علمی

حشرات چندش آور چه فایده ای دارند؟

حشرات چندش آور چه فایده ای دارند؟

تعداد کثیری از مردم با دیدن حشراتی چون؛ سوسک ، عنکبوت و … وحشت زده می شوند. آن ها حشرات را عامل آلودگی می دانند و از دلیل آفرینش این موجودات به ظاهر چندش بی خبرند!

سوسک

یکی از چندش آور ترین حشرات همین سوسک می باشد. جالب است بدانید عده ای از این حشره به عنوان وعده ی غذایی کامل یاد می کنند و حتی عده ای زندگی خود را وقف پرورش این موجود کوچک حال به هم زن می کنند! اما چرا؟ در سال 2010 ،پژوهشگران دانشگاه ناتینگهام انگلستان طی تحقیقاتی که برای بهبود سلامت انسان ها انجام شد، دریافتند که سوسک پتانسیل هایی دارد که می توان از آن به عنوان معجون سلامتی یاد کرد . محققان ترکیبات مغز این حشره را مورد بررسی قرار دادند. آن ها مولکول جدیدی را برای از بین بردن باکتری های مقاوم به آنتی بیوتیک پیدا کردند که این مولکول جدید در ترکیبات مغز سوسک کشف شد! هم چنین در سال 2016 مجددا تحقیقاتی روی سوسک های اطراف اقیانوس آرام انجام شد. آن ها طی این تحقیقات در یافتند شیر سوسک که به صورت کریستال در سوسک های جوان و بالدار وجود دارد، شامل پروتئین های مفیدی است که این حشره را به یک وعده ی غذایی کامل تبدیل می کند!
سوسک

عنکبوت؛ حشره ی مُسَکِن!

در سال 2016، پژوهشگران دانشگاه آدلاید در استرالیا روی سم نوعی عنکبوت از گونه تارانتولا تحقیقات زیادی انجام دادند. آن ها دریافتند که ترکیبات موجود در این سم سبب فعال شدن پروتئینی می شود که در بهبود درد ناشی از بیماری IBS نقش بسزایی دارد. جالب است بدانید حس شنوایی عنکبوت از طریق موهای ریز روی پاهایش است. بیماری IBS یا سندروم اختلالات روده ای نوعی اختلال در عملکرد روده است که درد شکمی ، نفخ، احساس ناراحتی و تغییر در عادت های روده ای را برای فرد مبتلا به ارمغان می آورد.
عنکبوت

زنبور بی عسل یا Wasp!

نیش زنبور یکی از دلایل عمده ی ترس ما از این حشره می باشد که البته قابل توجیه هم هست زیرا موجب التهاب و حساست شدید در انسان می شود. محققان روی زهر ‌این حشره پژوهش های‌ متعددی انجام دادند. آن ها در این زهر، 3 پپتید ( پلیمرهای کوچک ) پیدا کردند که دو نقش بسیار مهم در بدن انسان ایفا می کند. این زهر می تواند نقش ضد ویروسی داشته باشد و هم چنین در ترکیب با آنتی بیوتیک های دیگر می تواند برای از بین بردن باکتری های مقاوم به آنتی بیوتیک مفید باشد.
زنبور بی عسل
گردآوری: کیمیا قریانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا