علمی

درد تاریک و هوش مصنوعی

تشخیص علائم سرطان سینه به کمک هوش مصنوعی

 

سال هاست که سرطان بسیاری ازافراد جامعه را درگیر می کند

وجان تعداد زیادی از افراد رامی گیرد.

در میان بانوان،سرطان سینه یکی ازرعب آورترین سرطان ها

است و دومین عامل شایع مرگ در میان ن ها به شمار

می رود.

پیشگیری و تشخیص به موقع این بیماری می تواند از

درمان های سخت و دشوارجلوگیری کندو خطر مرگ

را نیز کم کند.

پزشکان با استفاده از تصاویرماموگرافی می توانند در تشخیص

این بیماری کمک کنند.

اما ممکن است این روش گاهی زمان بر باشدیا حتی نادرست

تشخیص داده شود.

در کنار هوش افراد،

هوش دیگری نیز وجود دارد که به تشخيص سریع

و

صحیح تراین بیماری کمک می کند.

این هوش چیست؟!

در یکی از تحقیقاتی که دانشمندان دانشگاه Case Western Reserve با استفاده از فناوری یادگیری مجموعه‌ای از اطلاعات دیجیتالی و

هوش مصنوعی انجام دادند، توانستند نمونه ی بافت مبتلا به سرطان سینه را مورد مطالعه قرار دهند و نشانگر های زیستی را که عامل ایجاد این نوع سرطان است شناسایی کنند.

یکی از این نشانگر های زیستی، کلاژن است که در تشکیل تومور های بدخیم و احتمال بازگشت بیماری پس از درمان دخیل است.

کلاژن چیست؟

کلاژن، پروتئینی است که در تمام بافت ها از جمله پستان وجود دارد. بسیاری از مطالعاتی که در گذشته انجام شده است؛ بیان می کند آرایش شبکه ی کلاژن و فیبر ها در بروز سرطان سینه نقش بسزایی دارد.

ساختار شکسته ی کلاژن در این تحقیقات نشان  می دهد روند درمان به صورت مطلوب در حال انجام است و اگر ساختار کلاژن به هم بریزد، از تشکیل تومور های بدخیم و بازگشت سرطان پس از درمان با استفاده از روش های گوناگون از جمله شیمی درمانی جلوگیری می کند.

Anant Madabhushi، استاد مهندسی پزشکی در دانشگاه Case Western Reserve می گوید: راه درک این مسئله این است که اگر کلاژن در مسیر و شاهراه خود نقش متفاوت و وحشتناکی را انجام دهد؛ عبور سلول های سرطانی و بدخیم به سختی انجام خواهد شد ولی اگر نقش خود را به صورت منظم و سازمان یافته انجام دهد،این سلول های بدخیم به راحتی قادر به حرکت خواهند بود.

یکی از دانشجویان مقطع دکتری به نام Haojia Li هدایت این تحقیق را بر عهده داشت و بیان کرد که درک و انجام این پروژه بسیار مهم است؛ چرا که نتایج این تحقیق می تواند بررسی های انجام شده در گذشته را مبنی بر اینکه که کلاژن سازمان یافته نشان دهنده ی پیش بینی بدتری است،اثبات کند.

همچنین انجام این کار با استفاده از تصاویر دیجیتالی از بافت های ساده؛ می تواند به عنوان بخشی از روند کار یک آسیب شناس باشد.

بررسی ساختار کلاژن به چه صورت است؟

علاوه بر این؛ بررسی ساختار کلاژن نیازمند میکروسکوپ های دیجیتالی و گران قیمت است که استفاده از هوش مصنوعی و تصاویر دیجیتالی می تواند جایگزین مناسبی برای پزشکان و بیمارستان هایی باشد که قادر به تهیه ی  این میکروسکوپ ها نیستند، باشد و در به دست آوردن نتایج، پیش بینی های صحیح تری داشته باشد.

در سال 2020؛ نمونه های بافتی افرادی که  تست ER آن ها در مرحله ی اولیه تشخیص سرطان سینه مثبت شد، با استفاده از روش رنگ آمیزی H&E مورد مطالعه قرار گرفت. به گفته ی Haojia Li، سرطان سینه دومین عامل مرگ در زنان است که در 80 درصد آن ها، تست ER مثبت و 64 درصد آن ها در مراحل اولیه ی تشخیص هستند.

سرطان سینه :

Madabhushi در سال 2012، CCIPD را در دانشگاه Case Western Reserve تاسیس کرد که تشخیص و شناسایی سرطان‌های مختلف و دیگر بیماری‌ها از جمله سرطان پستان را با استفاده از هوش مصنوعی و تصویربرداری پزشکی انجام می دهد. برخی از جدیدترین کارهای آزمایشگاه ، با همکاری دانشگاه نیویورک و دانشگاه ییل ،استفاده از هوش مصنوعی است که پیش بینی می کند کدام بیماران مبتلا به سرطان ریه از شیمی درمانی کمکی بر اساس تصاویر اسلاید بافت استفاده کرده اند.

 

 

IMG 20210820 171244 723

 

توضیحات تصویر: هوش مصنوعی می تواند عملکردی بسیار موفق در تشخیص سرطان سینه داشته باشد.

 

 

گردآورنده : زینب چزگی

منبع : 

https://medicalxpress.com/news/2021-08-artificial-intelligence-aids-discovery-prognostic.html

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا