علمی

آیا متخصصان زنان و زایمان واکسن COVID را در دوران بارداری توصیه می‌کنند؟

-توصیه‌ی واکسن کرونا برای زنان باردار-

درهمه گیری کووید‌۱۹،زنان باردار به دلیل بروز تغییرات گسترده درسیستم بدنی مستعد ابتلا به بیماری‌های عفونی هستند.

براساس یافته‌هایِ مطالعات انجام‌شده،افراد باردار درمقایسه با سایر زنان درمعرض خطر شدید ابتلا به بیماری کووید‌۱۹ و احتمال مرگ ومیر قراردارند.

همچنین،ممکن است که آنها درمعرض خطر بیشتری برای ابتلا به سایر عوارض جانبی، مانند؛ زایمان زودرس (زایمان پیش از 37 هفته) باشند.

نوزادان متولدشده از مادران باردار مبتلا به کووید‌۱۹

نوزادان متولدشده از مادران باردار مبتلا به کووید‌۱۹ ،درصورت تماس با ترشحات تنفسی آلوده مادر یا ارائه دهندگان مراقبت، به کووید‌۱۹ مبتلا می‌شوند. که گاهی علائم خفیف‌تری درآنها بروزپیدامی‌کند، وگاهی نیز بدون علامت هستند.

اما تاکنون شواهدی دال بر انتقال عمودی ویروس به جنین یافت نشده‌است.

در پژوهشی که روی ۹ زن باردار انجام‌شده،نشان داده که تمامی نوزادان سالم بدنیا آمده‌اند.

همواره ترس ازعوارض جنینی باعث می‌شود، که از تجویز بسیاری از داروها و واکسن‌ها در دوران بارداری جلوگیری‌شود.

این درحالی است که بعضی از این موارد نه‌تنها باعث بروز عارضه نمی‌گردند بلکه از بسیاری از بیماری‌های خطرناک برای جنین هم پیشگیری می‌کنند.

براساس اطلاعات مندرج از سوی اداره کنترل بیماری‌های ایالات متحده (CDC)، شواهد چندانی درباره افزایش خطر مشکلات مادرزادی در جنین به دنبال واکسیناسیون مادر دردوران بارداری با واکسن‌های حاوی ویروس غیرفعال یا باکتریال یا توکسوئید وجودندارد.

در مواردی که تماس مادر با عامل بیماری‌زا با افزایش خطر آسیب در مادر و یا جنین همراه‌است فواید واکسیناسیون را باید با هرکدام از عوارض احتمالی آن مقایسه‌کرد.

واکسیناسیون روتین شامل واکسن آنفلوآنزای غیرفعال،دیفتری،کزاز و هپاتیت ب در دوران بارداری بی‌خطر است.

علت خودداری از واکسن زدن در دوران بارداری چیست؟

شایعات زیادی درمورد تزریق واکسن در دوران بارداری وجوددارد،که بسیاری از زنان باردار از واکسن زدن امتناع می‌کنند که ازجمله دلایل آن جمله‌ایی کلیشه‌ایی است که می‌گویند:

«واکسن باعث سقط جنین می‌شود»

برای رد این نظریه تحقیقی در تمام مراکز سقط جنین انجام‌شد،نتایج نشان داد که میزان سقط جنین در میان افراد واکسینه‌شده با نرخ سقط جنین مورد انتظار در جمعیت عمومی ( ۵/۱۲ ) درصد تطابق دارد.

جمله‌ی نادرست دیگر؛

«واکسن‌ها می‌توانند به جفت حمله کنند»

این نظریه که ادعاکرده‌بود پروتیین اسپایک کرونا که در واکسن‌های فایزر و مدرنا استفاده‌شده،شبیه یک شبه پروتیین بنام «سیناپسین‌۱۰» است، که در تشکیل جفت نقش دارد و طبق پژوهش‌ها برای مبارزه با حمله ویروس‌ها در بدن استفاده‌میشود،به جفت جنین هم می‌توانند حمله کنند. این اعتقاد که برخی کارشناسان معتقدند که واکسن کرونا ممکن است به جفت حمله کند،از همین نظریه منشاگرفته‌است.

در واقع درست است که این دو پروتیئن به هم شباهت دارند، ولی بدن به راحتی سردرگم نمی‌شود،که باهربار ابتلا به عفونت و تولید پادتن به اندام‌های خود حمله‌کند، و این ازدلایل رد نظریه ذکرشده می‌باشد.

جمله‌ی نادرست آخر:

«واکسن در تخمدان جمع می‌شود.»

که این فرضیه نادرست هم با آزمایشات و در یک مطالعه روی رت‌ها رد می‌شود.

در این مطالعه به رت‌ها از تزریق دوز بالایی از واکسن‌ها اشاره‌شده‌است،مقداری معادل ۱۳۳۳ برابر بیشتر از آنچه به انسان‌ها تزریق می‌شود،طبق این مطالعه ۴۸ ساعت پس از تزریق تنها ۱/۰ درصد از کل دوز واکسن در تخمدان رت‌ها جمع‌شده‌بود و میزان بسیار بالایی از آن حدود ۵۳  درصد ظرف یک ساعت و ۲۵ درصد بعد از ۴۸ ساعت در محل تزریق دیده‌می‌شود.

نقطه بعدی که میزان قابل توجهی واکسن بعد از( ۱۶ درصد  ۴۸ ساعت ) در آن مشاهده‌شد،کبد بود که به دفع مواد زاید از خون کمک می‌کند. 

افرادی که چنین ادعایی را رواج می‌دهند، درواقع به تصویری استنادمی‌کنند که تجمع چربی تخمدان‌ها را نشان‌می‌دهد. . پس از ۴۸ ساعت چربی درسطح تخمدان‌ها افزایش‌یافت، اما دلیلش حرکت محتویات واکسن از محل تزریق به نقاط دیگر بدن بود که با همه اینها هنوز هیچ مدرکی مبنی‌بر اینکه این چربی ماده حامل ژنتیکی ویروس باشد وجودندارد،نمیدانیم بعد از ۴۸ ساعت چه اتفاقی افتاده‌است، زیرا مطالعه به همین‌جا محدودمی‌شود،اما انتظارمی‌رود که سطح چربی دوباره به صفر بازگشته‌باشد.همه این‌ها از دلایلی است که زنان باردار از تزریق واکسن خودداری‌می‌کنند.

واکسن کرونا

تحقیقات جدیدی که درمورد واکسن کووید و زنان باردار منتشرشده:

رییس اتحادیه فدرال زنان آلمان توصیه‌می‌کند زنان باردار برای پیشگیری از کرونا خود را واکسینه کنند. کمیسیون واکسیناسیون آلمان تاکنون واکسینه شدن زنان باردار را فقط در موارد مشخص و برای مبتلایان به بیماری‌های زمینه‌ا‌‌ی توصیه‌کرده‌است. 

یکی از پژوهشگران درماه «اوت» در گفتگو با یکی از شبکه‌های رسانه‌ای آلمان گفت: «باتوجه به گسترش گونه دلتای ویروس کرونا که از قدرت سرایت بسیار زیادی برخورداراست، و بسیاری از زنان باردار را هم مبتلا کرده‌است. 

انجمن‌های مرتبط با پزشکی زنان واکسینه شدن قبل دوره بارداری و دوران پس از زایمان را توصیه‌می‌کند.»

-تأکید درباره واکسیناسیون زنان باردار در آمریکا: 

در همین حال مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده در دستورالعمل‌های به‌روزشده‌ بهداشتی خود به زنان توصیه‌کرد؛در دوران بارداری و پس از زایمان خود را واکسینه کنند.

-برپایه بررسی‌های آژانس ملی بهداشت عمومی آمریکا؛

خطر ابتلای شدید به بیماری کوویید‌۱۹  در میان زنان باردار در مقایسه با زنان دیگر بیشتر است، و واکسیناسیون می‌تواند از آن‌ها دربرابر پیامدهای‌ وخیم ابتلا به کرونا محافظت کند. باوجود توصیه و تأکید صریح مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا درباره واکسیناسیون زنان هنگام بارداری و پس از زایمان، هنوز مطالعات مربوط به تاثیر واکسیناسیون در زنان شیرده به نتیجه قطعی نرسیده‌است. باوجود تمامی مدارک و شواهد هم ادعاهای نادرست و گمراه‌کننده مبنی براینکه واکسن کرونا باعث ناباروری و سقط جنین می‌شود در فضای مجازی در حال انتشاراست. 

از انجا که پزشکان نسبت به آنچه در دوران بارداری تجویزمی‌کنند بسیار محتاط هستند، در ابتدا توصیه‌می‌شود زنان باردار از زدن واکسن خودداری کنند. 

اما اکنون اطلاعات ایمنی زیادی مبنی براینکه توصیه تغییرکرده وجوددارد. و از آنجایی که خود ابتلا به بیماری کوویید ۱۹  می‌تواند برای بارداری خطرناک باشد،همه مردم به زدن واکسن ترغیب می‌شوند.

 

مترجم: ثنا ابراهیمی

ویراستار: ماندانا ابراهیم‌زاده بردیزی

گردآورنده: فاطمه عباسپور

نویسندگان:راضیه حجت«کارشناسی ارشد فیزیولوژی پزشکی»،انیس مرساق«دانشجوی کارشناسی سلولی»

منابع:

https://medicalxpress.com/news/2021-07-obstetrician-groups-covid-vaccine-pregnancy.html

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا