علمی

تاثیر آنتی بیوتیک ها برای کاهش علایم آلزایمر

فهرست مطالب

????تاثیر آنتی بیوتیک ها برای کاهش علایم آلزایمر

????آلزایمر شایعترین نوع بیماریِ زوال عقل میباشد. این بیماری که میتواند بر اثر عوامل ژنتیکی، سکته مغزی و شوک عاطفی بوجود بیاید، معمولا پس از سن ۶۰ سالگی ،علایم خود را به صورت اختلال در تفکر،رفتار و عملکرد حافظه فرد، نشان میدهد.

⁉️علت اصلی این بیماری، تجمع پلاگ های نوعی پروتیئن خاصِ ایجاد شده درنورون های مغزی، بنام *بتا آمیلوئید* میباشد. این پلاگ ها با ایجاد اختلال در عملکرد سلول های مغز،منجر به بروز علایم آلزایمر میشوند.این پروتئین در مغز افراد سالم،نابود میشود، اما در افراد مبتلا به آلزایمر، تجمع میابد.

????محققان دانشگاه میشیگان ،در طی یک بررسی نشان دادند؛ که در چه مدت زمانی میتوان با مصرف آنتی بیوتیک ها از رشد پلاگ های آمیلوئید در موش های نر، جلوگیری کرد. و طبق یافته های این تیم افرادی که مبتلا به آلزایمر هستند در باکتری های روده خود، دچار تغییراتی هستند و بر همین اساس باکتری های روده می توانند به طور بالقوه علائم آلزایمر را در جوندگانی مانند موش، تحت تاثیر قرار دهند.

✔ تحقیقات جدید این تیم نشان میدهد که؛ تغییرات اعمال شده بر *میکروبیوم روده* ، از رشد پلاگ های آمیلوئیدی در موش های نر، جلوگیری میکند. بر همین اساس آنان با استفاده از نوعی آنتی بیوتیک به نام 《 مینوسایکلین》 از خانواده تترا سایلکین ها،چگونگی تشکیل پلاگ های آمیلوئیدی و فعال ساختن *میکروگلیا*در موش ها را، نشان دادند. به طوری که این آنتی بیوتیک با جلوگیری از تجمع پلاگ های آمیلوئیدی در مغز،و هم چنین باایجاد تغییر در میکروگلیال، به حفظ سلامت ِ مغزی موش کمک میکند.

????‍????محققان هم چنین دریافتند، مصرف طولانی مدت آنتی بیوتیک ها به شکل متفاوتی بر روی موش های نر و ماده، تاثیر میگذارد، بدین ترتیب، با پیوندِ مواد مدفوع از موش های نرِ APPPS1.21 که آنتی بیوتیک دریافت نکرده بودند ،به افرادی که تحت درمان طولانی مدت آنتی بیوتیک ها بودند،یافته های خود را تایید کردند. در موش های ماده نیز تغییرات میکروبیوم روده، با افزایش تولیدِ عوامل موثر در تقویت میکروگلیا ها بر روی سیستم ایمنی، تاثیر میگذارد. این اثر گذاری در موش های نر دیده نشده است.

 

????درآخر، این مطالعه نشان میدهد که، اختلالات میکروبیوم روده با میانجی گری آنتی بیوتیک، دارای تأثیرات انتخابی و خاص جنسی بر تشکیل پلاگ آمیلوئید و فعالیت میکروگلیال در مغز است.

????آمیلوئید یک اصطلاح عمومی، برای پروتئین هایی است که به طور طبیعی،در بدن وجود دارند.

????میکروبیوم روده به معنی تعدادِ بسیار زیادی باکتری و سایر میکروارگانیسم ها است، که در روده های انسان یافت می شوند.

????میکروگلیا(Microglia): سلول های ایمنی هستند و هنگامی که فعال میشوند، در مغز التهاب ایجاد میکنند.

 

????منبع خبر
https://www.medicalnewstoday.com/articles/325275.php

 

بازنویسی: سولماز فرجی
دانشجوی کارشناسی میکروبیولوژی 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا