آکادمی میکروب شناسی

باکتری خطرناکی به نام پوکموناس

مایکل بونکووسکی از موسسه‌ی جانورشناسی، یکی از گونه‌های جدید باکتری را پوکموناس نامید، زیرا در آمیب‌های کروی‌شکل زندگی می‌کنند.
باکتری کشف شده به‌نام پوکموناس منشا نامشخصی دارد و ممکن است شبیه یک میکرو‌پیکاچو به‌نظر‌ برسد، آن‌ها انگل‌های ریوی هستند که به آمیب‌های کروی شبیه به “pokeball” حمله و در آن‌ها زندگی می‌کنند. می‌توانند باعث موارد مرگبار در بیماری‌های ریوی باشند.

کنت داماک، میکروبیولوژیست از دانشگاه کلن، زمانی که به همراه تیم تحقیقاتی‌اش گونه‌های مختلف آمیب را غربال کردند، متوجه خطر بالای این باکتری شدند.
باکتری‌های راسته لژیونلاها مدت‌هاست که علاقه علم را برانگیخته‌اند، برخی از این باکتری‌ها می‌توانند باعث بیماری‌های ریوی در انسان و حیوانات شوند مانند بیماری لژیونرها که توسط گونه لژیونلا پنوموفیلا ایجاد می‌شود و می‌تواند گاهی کشنده باشد.

باکتری “Legionellales” به‌عنوان انگل درون‌سلولی در سلول‌های میکروارگانیسم‌ها به‌عنوان میزبان زندگی و تکثیر می‌شود، میزبان ویژه لژیونالاها آمیب‌ها هستند. اصطلاح آمیب تعداد زیادی میکروارگانیسم را توصیف می‌کند که ارتباط نزدیکی با یکدیگر ندارند اما دارای شکل متغیر و حرکت خزنده به‌وسیله پاهای کاذب مشترک هستند.

پوکموناس
بیماری لژیونلاها

یک پنومونی خاص و جدی است که در اثر استنشاق باکتری‌های بیماری‌زا (مانند لژیونلا پنوموفیلیا) از قطرات آب آلوده ایجاد می‌شود و افراد با سیستم ایمنی ضعیف و افراد مسن در بالاترین سطح خطر آن‌ها قرار می‌دهد.
باکتری لژیونلا می‌تواند از طریق آب تامینی وارد سیستم‌های آب ساخته شده (هم گرم و هم سرد) شود. درحالی که تعداد موارد گزارش شده کم است، چیزی که نگران‌کننده است، طراحی ضعیف سیستم آب است که می‌تواند منجر به شرایطی شود که تکثیر باکتری‌ افزایش یابد.

شرایط بهینه آب به شکلی است که دمای آب سرد بالای بیست درجه سانتی‌گراد و آب گرم زیر پنجاه و پنج درجه سانتی‌گراد باشد. آزمایش نشان می‌دهد که دامنه ارگانیسم‌های میزبان شناخته شده برای این باکتری‌ها به‌طور قابل توجهی بزرگ‌تر از آنچه قبلاً تصور شده‌است، علاوه‌بر‌ این، یافته‌ها نشان می‌دهد که بسیاری از آمیب‌های دیگر می‌توانند به‌عنوان میزبان لژیونلا باشند و بنابراین به‌طور بالقوه به‌عنوان ناقل بیماری‌ها عمل کنند.

یکی از دلایلی که چرا این ارگانیسم‌های بالقوه نگران‌کننده قبلاً کشف نشده‌اند این است که آمیب‌ها با دقت مورد مطالعه قرار نگرفته‌اند. یافته‌ی جدید نشان می‌دهد که ارگانیسم‌های میزبان لژیونلا و باکتری‌های مرتبط احتمالاً بسیار بیشتر از آن چیزی است که قبلاً تصور می‌شد. به‌طور خاص، آمیب‌های بیشتری ممکن است به‌عنوان میزبان این ارگانیسم‌ها عمل کنند و از این رو به‌عنوان ناقل بیماری شناخته شوند.

نویسنده: حدیث اشرفی‌را

منبع:

digitaljournal

 

همچنین بخوانید: باکتری های خاک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا