تکنیک های آزمایشگاهی

آزمایش نین هیدرین

توضیح آزمایش نین هیدرین و نکات مربوط به آن

روش های بسیاری برای شناسایی آمینو اسید ها وجود دارد که آزمایش نین هیدرین یکی از این روش ها می باشد. در علم شیمی به هر مولکولی که شامل گروه های کاربردی آمینه و کربوکسیلیک اسید باشد ، اسید آمینه گفته می شود. اسید آمینه ها واحد های تشکیل دهنده پروتئین ها هستند که در هنگام ساخته شدن پروتئین ها از RNA پیامبر یا mRNA به یکدیگر می پیوندند.

نین هیدرین
نین هیدرین

شرح آزمایش

در این آزمایش به تعداد اسید آمینه هایی که دارند  لوله ازمایش انتخاب می کنند. برای مثال در 3 لوله آزمایش به ترتیب به مقدار 1 میلی لیتر از اسید آمینه های گلیسین ، تیروزین و پرولین را می ریزند و در لوله ی چهارم، یک محلول  قندی مانند گلوکز می ریزند ؛ سپس بر روی هر کدام از این لوله ها به مقدار 1 میلی لیتر معرف نین هیدرین اضافه می کنند و به مدت 15 الی 20 دقیقه درون دستگاه بن ماری جوشان قرار می دهند.

اساس کار آزمایش

در این آزمایش ترکیبی به نام نین هیدرین با آمینواسید وارد واکنش می شود. هنگامی که این دو در مجاورت همدیگر قرار می گیرند و با هم برخورد می کنند ، گروه آمینی و کربوکسیل آمینواسید آزاد می شود و خود آمینو اسید به شکل یک ترکیب آلدهیدی در می آید و نین هیدرین به ماده ای به نام هیدرین دانتین تبدیل می شود.

تست نین هیدرین

تست نین هیدرین

نتیجه آزمایش نین هیدرین

در پایان آزمایش هنگامی که لوله های آزمایش را از درون دستگاه بن ماری خارج می کنند،  مشاهده می شود که گلیسین که درون لوله ی اول بوده است  به دلیل ساختار پایدار و نداشتن R به خوبی دی اکسید کربن را از دست می دهد و تست را به بهترین شکل انجام می دهد و کمپلکس ارغوانی ایجاد می کند. اسید آمینه تیروزین هم مانند گلیسین ،  پس از ترکیب با نین هیدرین به رنگ ارغوانی در می آید ولی این واکنش در اسید آمینه پرولین تا حدی پیش می رود. زیرا گروه متیل موجود در پرولین مانع از کامل شدن آزمایش می شود به همین دلیل پرولین رنگ زرد ایجاد می کند. به طور کلی می توان گفت:

نین هیدرین + همه آمینواسید ها= کمپلکس ارغوانی

نین هیدرین + پرولین= زرد

نین هیدرین + گلوکز= پاسخی نمی دهد

تست نین هیدرین

 

نویسنده: مریم درخشانیان

 

منبع تصویر:

  1. http://biocheminfo.com/2020/04/03/ninhydrin-test-principle-reaction-reagents-procedure-and-result-interpretation/
  2. https://microbenotes.com/ninhydrin-test/
  3. https://en.wikipedia.org/wiki/Ninhydrin

 

همچنین بخوانید : سندرم داون چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا