تکنیک های آزمایشگاهی

دستگاه اتوآنالایزر BT3000

Biotecnica BT3000 دستگاهی پرتابل

دستگاه اتوآنالایزر BT3000 دستگاهی دقیق و پرتابل برای انجام تست‌­های بیوشیمی، به­‌خصوص تست­‌های تخصصی توربیدومتری و هموگلوبین HbA1c است.

Biotecnica BT3000

این دستگاه علاوه‌­بر انجام آزمایشات شیمی­‌بالینی و ایمونوشیمی، برای انجام آزمایش‌های اورژانسی بخش بیوشیمی به‌صورت روزانه مورد استفاده قرار می­‌گیرد. دستگاه اتوآنالایزر BT3000 نشان­‌دهنده­‌ی تکامل تکنولوژیکی T.A.R.G.A (تجزیه و تحلیل تصادفی پیشرفته فناوری) است. همچنین برای تعیین یون­‌های Na+، K+، Cl- ، ( CO2 در صورت درخواست) با الکترودهای انتخابی یون مجهز شده‌­است.

کمپانی سازنده: Biotecnica

محصول: رم. ایتالیا

ظرفیت پردازش: 300 تست در ساعت

نوع: تجزیه و تحلیل شیمی

پارامترها: 78 آنالیت

روش: فیلتر فوتومر­ی

قابلیت­‌های دستگاه اتوآنالایزر BT3000

در دستگاه اتوآنالایزر BT3000 علاوه بر شیمی بالینی، امکان انجام آزمایش‌­های کدورت­‌سنجی (ایمونوشیمی) برای پروتئین­‌های خاص، داروها و سوء­مصرف داروها، قرائت پتاسیم، سدیم و کلرید (دی‌­اکسید­کربن در صورت درخواست) با روش غیر­مستقیم ISE (الکترودهای انتخابی یون) وجود دارد.

نرم‌­افزار BT3000 PLUS بر اساس Windows 2000 NT® است.

یادگیری آن آسان است و با اپراتور (به لطف دسترسی تصادفی انتخابی) حداکثر انعطاف‌­پذیری را در به‌­دست‌­آوردن و انجام آزمایش‌­های ROUTINE وURGENT  در سرم، پلاسما و ادرار ارائه می‌­دهد.

BT3000 PLUS یک آنالایزر خودکار است که بر اساس اصول طیف‌­سنجی طراحی شده‌­است.

این دستگاه قوانین جذب نور عملکرد اسپکتروفتومترها را کنترل می‌­کند. طراحی شده برای استفاده‌­ی مداوم (24 ساعت بدون وقفه.) آنالایزر می­‌تواند بر اساس در­خواست اپراتور یا در بازه­‌های زمانی برنامه­‌ریزی شده، استاندارد­­های کنترل و کالیبراسیون و کیفیت را انجام دهد.

BT3000 PLUS از یک سیستم نور­سنجی استفاده می­‌کند که به طور خاص توسط بخش تحقیق و توسعه Biotecnica Instruments S.p.A طراحی شده‌­است.

Biotecnica Instruments S.p.A

اصول کلی روش کار دستگاه اتوآنالایزر BT3000

یک پرتو نور از طریق یک کووت ارسال می‌­شود که حاوی محلول است که باید خوانده‌­شود. پرتو نور خروجی به یک فوتومتر حاوی 10 فیلتر تداخل با طول موج‌های مختلف منتقل می­‌شود.

سیگنال تقویت­ می‌­شود و توسط وسایل الکترونیکی خاص و کامپیوتر پردازش می­‌شود. سپس برنامه، تمام محاسبات و کنترل­‌های لازم را انجام می‌­دهد، به­­‌طوری که در نهایت می‌­تواند غلظت ترکیب در نمونه و هر­گونه بی­‌نظمی موجود در واکنش را نشان دهد.

اصل کلی که بر اساس آن فتومتری در شیمی بالینی استوار است، این است که:

افزایش یا کاهش شدت رنگ در یک محلول خاص متناسب با غلظت ترکیب جستجو شده‌­است. به­‌طور­کلی، افزودن یک نمونه به معرف آن، یک واکنش شیمیایی (شامل آنزیم‌­ها /یا بسترها) را تعیین می‌­کند که اثر آن افزایش (یا کاهش) رنگ و در نتیجه چگالی نوری محلول در کووت است.

همانطور که واکنش ادامه می­‌یابد، توسط تحلیل­‌گر « جذب» خوانده­ می­‌شود. پردازش نهایی داده‌­ها با اشاره به کالیبراسیون یا یک عامل نظری انجام می­‌شود­، بنابراین در پایان غلظت ترکیب به نمونه داده می‌­شود.

در صورت نتایج بیش‌­فعال، تکرار آزمایش را می‌­توان با رقیق‌­کردن خودکار نمونه انجام داد، همانطور که در صفحه­‌ی پارامترها برنامه­‌ریزی شده‌­است. همچنین می­‌توان به لطف عملکرد پردازش خودکار داده‌­ها، آزمایش­‌هایی را روی نمونه­‌های رقیق‌­شده انجام‌­داد.

BT3000 PLUS

نکات استفاده از دستگاه اتوآنالایزر BT3000

علاوه­‌بر برخی از تجزیه‌­و­تحلیل­‌هایی که برای آن­‌ها از یک عامل نظر­ی استفاده می­‌شود، به‌­طور­معمول ضریب در طول کالیبراسیون محاسبه می­‌شود. در طول کالیبراسیون­، آنالیزور واکنش به‌­دست‌­آمده، با یک نمونه غلظت شناخته­‌شده به نام “استاندارد” را می­‌خواند.

ضریب با تقسیم مقدار غلظت شناخته­‌شده بر میزان جذب خوانده­‌شده برای استاندارد محاسبه می­‌شود. برای تجزیه‌­و­تحلیل غیر­خطی (به عنوان مثال آزمایشات immunoturbidimetric) لازم است که یک منحنی درون‌­یابی با استفاده از چندین استاندارد در غلظت­‌های مختلف ایجاد شود.

شرایط محیطی

دستگاه اتوآنالایزر BT3000 باید روی سطح ثابت، بدون ارتعاش، میز یا گاری قرار­گیرد.

برای بارگیری نمونه­‌ها مواد­مصرفی، معرف­‌ها و غیره باید به­‌راحتی در اختیار اپراتور قرار­گیرد. (اطمینان حاصل کنید که میز می‌­تواند وزن دستگاه (95 کیلوگرم) را تحمل کند و برای ابعاد آن به اندازه‌­ی کافی بزرگ است.)

از قرار گرفتن در معرض نور مستقیم، گرما، جریان هوا و باد جلوگیری کنید.

جهت اطمینان از پراکندگی حرارت تولید­شده و اتصال آسان لوله­‌ها و کابل­‌ها طرف چپ، راست و عقب، دستگاه باید آزاد (حداقل 20 سانتی متر از دیوار) رها شود.

دمای اتاق نباید بیش از 32 درجه سانتی­‌گراد باشد.

توصیه می­‌شود آنالایزر و لوازم جانبی آن را روی یک میز قرار دهید. (حداکثر فاصله­‌ی مجاز: 1.5 متر)

سیستم خلاء باید در زیر میز در موقعیتی قرار­گیرد که امکان استفاده راحت از آن و اتصال آسان لوله­‌های زباله به محفظه‌­های زباله را فراهم کند.

چاپگر را می‌­توان در هر مکانی قرار داد (با در نظر گرفتن تغذیه کاغذ، اتصالات با دستگاه و نیازهای منبع تغذیه.)

 بسیار مهم است که آنالیزور را دور از میدان­‌های الکترومغناطیسی قوی مانند سانتریفیوژها، موتورهای الکتریکی، یخچال­‌های بزرگ، دستگاه­‌های اشعه ایکس و غیره قرار دهید.

میز باید نزدیک پریز دیواری با زمین و سوئیچ دیفرانسیل (صرفه جویی در زندگی) باشد.

یخچال آنالایزر در محفظه­‌ی معرف، چگالش آب ایجاد می­‌کند. این امر برای خنک­ٰ‌کننده‌­ی معرف­‌ها در بطری­‌ها مهم است.

در صورت متراکم شدن بیش از حد، آن را با لباس بدون خشک کردن کامل پاک کنید. (هرگز این عمل را با آنالیزور انجام ندهید)

ابزار را می‌­توان با استفاده از چهارپایه­‌ی قابل تنظیم، برای اطمینان از تخلیه‌­ی خوب تراکم، تراز کرد.

در حین کار با آنالایزر، محفظه‌­ی معرف‌­های یخچال پایداری بیشتری از محصولات مورد استفاده را تضمین می‌کند.

نتیجه­‌گیری

همانطور که هر آنالیت دارای معرف مخصوص به خود است با ویژگی­‌های مناسب آن، بنابراین استفاده از روش­‌های مختلف (آماده‌­سازی و خواندن) بر اساس طول­‌موج­‌های مختلف برای هر آزمون ضروری می­‌شود.

بسیاری از آزمایش‌­ها بر اساس اصول مشابهی انجام می‌­شوند، بنابراین روش و طول­‌موج مشترک است، اما ممکن ­است زمان خواندن آن­ها مشترک نباشد.

 

نویسنده: زهرا سروآزاد

منابع:

  1. https://manualzz.com/doc/7000850/bt3000-plus
  2. http://www.biotecnica.it/en/bt-3000-plus.html
  3. https://www.diamonddiagnostics.com/DDspec?idDdi=0-BT-3000PLUS

بیشتر بخوانید:

دستگاه mindray bs 480

دستگاه IMMULITE 2000 XPi

یکی از بهترین دستگاه های تمام اتوماتیک آنالایزر کمی‌لومینسانس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا