اخبار

داروی ضد التهاب در بیماران شدید COVID-19

داروی ضد التهاب از التهاب کشنده ناشی از COVID-19 در مدل های حیوانی محافظت می کند.

محققان Mount Sinai دریافتند كه یك داروی بسیار ارزان كه ژن های التهابی را هدف قرار می دهد ، در موش های آلوده به SARS-CoV-2 ، ویروسی كه عامل COVID-19 است ، مرگ و میر را كاهش می دهد.

در مطالعه ای که در مجله Cell منتشر شد ، این تیم گزارش داد كه این دارو ، Topotecan (TPT) ، بیان ژن های التهابی را در ریه موش ها تا چهار روز پس از عفونت مهار می كند و در انسان هم اثر مشابهی دارد.

نویسنده ارشد Ivan Marazzi,  دانشیار میکروب شناسی در دانشکده پزشکی Icahn در Mount Sinai  میگوید:

تاکنون ، در مدل های پیش بالینی SARS-CoV-2 ، هیچ درمانی – چه ضد ویروسی ، چه با آنتی بادی یا پلاسما – وجود ندارد که بتواند میزان بیماری SARS-CoV-2 را کاهش دهد.این یک مشکل عظیم است زیرا افرادی که COVID19 شدید دارند و در بیمارستان بستری می شوند ، اغلب تا چندین روز پس از عفونت علائمی نشان نمی دهند.

ما روش دیگری را در پیش گرفتیم و به دنبال یافتن یک درمان بالقوه بودیم که بتواند در مراحل بعدی بیماری استفاده شود. ما دریافتیم که مهارکننده های TOP1 چند روز پس از عفونت هنوز می توانند بیان ژن های فوق التهابی را در ریه های حیوانات آلوده محدود کرده و نتایج عفونت را بهبود بخشند.

دکتر Marazzi در رابطه TPT یک مهارکننده(TOP1) تأیید شده توسطFDA  و همچنین مشتقات آن، می گوید:

مهارکننده های بالینی ارزان قیمت در بیشتر کشورهای جهان برای استفاده به عنوان آنتی بیوتیک و ضد سرطان موجود هستند.

اگرچه پاتوفیزیولوژی SARS-CoV-2 هنوز به طور کامل شناخته نشده است ، دانشمندان مشاهده کرده اند که ویروس باعث تولید بیش از حد سیتوکین ها و کموکین ها ( مواد شیمیایی ترشح شده توسط سلول های سیستم ایمنی بدن برای کمک به مبارزه با عفونت )می شود.

پاسخ سیستم ایمنی با فعالیت بسیار شدید ، که به طور مشخص در ریه های بیماران COVID-19 اتفاق می افتد ، می تواند منطقه آلوده را غرق در گلبول های سفید کند ، در نتیجه باعث التهاب ، آسیب احتمالی بافت ، نارسایی عضو و مرگ شود. کاهش وضعیت التهابی در چنین بیمارانی می تواند نتایج بالینی آنها را بهبود بخشد.

COVID-19

یک استراتژی جدید در برابر کوید19

در مطالعه قبلی منتشر شده در Science در سال 2016 ، همان گروه در  Mount Sinai یافتند که مهار فعال شدن ژن های التهابی می تواند به جلوگیری از مرگ حیوانات در اثر عفونت های ویروسی و باکتریایی کمک کند و پیشنهاد کردند که این می تواند یک استراتژی قوی در برابر همه گیری های آینده باشد. مطالعه حاضر با هدایت کوه سینا همراه با شرکایی از سنگاپور ، هنگ کنگ ، انگلستان ، ایالات متحده آمریکا و دیگر سایت های جهانی ، در کارهای قبلی گسترش یافته و نشان می دهد که چگونه درمان اپی ژنتیک ( عوامل شیمیایی تأثیرگذار بر بیان ژن را نشان می دهد) می تواند در برابر موارد شدید COVID-19 مهار شود.

تحقیقات این تیم نشان می دهد که بسیاری از عوامل ضد التهابی دیگر در برابر COVID-19 موثر نیستند زیرا آنها فقط یک واسطه التهابی مانند IL6 یا IL1 یا یک برنامه خاص بیان ژن را هدف قرار می دهند، Jessica Sook Yuin Ho ،

یک محقق فوق دکترا در Mount Sinai، توضیح داد:

واقعیت این است که ، بسیاری از ژن های التهابی و مسیرهای سیگنالینگ در هنگام عفونت SARS-CoV-2 ایجاد بی نظمی می کنند.ما نشان دادیم که مهارکننده های TOP1 ، صرف نظر از ژن یا مسیر فعال سازی قادر به کاهش گسترده یا سیستمیک بیان ژن های التهابی در مدل های حیوانی هستند.

آقای Mikhail Spivakov رئیس گروه کنترل عملکرد ژن در انستیتوی علوم پزشکی MRC لندن اضافه کرد:

ما دریافتیم که عفونت تغییرات گسترده ای را در اتصالات سه بعدی ژن های التهابی و مناطق سوییچ مولکولی ایجاد می کند. این ممکن است تا حدی توضیح دهد که چرا مهار توپوئیزومراز ( پروتئینی که به شکل گیری مجدد DNA کمک می کند )، به واکنش بیش از حد التهابی سلول ها کمک می کند. ایمنی و کارآیی این استراتژی درمانی در انسان به زودی در سایت های بالینی در سراسر جهان ، از جمله هند ،( جایی که اخیراً یک آزمایش آغاز شده است) و سنگاپور ، جایی که شورای تحقیقات پزشکی ملی سنگاپور نیز یک آزمایش بالینی فاز 1 توپوایزومراز را برگزار کرده است ، انجام می شود.

انتظار می رود سازمان بهداشت جهانی (WHO) نیز در مطالعات بعدی نقش مهمی داشته باشد.

دکتر Marazzi خاطر نشان می کند:

یافته های حاصل از کار ما نشان می دهد که استفاده از بازدارنده TOP1 می تواند یک استراتژی ارزشمند جهانی برای درمان موارد شدید COVID-19 باشد. نکته جالب این واقعیت این است که TPT قبلاً توسط FDA تأیید شده است و مشتقات آن ارزان است و فرمولاسیون عمومی آن در سراسر جهان وجود دارد.

این باعث می شود این داروها به راحتی در دسترس باشند و برای استفاده فوری در کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته در سراسر جهان در دسترس باشند.

گردآورنده:مژگان احمدی

مترجم:شادی منتها

منبع:bionity.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا