علمی

از کلیه تا کم خونی؛ چه ارتباطی میان این دو وجود دارد؟

بیماری مزمن کلیه (CKD)

کلیه علاوه بر نقش های متعددی که در بدن انسان دارد، در تولید گلبول های قرمز خون نیز نقش ایفا میکند. کم خونی یک بیماری جدی پزشکی است که در آن بیماران RBC کافی ندارند و سطح هموگلوبین (پروتئین موجود در گلبول های قرمز خون که مسئول انتقال اکسیژن است) پایینی دارند.

بسیاری از افراد مبتلا به بیماری مزمن کلیه (CKD) دچار کم‌خونی یا کمبود گلبول های قرمز سالم می شوند؛ چون هورمون اریتروپویتین که مغز استخوان را تحریک به تولید گلبول های قرمز می کند، دیگر تولید نمی شود و فقدان EPO بر انتقال و استفاده از متابولیسم آهن تاثیر می‌گذارد و منجر به کم خونی کلیوی می‌شود. کم خونی کلیوی شدید ممکن است وقوع حوادث قلبی -عروقی، اختلالات شناختی، و بستری طولانی‌مدت بیمارستان را افزایش دهد. نتایج جمع آوری شده از آزمایشات بالینی اخیر نشان می دهد که داروی خوراکی به نام roxadustat یک درمان موثر برای کم خونی در بیماران مبتلا به بیماری مزمن کلیه است.

کلیه و کم خونی

همچنین بخوانید: همه چیز در مورد آزمایش خون !

انواع دارو های مورد استفاده

برخی از درمان های کم خونی با عوارض جانبی جدی قلبی عروقی مرتبط هستند، اما دسته جدیدی از داروهای خوراکی به نام مهار کننده های فاکتور پرولیل هیدروکسیلاز القاء کننده هیپوکسی ممکن است با دارونما در این آزمایشات مقایسه شود؛ این داروها بر روی مسیری که در تولید اریتروپویتین نقش دارد و باعث تحریک تشکیل گلبول های قرمز خون می شود، عمل می کنند.

برای ارزیابی اثربخشی و ایمنی قلبی عروقی یکی از این مهارکننده ها – به نام roxadustat – روبرت پرووانزانو، دکتر (دانشکده پزشکی دانشگاه ایالتی وین) و همکارانش داده های حاصل از سه مطالعه فاز 3 روی روکسادوستات را در بیماران مبتلا به بیماری مزمن کلیه و کم خونی تجزیه و تحلیل کردند.

در کل،2391 بیمار روکسادوستات و 1886 نفر دارونما دریافت کردند. در این مطالعه مشاهده شد که درمان با روکسادوستات سطح هموگلوبین را افزایش داد: بیماران تحت درمان با روکسادوستات در مقابل دارونما به طور متوسط ​​در هفته های 28 تا 52 از 1.9 در مقابل 0.1 گرم در دسی لیتر تغییرات هموگلوبین را نشان دادند.

روکسادوستات همچنین در 52 هفته اول نیاز به تزریق گلبول قرمز را کاهش داد و هیچ گونه خطر مرگ و میر، حملات قلبی و سکته مغزی مرتبط با این دارو وجود نداشت. دکتر پروونزانو می گوید: “روکسادوستات موثر و دارای مشخصات ایمنی قابل قبول می باشد. همچنین به عنوان یک عامل خوراکی، روکسادوستات نیازهای برآورده نشده قابل توجهی را در درمان کم خونی در بیماران مبتلا به بیماری کلیوی برطرف می کند.”

 

نویسنده: وحیده سپهری آزاد

گرد آوری: مریم جلالی

ویراستار: مونا اکبری احمد آبادی

 

منبع:

https://www.sciencedaily.com/releases/2021/08/210806171916.htm

 

همچنین بخوانید: بدن چگونه فشار خون را کنترل می کند؟؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا