اخبار

اختلالات شناختی از پیامد های سیگارهای الکترونیکی ؟!

ویپ ها ممکن است با اختلالات حافظه ارتباط داشته باشد!

طی تحقیقات اولیه پژوهشگران دریافتند که مصرف سیگارهای الکترونیکی ممکن است با اختلالات حافظه  در ارتباط باشد. این پژوهش ها بدین علت انجام شدند که در جوامع امروزی بسیاری از جوانان به سراغ این نوع سیگار ها، به بهانه ی بی ضرر بودن میروند.

دو بررسی بزرگ از دانشگاه «راچستر» انجام شده که توانسته به ارتباط جدیدی میان برخی اختلالات شناختی و مصرف ویپ (سیگارهای الکترونیکی) در بزرگسالان و نوجوانان برسد.

پژوهش اول که در ژورنال «Tobacco Induced Diseases» به چاپ رسیده، اطلاعات بیش از ۱۸ هزار دانش‌آموز دبیرستانی در آمریکا را بررسی کرده است.
طبق این تحقیق، نوجوانانی که سیگارهای الکترونیکی مصرف می‌کنند، دچار مشکلاتی در تمرکز یا تصمیم‌گیری می باشند که هرچقدر فرد زودتر شروع به استفاده از ویپ کرده باشد، این اختلالات بیشتر در بروز پیدا میکنند.نوجوانانی که سیگار الکترونیکی مصرف می‌کنند، دچار مشکلاتی در تمرکز یا تصمیم‌گیری می باشند که هرچقدر فرد زودتر شروع به استفاده از ویپ کرده باشد، این اختلالات بیشتر در بروز پیدا میکنند.

 

اختلالات شناختی و سیگارهای الکترونیکی؟!

مقاله دوم در ژورنال «Plos One» منتشر شده که در این تحقیق داده‌های یک نظرسنجی سالانه تلفنی به نام «سیستم نظارت روی عوامل رفتاری خطرساز» مورد توجه قرار گرفته و بیش از ۸۰۰ هزار فرد بالغ در آن شرکت داشته‌اند و نتیجه نشان داد که ارتباطی بین این نوع سیگارها و اختلالات مذکور وجود دارد.

لازم به ذکر است که مصرف‌کنندگان سیگار عادی و الکترونیکی در مقایسه با افراد عادی،دچار مشکلات شناختی بیشتری می شوند و اگر فردی هردوی آن‌ها را مصرف می‌کند، احتمال بروز این اختلالات افزایش پیدا می‌کند. این نتایج توسط یک نظرسنجی بدست آمده و از افراد سوالاتی درباره مشکلات در تمرکز، حافظه و همچنین تصمیم‌گیری پرسیده شده است.

اما با وجود نتایج بدست آمده،محققان هیچ نشانه‌ مشخصی مبنی بر اینکه استفاده از سیگارهای الکترونیکی موجب چنین نقص‌هایی می‌شود، پیدا نکرده اند. در پژوهش Plos One به این موضوع اشاره شده که این افراد شاید از ابتدا با اختلالات شناختی دست و پنجه نرم می‌کردند.

 

ویپ یا سیگار؟

طبق گفته ی پژوهشگر ارشد این دو پژوهش، «دونگمی لی» تنها راه برای درک کامل ارتباط میان این موارد، انجام تحقیقات دقیق و بلندمدت است.

موارد مطرح شده می‌تواند زنگ خطری برای مصرف ویپ در سنین پایین باشد اما سیگار الکترونیکی به صورت کلی به اندازه سیگار عادی مضر نیست، اما کاملا بی ضرر بودن آن هم ثابت نشده. موضوعی که به اثبات رسیده این است که ویپ جایگزین مناسبی برای سیگار عادی نیست!

گردآوری:ساحل آب یار

رفرنس: https://newatlas.com/health-wellbeing/vaping-e-cigarette-cognitive-memory-brain-fog/

با ما در ارتباط باشید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا