌توانید جهت رفع سرقت ادبی مقاله اقدام کنید و مانع از رد یا ریجکت‌شدن آن شوید.
مهم‌ترین دلایل عدم پذیرش مقالات از دید فنی عبارت‌اند از:
• ناقص بودن داده‌ها؛ مثلاً زیادی کوچک بودن نمونه، کنترل نکردن عوامل مؤثر، یا ضعف در کنترل این عوامل
• ضعیف بودن تحلیل‌ها، مثلاً استفاده از آزمون‌های آماری نامناسب یا فقدان کامل آزمون‌های آماری
• ضعف در انگیزه پژوهشی که به‌موجب آن، فرضیه‌های شما روشن یا به لحاظ علمی معتبر نیستند، یا اینکه داده‌هایتان پاسخی برای پرسش مطرح‌شده فراهم نمی‌کنند.
• یکی از مهم‌ترین دلایل عدم پذیرش مقاله گرفتن نتایج نادرست بر اساس فرض‌هایی که داده‌هایتان آن‌ها را تأیید نمی‌کنند.
با برخی کارها می‌توان از ردشدن مقاله و درنتیجه این مشکلات جلوگیری کرد. مثلاً با صرف زمان کافی برای مطالعه پیرامون حوزه مدنظر، تصمیم‌گیری دقیق درباره موضوع اصلی مورد تمرکز، فرضیه و طراحی آزمایشی جامع مطابق با اصول کتاب‌های مرجع آموزش مقاله‌نویسی.

5. مسائل زبانی، نوشتاری و املایی

کیفیت زبان، ساختار مقاله و تمام جدول‌ها و شکل‌های آن باید به‌اندازه کافی خوب باشند تا آن مقاله ارزیابی شود. اگر این‌طور نباشد، مقاله رد خواهد شد. فکر خوبی است که قبل از ارسال مقاله‌تان از دیگران بخواهید آن را بررسی کنند. دیگران ممکن است اشکالاتی را شکار کنند که از چشم خودتان دورمانده‌ بوده است. اگر از مهارت‌ خود در نوشتار انگلیسی مطمئن نیستید، می‌توانید قبل از ارسال مقاله از خدمات ویرایش زبان انگلیسی استفاده کنید که توسط اغلب ناشران بین‌المللی ارائه می‌شوند.
6. بررسی رفرنس‌ها
قدیمی یا ناقص بودن منابع و ارجاعات هم از دلایلی است که پذیرش را از مقاله‌تان دور می‌کند. از سوی دیگر، ارجاعات و استناددهی زیاد به آثار قبلی خودتان هم می‌تواند دلیلی بر ضعف مقاله‌تان باشد و امکان ریجکت‌شدن را افزایش می‌دهد.

7. خسته‌کننده بودن مقاله

 

برای اینکه مقاله‌تان از سوی جامعه علمی پذیرفته شود، باید روی موضوعات و زمینه‌های مهم و محبوب دست بگذارید. اگر عنوان و موضوع مقاله‌تان مهم و جذاب نباشد، مخاطبی هم نخواهد داشت. به همین دلیل ژورنال‌ها مقاله‌تان را ریجکت می‌کنند، همچنین پرداختن به موضوعات حاشیه‌ای و کم‌اهمیت رشته علمی‌تان، شانس پذیرش‌تان در ژورنال‌های معتبر را از شما دور می‌کند.

منبع

گردآورنده: مریم بهرامی
ویراستار: ریحانه ایرانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا