اخبار

اطلس جامع RNA: يكی از جامع ترين فهرست های كپی برداری از نسخه های انسانی

محققان با تركيب هوشمندانه تكنيك های توالی يابی مكمل، درک ما را نسبت به عملكرد مولكول های RNA شناخته شده عميق تر كردند و هزاران RNA جديد كشف كردند.

درک بهتر ما از رونويسی برای فهم بهتر فرآيند های بيماری و كشف ژن های جديدی كه ممكن است به عنوان اهداف درمانی يا نشانگرهای زيستی عمل كنند ضروری است.

مقاله ای با عنوان “اطلس RNA ,RNAهاي غير رمزگذاري انسان را گسترش مي دهد”، در نتيجه بيش از پنج سال تلاش برای كشف بيشتر پيچيدگي رونويسی در انسان، امروز در Nature Biotechnology منتشر شد.

پيش از اين، چنين تلاش جامع و وسيعی برای توصيف همه مولكول های RNA در بافت ها و سلول های انسانی صورت نگرفته بود.

RNA

RNA ها، در هر شكل و اندازه ای

رونويسی در ما مانند ژنوم ما، مجموعه ای از تمام مولكول های RNA ای است كه از روی رشته های DNA كه تشكيل دهنده ژنوم ما هستند، رونويسی می شوند؛

با اين حال، هيچ رابطه يک به يکی با دومی وجود ندارد.

در مرحله اول، هر سلول و بافت رونويسی منحصر به فرد خود را داراست و توانايی توليد محصولات و RNA های مختلف را از جمله RNA بافت های به خصوصی را دارد.

در مرحله دوم، همه RNA ها از ژن های معمولی رمزگذاری پروتئین که در نهایت پروتئین تولید می کنند، رونویسی نمی شوند.

بسیاری از مولکول های RNA ما به عنوان الگویی برای ساختن پروتئین مورد استفاده قرار نمی گیرند اما از آنچه که در گذشته  از آن به عنوان “DNA ناخواسته” یاد شده، سر چشمه می گیرند؛ DNA هایی با توالی های بلند و عملکردی ناشناخته!

این RNA های غیر کد کننده (ncRNA) در اشکال مختلفی وجود دارند:

RNA کوتاه، بلند و حتی دایره ای، بسیاری از آنها حتی دم مولکول های آدنین را ندارند که برای پروتئین ها و RNA های رمزگذار معمول است.

“300 نوع سلول و بافت انسانی و سه روش برای تعیین توالی”

متخصصی بیان می کند:”پروژه های دیگری نیز برای رو نویسی ما وجود داشته اما پروژه اطلس RNAبه دلیل روش های تعیین توالی به کار گرفته شده، منحصر به فرد است.”

همچنین pieter mestdagh از مرکز پزشکی ژنتیک از دانشگاه ghent می گوید: ما نه تنها به رونویسی 300 نوع سلول و بافت انسانی نگاه کردیم بلکه مهم تر از همه، این کار را با سه فناوری توالی های مکمل انجام دادیم.

یکی با هدف بر روی RNA های کوچک، یکی بر روی RNA های پلی آدنیله شده(polyA) و یک تکنیک  که تکنیک توالی کل نامیده می شود.

اینکه اخرین فناوری تعیین توالی است، منجر به کشف ژن هزاران RNA جدید غیر رمز گذار شامل دسته جدیدی از ژن های تک اگزونی پلی ادنیله نشده و همچنین بسیاری از RNA های دایره ای گشت.

با ترکیب و مقایسه نتایج روش های توالی، محققان توانستند برای هر رونوشت اندازه گیری شده در RNA، فراوانی در سلول ها و بافت ها را تعیین کنند؛

چه دارای دم polyA باشند، چه نباشد و چه خطی باشند، چه حلقوی (به نظر می رسد بعضی از ژن ها می توانند از یک نوع سلول به نوعی دیگر متفاوت  باشند).

علاوه بر این، کنسرسیوم سرنخ های مهمی را در تعیین عملکرد برخی از ncRNA ها پیدا کرد؛

با مشاهده فراوانی RNA های مختلف در سلول های مختلف، آنها همبستگی هایی را پیدا کردند که عملکرد های نظارتی را نشان می دهند و می توانند تعیین کنند که این تنظیم در سطح رونویسی اتفاق می افتد (با جلوگیری یا تحریک ژن های کد کننده پروتئین) یا پس از رونویسی (به عنوان مثال به شکستن RNA ها)

RNA

منبعی با ارزش در علوم زیست پزشکی

تمامی اطلاعات، تجزیه تحلیل ها و نتایج(معادل چند کتابخانه از اطلاعات) برای دانلود و پرسش و تحقیقات در سایت پورتال R2 در دسترس است؛

به این ترتیب جامعه می تواند از این منابع به عنوان ابزاری برای کشف بیولوژی و عملکرد RNA غیر کد کننده استفاده کند.

پروفسور pavel sumazin از کالج پزشکی بیلور می گوید: “با ترکیب همه داده ها در یک فهرست کامل و جامع، ما یک منبع جدید و ارزشمند برای دانشمندان رشته علوم پزشکی ایجاد کردیم  که در حال بررسی فرآیند های بسمارس هستند.

درک بهتر پیچیدگی رونویسی در واقع برای درک بهتر فرآیند های بیماری و کشف ژن های جدیدی که ممکن است به عنوان اهداف درمانی یا نشانگرهای زیستی استفاده شوند، ضروری است.

دوره درمان های RNA به سرعت رو به افزایش است؛

همه ما شاهد تولید چشمگیر واکسن های RNA بوده ایم و در حال حاضر اولین دارو هایی که هدفشان RNAها هستند، در کلینیک مورد استفاده قرار میگیرند.

من مطمئن هستم كه در سال ها و دهه های آینده شاهد تعداد بیشتری از این دسته روش های درمانی خواهیم بود.”

 

گردآورنده:مريم جلالي

مترجم:پريا انوري پور

منبع: Sciencedaily

منابع تصاویر: Theconversation / newscientist / clinicalomics

 

همچنین بخوانید: واکسن‌های mRNA

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا