علمی

تأثیر مادام العمر رژیم غذایی دوران کودکی

رژیم غذایی دوران کودکی تأثیر مادام العمر دارد!!

شما همان چیزی هستید که می‌خورید و البته آن چیزی که از کودکی می‌خورید.

تأثیر مادام العمر رژیم غذایی دوران کودکی

اثرات غذای ناسالم تا بزرگسالی در موش‌های جوان باقی ماند.

 

 

یک مطالعه جدید که در موش‌ها انجام شده نشان می‌دهد خوردن بیش از حد چربی و شکر می‌تواند میکروبیوم افراد را برای همیشه تغیر دهد، حتی اگر رژیم غذایی خود را تغیر دهند و یک رژیم سالم را دنبال کنند.

این مطالعه که توسط محققان UC Riverside”” انجام شده است، از اولین مطالعاتی است که نشان می‌دهد موش‌هایی که در خردسالی از غذای ناسالم تغذیه کرده‌اند، در بزرگسالی دچار کاهش قابل توجه در تنوع و تعداد باکتری‌های روده خواهندشد.

تئودور گارلند، فیزیولوژیست تکاملی UCR می‌گوید: « ما این مطالعه را در موش‌ها انجام دادیم اما تاثیری که مشاهده کردیم با کودکانی که رژیم غذایی غربی دارند، یعنی رژیمی غنی از چربی و شکر، برابر است و میکروبیوم روده آن‌ها همچنان تا 6 سال پس از بلوغ تحت تاثیر این رژیم قرار داشت.»

مقاله‌ای که این مطالعه را شرح می‌دهد اخیرا در مجله Experimental Biology”” منتشر شده‌است.

میکروبیوم به تمام باکتری‌ها، قارچ‌ها و انگل‌هایی که درون یا روی بدن یک انسان یا حیوان زندگی می‌کنند اطلاق می‌شود. بیشتر این میکروارگانیسم‌ها در روده یافت می‌شوند و مفید هستند. آن‌ها باعث تحریک سیستم ایمنی و هضم غذا می‌شوند، همچنین به سنتز ویتامین‌های مهم کمک می‌کنند.

در یک بدن سالم، بین ارگانیسم‌های مفید و بیماری‌زا تعادل برقرار است. اگر به هر دلیلی، از جمله مصرف آنتی‌بیوتیک یا بیماری یا رژیم ناسالم این تعادل به هم بخورد، این احتمال وجود دارد که بدن نسبت به بیماری حساس شود.

گروه تحقیقاتی دکتر گارلند، موش‌ها را به چهار گروه تقسیم کردند و تغیرات میکروبیوم در این موش‌ها را مشاهده کردند. نیمی از موش‌ها تغذیه سالم (رژیم استاندارد) داشتند، نیمی رژیم غذایی ناسالم (غربی)، نیمی وزش داشتند و نیمی ورزش نداشتند.

این رژیم‌ها را به مدت سه هفته داشتند. پس از سه هفته، همه موش‌ها رژیم استاندارد داشتند و ورزش در برنامه آن‌ها نبود، یعنی شرایطی که در حالت عادی موش‌ها را در آزمایشگاه نگهداری می‌کنند. پس از 14 هفته، تیم تنوع و فراوانی باکتری‌ها را در این موش‌ها بررسی کرد.

بر اساس یافته‌های آن‌ها، در گروهی که رژیم غربی داشتند تعداد برخی باکتری‌ها مانند Muribaculum intestinale به مقدار قابل توجهی کاهش یافت. این نوع باکتری‌ها در متابولیسم کربوهیدرات نقش دارند.

بررسی‌ها همچنین نشان داد که باکتری‌های روده نسبت به میزان ورزشی که موش‌ها دریافت کرده بودند نیزحساس بودند. باکتری‌های Muribaculum در موش‌هایی که رژیم استاندارد داشته و ورزش کرده‌اند افزایش و در موش‌هایی که رژیم پرچرب داشته، چه گروهی که ورزش داشتند چه گروهی که ورزش نداشتند، کاهش یافت.

محققان معتقدند که این گونه از باکتری‌ها و خانواده‌ای که این باکتری‌ها به آن تعلق دارند، می‌توانند بر میزان انرژی در دسترس موجود در بدن میزبان تاثیر بگذارند. تحقیق درباره دیگر عملکرد های احتمالی این نوع باکتری‌ها ادامه دارد.

یک نکته قابل توجه دیگر، نتیجه تحقیقات گروهی دیگر از محققان است که نشان می‌دهد یک گروه بسیار مشابه از باکتری‌ها پس از 5 هفته تمرینات ورزشی با تردمیل افزایش یافته بود. این پژوهش نشان می‌دهد ورزش به تنهایی می‌تواند حضور این باکتری‌ها را افزایش دهد.

به طور کلی، محققان UCR دریافتند که رژیم غذایی غربی در اوایل زندگی اثرات طولانی مدت تری نسبت به ورزش در اوایل زندگی بر روی میکروبیوم دارد.

تیم گارلند مایل است این آزمایش را تکرار کند و نمونه برداری را در مقاطع زمانی بیشتری انجام دهند تا زمان اولین تغییر در میکروبیوم موش را پیدا کنند و دریابند که آیا به مراحل بعدی زندگی نیز گسترش می یابد یا نه.

فارغ از اینکه اولین بار چه عواملی ظاهر می شود، محققان می‌گویند این مهم است که مدت‌ها پس از تغییر رژیم غذایی و سپس تغییر مجدد آن مشاهده شده است.

اصل مطلب، گارلند می‌گوید: «شما فقط آنچه می‌خورید نیستید، بلکه آنچه در کودکی خورده‌اید نیز هستید.»

مترجم: فاطمه بهادری

گرد آورنده: مژگان احمدی

منبع:

https://scitechdaily.com/childhood-diet-has-lifelong-impact-you-are-what-you-eat-and-what-you-ate-as-a-child

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا