علمی

تستوسترون بالا در زنان ریسک ابتلا به سرطان ، دیابت و بیماری های متابولیک را افزایش می دهد !

تستوسترون چیست؟

یک هورمون استروئیدی که صفات ثانویه در مردان را بروز می دهد.

با وجود اینکه این هورمون در مردان بیشتر ترشح میشود ، در زنان نیز مقدار اندکی تستوسترون از تخمدان ها ترشح میشود .هنگامی که این هورمون با هورمون استروژن ترکیب شود ، در بافت های تولید مثلی زنان منجر به رشد و ترمیم میشود .

خطرات تستوسترون بالا 

در یک مطالعه جدید دریافتند ، تستوسترون بالا در زنان خطر ابتلا به دیابت ، بیماری های متابولیک و سرطان را افزایش میدهد . این مطلب در خصوص زنان میباشد و در مردان صدق نمیکند .

در مردان با تستوسترون بالا احتمال مبتلا شدن به چنین بیماری هایی کاهش می یابد .

طبق تحقیقات صورت گرفته زنانی که از لحاظ ژنتیکی میزان تستوسترون بالایی دارند، 37 درصد احتمال ابتلا به دیابت نوع 2 را دارند با این حال احتمال ابتلا به دیابت نوع 2 در مردان با تستوسترون بالا ، 14 درصد کاسته می شود .

تفاوت نقش تستوسترون در مردان وزنان
این هورمون در زنان و مردان نقش متفاوتی را ایفا می کند

تستوسترون و سرطان

برای درمان سرطان پروستات از روش هایی جهت کاهش سطح این هورمون استفاده میشود ، اما تا به حال تشخیص داده نشده که سطح پایین تستوسترون خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش می دهد یا خیر !همچنین افزایش 51 درصدی خطر ابتلا به سندروم تخمدان پلی کیستیک (Pvos) نیز در زنان دیده میشود.تا قبل از این سندروم پلی کیستیک را عامل افزایش سطح این هورمون میدانستند .یافته های حاصل از این تحقیقات همچنین  بیان می کند : breast cancerاحتمال ابتلا به سرطان    خصوصا سرطان آندومتر و سرطان پستان در زنان با افزایش سطح تستوسترون آن ها در ارتباط است .


در مردان نیز خطر ابتلا به سرطان پروستات به افزایش این هورمون مربوط است
.

عوامل ژنتیکی تنظیم میزان تستوسترون

تیم تحقیقاتی مذکور به این نتیجه دست یافتند که برای میزان تستوسترون یک عامل ژنی وجود دارد اما تاثیرات آن در زنان و مردان متفاوت است .شناخت تاثیر این هورمون در بدن و یافتن راهی برای مهار مقدار غیر طبیعی آن برای بهتر کردن شرایط زندگی و پیشگیری از ابتلا به بیماری های  ژنتیکی اهمیت دارد .در صورت عدم درمان،این بیماری ها منجر به ناتوانی و مرگ زودرس میشود .

 

 

بیماری متابولیکی

بیماری های ژنتیکی که سندروم ژنتیکی خوانده میشوند اصطلاحی است که به گروهی از شرایط اطلاق میشود که باهم اتفاق می افتند و احتمال بیماری قلبی ، دیابت نوع 2 و سکته مغزی را می افزایند .

از ویژگی های بارز سندروم ژنتیک می توان به  تجمع چربی اضافه به خصوص در ناحیه اطراف کمر ، فشار خون بالا ، قند خون بالا و کلسترول یا تری گلیسرید بالا اشاره کرد .

منبع : News Medical

بازنویسی : حدیثه فیض اله زاده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا