اخبار

تله ای برای به دام انداختن ویروس کرونا

طراحی نانوترپ (Nanotrap) توسط دانشمندان برای به دام انداختن و ازبین بردن ویروس کرونا

محققان دانشکده مهندسی مولکول پریتزکر (PME) در دانشگاه شیکاگو یک روش درمانی کاملاً جدید برای کووید 19 طراحی کرده اند:

نانوذراتی که ویروس های سارس کووید 2 را درون بدن به دام انداخته و سپس از سیستم ایمنی خود بدن برای تخریب آن استفاده می کنند.

این نانوتِرَپ­ ها با تقلید از سلول­ های هدفی که ویروس آن­ها را آلوده می­کند، ویروس­ها را به سمت خود جذب می­کنند.

هنگامی که ویروس­ ها به نانوترپ­ ها متصل می­شوند، از سلول­ های دیگر جدا شده و برای تخریب توسط سیستم ایمنی هدف قرار می­گیرند.

از لحاظ تئوری، این نانوترپ­ ها می­توانند برای گونه­ های مختلف ویروس مورد استفاده قرار گیرند، که منجر به یک روش بالقوه­ ی جدید برای جلوگیری از پیشروی ویروس می­ شود.

اگرچه این درمان در مراحل اولیه آزمایش باقی مانده است، اما محققان تصور می کنند که این روش می تواند از طریق اسپری بینی به عنوان درمانی برایی کووید 19 تجویز شود.

نتایج در 19 آوریل در مجله­ ی Matter منتشر شده است.

Jun Huang ، استادیار و کسی که این تحقیق در آزمایشگاهش انجام شده است، می­گوید: از وقتی که همه­ گیری شروع شده، تیم تحقیق ما این روش جدید را برای درمان کووید 19 توسعه داده است.

ما آزمایش­ های دقیقی برای اثبات عملکرد این نانوترپ­ها انجام داده ایم و از توانایی آن­ها هیجان زده ­ایم.

طراحی نانوترپ بی نقص

برای طراحی نانوترپ، تیم تحقیقاتی به سرپرستی پژوهشگر فوق دکترا مین چِن و دانشجوی تحصیلات تکمیلی جیل روزنبرگ، مکانیسمی که سارس کووید 2 برای اتصال به سلول­ ها استفاده می­کند را مورد بررسی قرار دادند؛

در واقع در سطح ویروس یک پروتئین اسپایک قرار دارد که به گیرنده­ ی پروتئینی (ACE2) سلول انسان متصل می­شود.

نانوترپ
تصویر نانوترپ متصل شده به سارس کووید2 .

آن­ها برای ایجاد تله­ ای که به همان روش مشابه به ویروس متصل ­شود، نانوذراتی با تراکم بالای پروتئین­ های ACE2 در سطح طراحی کردند.

به همین ترتیب، آن­ها نانوذرات­ دیگری با آنتی بادی­های خنثی کننده روی سطح خود طراحی کردند. ( این آنتی بادی­ها درون بدن در هنگام آلوده شدن فرد ایجاد می­شوند و برای اتصال به روش­ های مختلف به کرونا ویروس، طراحی شده­ اند).

پروتئین­های ACE2 و آنتی بادی­های خنثی کننده، هر دو برا درمان کووید 19 استفاده شده­ اند؛ اما محققان با اتصال آن­ها به نانوذرات، سیستمی به مراتب قوی­تر برا به دام انداختن و از بین بردن ویروس ایجاد کردند.

قطر این نانوذرات­ که از پلیمرها و فسفولیپیدهای مورد تایید  FDAساخته شده ­اند، حدود 500 نانومتر است؛ که بسیار کوچک­تر از یک سلول است.

این بدان معناست که نانوترپ­ها می­توانند به ناحیه­ های بیشتری در بدن رسیده و به طور موثرتری ویروس را به دام بیندازند.

محققان ایمنی این شیوه را در مدل موش آزمایش کردند و هیچ سمیتی نیافتند.

آن­ها سپس نانوترپ­ها را بر روی ویروس­ های ساختگی- مدلی از ویروس که قدرت اثر کم­تری دارد و تکثیر نمی­شود- در سلول­ های ریه­ ی انسان در ظروف کشت بافت آزمایش کردند و دریافتند که آن­ها به طور کامل مانع از ورود ویروس به سلول­ ها می­شوند.

هنگامی که شبه ویروس خود را به نانوذره متصل کرد، که در آزمایشات حدود 10 دقیقه پس از تزریق طول کشید، نانوذرات از مولکولی استفاده کردند که ماکروفاژهای بدن را برای در برگرفتن و تخریب نانوترپ­ها، فرا می­خواند.

ماکروفاژها به طور کلی نانوذرات درون بدن را می­خورند، اما مولکول نانوترپ این فرآیند را تسریع می­کند. نانوذرات ظرف 48 ساعت تخریب و پاکسازی شدند.

همچنین پژوهشگران نانوذرات را با استفاده از یک شبه ویروس درون یک سیستم پرفیوژن ریوی خارج از ارگانیسم- یک جفت ریه ­ی اهدایی که با دستگاه تنفس زنده نگه داشته می­شود- آزمایش کردند و دریافتند که آن­ها به طور کامل مانع از عفونت ریه ­ها می­شوند.

آن­ها همچنین با محققان آزمایشگاه ملی آرگون برای آزمایش نانوترپ­ها با ویروس زنده (و نه شبه ویروس) در یک محیط آزمایشگاهی، همکاری کردند.

آن­ها متوجه شدند که سیستم خودشان ده برابر بهتر نسبت به آنتی بادی­های خنثی کننده و محلولی که فقط شامل ACE2  است، از ویروس جلوگیری می­کند.

یک درمان بالقوه در آینده برای کووید 19 با استفاده از نانوترپ

در مرحله بعد پژوهشگران امیدوار هستند که این روش را بیشتر آزمایش کنند، از جمله آزمایش­ های بیشتر که با ویروس زنده و بر روی بسیاری از انواع ویروس­ ها انجام میشود.

(بیشتر بخوانید:استفاده نانوذرات الماس کوانتومی برای تشخیص سریع بیماری ها)

روزنبرگ می­گوید: چیزی که در مورد این نانوترپ بسیار قدرتمند است این است که به راحتی تعدیل می­شود.

ما می­توانیم بر اساس آنچه که برای انواع گونه­ های جدید نیاز داریم، آنتی بادی­ها یا پروتئین­های مختلف را تغییر داده و یا سلول ­های ایمنی متفاوتی را مورد هدف قرار دهیم.

نانوترپ­ها می­توانند در داخل یک فریزر استاندارد نگهداری شده و در نهایت می­توانند به صورت اسپری داخل بینی استفاده شوند، که آن­ها را مستقیما در تماس با سیستم تنفسی قرار داده و بیشترین تاثیر را خواهند داشت.

محققان می­گویند، همچنین با بهینه سازی فرمولاسیون نانوترپ، می­توان آن را به عنوان یک واکسن به کار برد و یک روش درمانی نهایی برای ویروس ایجاد کرد.

Huang می­گوید: این نقطه ­ی شروع است، ما می­خواهیم برای کمک به دنیا کاری انجام دهیم.

این تحقیق شامل همكاری افرادی از فیلدهای مختلف ، از جمله شیمی ، زیست شناسی و پزشكی بود.

گردآورنده:مژگان احمدی

مترجم:مریم نجفیان

منبع:phys.org

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا