علمی

خوردن میوه قبل یا بعد از غذا چه تفاوتی دارد؟

میوه‌ها منبع غنی از ویتامین، مواد معدنی، فیبر و آنتی‌اکسیدان هستند. یک رژیم سرشار از میوه و سبزیجات، بخش مهمی از یک رژیم غذایی سالم را تشکیل می‌دهد. این رژیم غذایی با خطر کمتر برای چاقی و بیماری‌های قلبی_عروقی همراه است. برخی افراد نگران قند موجود در میوه‌ها هستند اما مطالعات نشان می‌دهند که قند موجود در میوه‌ها نسبت به فرم های دیگر قند، به طور متفاوتی بر بدن تاثیر می‌گذارند.

برخی از سایت‌ها بیان می‌کنند که خوردن میوه در زمان‌های مشخصی بر هضم غذایی که شما می‌خورید اثر می‌گذارد. با این حال، هیچ مدرک علمی برای اثبات چنین ادعایی وجود ندارد. آن‌ها معتقدند خوردن میوه همراه با غذاهای دیگر می‌تواند احتمال بدهضمی و نفخ را افزایش دهد، به این صورت که مصرف میوه همراه با غذا منجر به تخمیر غذاهای دیگر در معده می‌شود اما مدرک علمی برای اثبات این موضوع وجود ندارد.

معده به خاطر وجود اسید معده به شدت اسیدی است و در نتیجه باکتری‌هایی که برای فرایند تخمیر نیاز هستند، قادر به رشد در چنین شرایطی نیستند. از طرفی بدن به گونه‌ای سازمان یافته که توانایی هضم چندین غذای مختلف به طور همزمان را دارد مگر اینکه مشکلی در سیستم گوارشی فرد وجود داشته باشد.

 

میوه‌ها

مزایای خوردن میوه قبل از غذا:

خوردن میوه قبل از یک وعده غذایی می‌تواند برای کاهش وزن مفید باشد. میوه‌ها سرشار از فیبر هستند که این مسئله باعث می شود فرد بعد از مصرف میوه احساس سیری کند و در نتیجه غذای کمتری بخورد. میوه یک غذای کم انرژی است، به این معنا که کالری خیلی کمتری نسبت به وزن خود تولید می کند؛ بنابراین خوردن میوه به فرد کمک می‌کند تا احساس سیری کند.

مزایای خوردن میوه بعد از غذا:

همان‌طور که گفته شد هیچ مدرکی وجود ندارد که موجب نگرانی شما در مورد خوردن میوه همراه با غذا یا بعد از آن شود. در حقیقت خوردن میوه بعد از غذا میل شما را به شیرینی کاهش می‌دهد. اگر عادت دارید غذای خود را با چیزی شیرین خاتمه دهید، قرار دادن میوه به جای شیرینی‌های با کالری بالاتر می‌تواند کالری شما را ذخیره کند. همچنین خوردن میوه، مصرف فیبر، ویتامین‌ها و مواد معدنی لازم برای بدن شما را افزایش دهد.

در نهایت اینکه کارشناسان پیشنهاد می‌کنند، افزایش مصرف میوه در هر زمانی از روز می‌تواند مفید باشد. هیچ مدرک علمی برای اثبات این ادعا وجود ندارد که خوردن میوه همراه با سایر غذاها می تواند هضم آن‌را مختل کند.

 

نویسنده: ندا شیرازی

ویراستار: فاطمه دهقان

منبع: Caloriesecrets

منابع تصاویر: reunion / healthyeating

 

همچنین بخوانید: میوه و سبزیجات، ناجی بیماران دچار اختلالات روحی و روانی

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا