اخبار

اسفنج های آرایشی آلوده ، باکتری های خطرناک را در خود پناه می دهند

دوره ماندگاری محصولات آرایشی

کلیه محصولات آرایشی دارای یک دوره ی “ماندگاری” می باشند که در طی آن به طور معمول بی خطر هستند . مدت زمان این دوره از محصولی به محصول دیگر متفاوت است . نحوه ی استفاده از این محصولات می تواند بر دوره ی ماندگاری آن ها تاثیر گذار باشد .

شواهد نشان می دهد که بسیاری از محصولات آرایشی که تاریخ انقضا آن ها گذشته و همچنین بسیاری از ابزار زیبایی به مخصوص اسفنج ها ی آرایشی که به طور دوره ای تمیز نمی شوند ، باکتری های مضر از جمله استافیلوکوکوس اورئوس و اشریشیا کولی را در خود پناه می دهند .

با این وجود ، استفاده از لوازم آرایشی در حمام ، توالت عمومی و مسافرت با ماشین ، قطار و هواپیما به محصولات آرایشی و ابزار مرتبط با زیبایی فرصت زیادی برای جمع آوری باکتری های مضر به وجود می اورد .

در یک مطالعه جدید پروفسور لمبرت نمونه هایی از 467 محصول زیبایی را که توسط کاربران اهدا شده بود
مورد تجذیه و تحلیل قرار داد .

مطالعه فوق به شواهد موجود افزود که 70-90درصد این محصولات آلوده به باکتری های خطرناک هستند .

اسفنج های آرایشی آلوده ، باکتری های خطرناک را در خود پناه می دهند

 

باکتری های موجود در محصولات آرایشی:

پیش از این ، محققان دریافتند : از میان باکتری هایی که در محصولات آرایشی به ویژه اسفنج ها یافت می شود سه نوع باکتری خطرناک موسوم به (staphylococcus.arurus) (Esherichia.coli) (Citrobacter.freundii ) فراوان هستند که به ترتیب عفونت های پوستی ، مسمومیت غذایی و عفونت مجاری ادرار را به همراه دارند .

بر اساس بررسی های صورت گرفته ، اسفنج ها از آلوده ترین محصولات آرایشی به حساب میایند . اسفنج ها بیشترین میزان آلودگی به قارچ ها را با میزان 56.96 درصد نشان می دهند .

محققان معتقدند این امر به این دلیل است که برای استفاده از این اسفنج ها باید ابتدا آن ها را مرطوب کرد که این خود زمینه مناسب را برای رشد قارچ ها فراهم می کند .

علاوه بر آن مصرف کنندگان اظهار دارند ، 27.3 در صد از محصولات آرایشی در حمام و مجاور سرویس بهداشتی استفاده می شوند که این خود زمینه را برای آلودگی بیشتر با فضولات افزایش می دهد .

از سوی دیگر 28.7 درصد از محصولات روی زمین می افتند که این خود عاملی برای افزایش آلودگی با انواع باکتری ها است .

آمار نگران کننده ی به دست آمده در اسفنج ها نشان می دهد ؛ 35.6 در صد اسفنج ها در حمام و سرویس های بهداشتی استفاده می شوند و 64.4 درصد از آن ها روی زمین می افتند و این دلیلی بر این مدعاست که اسفنج ها آلوده ترین محصولات آرایشی هستند .
محققان هشدار میدهند که این یافته ها مشکلاتی را به همراه دارند ، به خصوص برای افراد دارای نقص ایمنی که بیشتر مستعد ابتلا به عفونت هستند .

یافته های فوق را می توان به طور کامل در نشریه Journal of Applied Microbiology مشاهده کرد 

 

Dirty makeup sponges

گردآوری : حدیثه فیض اله زاده

منبع:medicalnewstoday

مطالب بیشتر

ارتباط با ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا