اخبار

جایگزین شدن سلول های بنیادی در برابر پیوند کلیه

فهرست مطالب

جایگزین شدن سلول های بنیادی در برابر پیوند کلیه:

در حال حاظر محققین طب بازساختیِ انستیتو ویک فارست(WFIRM) با استفاده از سلول های بنیادی , به دنبال کشف راهکار امیدوارکننده برای درمان آسیب ها و بیماری های کلیوی می باشند.
به گزارش “بایولوژی ریسرچ” و ” Medical xpress ” بیماری های کلیوی به دو دسته ی(بیماری های مزمن و وخیم )تقسیم می شوند که اکنون تبدیل به یک معضل بزرگ جهانی شده است.

اما امروزه با استفاده از ویژگی های منحصر فرد سلول های بنیادی , می توان به صورت بالقوه بسیاری از نارسایی های کلیوی را درمان کرد.
.
این سلول های بنیادی از مایع آمنیوتیک استخراج شده اند.(مایع آمنیوتیک: به مایع درون کیسه ی آمنیوتیک , در رحم مادر باردار گفته می شود که از مادر تراوش می شود .

این مایع ,ابتدا فقط حاوی آب و الکترولیتها است ولی با رشد جنین, موادی مثل ; چربی _کربوهیدرات _پروتئین _اوره و … به درون آن ترشح می شود.)
.
این سلول های بنیادی از قابلیت هایی مثل:تمایز چند رده ای و خاصیت ضدالتهابی برخوردار هستند که همین موضوع آنها را به عنوان منبع سلولی بالقوه, برای بازسازی تلقی می کند.(سلول های بنیادی ,از نظر فنوتیپی دوکی شکل هستند و هسته ی بزرگی دارند که پس از تمایز به شکل سلول های استخوان و چربی درمی آیند.)
قدرت بازسازی سلول های بنیادی مایع آمنیوتیک , در مقایسه با سلول های بنیادیِ جنینی , بسیار زیاد بوده و محدودیت ‘اخلاقی’ کمتری دارد .

همچنین این سلول ها مانع از تحریک پاسخ ایمنی بدن شده و تومورزایی را نیز به همراه نخواهد داشت.
.
طی مطالعات بر روی مدل های جانوری , دکتر آنتونی آتالا و همکارانش در “WFIRM” پی بردند که تزریقِ سلول های بنیادی مایع آمنیوتیکِ خارج شده از رحم مادر,*(که اکنون یک روش چند مرحله ای برای جمع آوری مایع آمنیوتیک ابداع کرده اند که بسیاری بی خطر بوده و فقط 90ثانیه جراحی زایمان را طولانی تر میکند) به کلیه ی آسیب دیده , بعد از 10هفته سبب بهبودی عملکرد کلیه می شود .
نتایج حاصل از بیوپسی نشان دهنده ی کاهش آسیب به گلومرول ها می باشد.
.
طبق نتایج بدست آمده امروزه بیماری های کلیوی ۶تا۸ درصد در سال در حال افزایش می باشد که با به کارگیری سلول های بنیادی می توان سبب بهبود نارسایی های کلیوی شد.

منبع: Medicalxpress

گردآورنده: سحر سروی
دانشجوی کارشناسی میکروبیولوژی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا