علمیمقالات

آلودگی تجهیزات بیمارستانی

  • بیمارستانی

Behshad valizadeh/Shahid beheshti university (آلودگی تجهیزات بیمارستانی )

آلودگی تجهیزات با استفاده از اشعه ایکس:

عفونت های بیمارستانی از مهم ترین مشکلات پزشکی بوده که سبب طولانی شدن زمان بستری و ایجاد هزینه های مادی و معنوی می شود این عفونت ها نه فقط به بیماران بلکه به هر فردی که با بیماران تماس دارد اعم از پرسنل مراقبتی و درمانی، همراهان و عیادت کنندگان انتقال می یابد و بیماران پس از ترخیص از بیمارستان ارگانیسم های بیماری زا را به همراه خود به جامعه برده و سبب ایجاد بیماری های غفونی در سطح جامعه می شوند.روش های پیشگیری از انتقال آن ها بکارگیری روش های مناسب تر و ضدعفونی کردن و درمان آنتی بیوتیکی که در کل باعث کاهش عفونت های بیمارستانی و مرگ و میر و کاهش هزینه های بیمارستانی و درمانی خواهد بود (1)

تجهیزات و لوازم جانبی مورد استفاده خطر ابتلا به بیماری های بیمارستانی را در پی دارد که ممکن است وضعیت اصلی بیمار را پیچیده تر کند که برای گرفتن نمونه از بخش رادیولوژی که این کار با استفاده از سواب انجام می شود. هیپو کلریت سدیم موثرترین ضد عفونی کننده شیمیایی است. احتمال شیوع پاتوژن های یمارستانی در بیماران و کارکنان رادیولوژی افزایش یافته است. (2)

بیماری زا ها

باکتری ها، قارچ ها و ویروس ها که بیماری های عفونی ناشی از آن ها ممکن است منجر به بیماری های عفونی پیچیده تر و طولانی تر شدن بستری در بیمارستان شود، عفونت های بیمارستانی عفونت های گسترده ای هستند.25/0-50/0 % از غفونت های بیمارستانی ناشی از اقدامات ترکیبی از فلور میکروبی خود بیمار و وسایل پزشکی تهاجمی می باشند. بعض از ضد عفونی کننده هایی که مورد بررسی قرار گرفتند chloroxylenol, dichloroxyleenol, sodium hypochlorite,methylated sprit
نمونه¬های گرفته شده از قسمت های مختلف بخش رادیولوژی بوده است مثل: کاست¬های اشعه ایکس، chest stand- tube heads-control panels- exposure bottons-patient x ray gown-
یک بار نمونه گیری در همان شرایطی که قبلا بوده انجام شده و بار دیگر بعد از اینکه با استفاده از مواد شیمیایی آن جا را تمیز کردند انجام شده است بعد از اینکه نمونه¬ها گرفته شد ان¬ها را در داخل plate قرار می¬دهند و برای 24 ساعت در دمای 37 درجه سانتی گراد در انکوباتور گذاشته میشوند. (1)

در بین ضدعفونی کننده های شیمیایی سدیم کلریت بیشترین اثر بخشی را دارند. (1)

در بسیاری از مکان ها تمیز کردن آن ناحیه فقط با استفاده از آب انجام می شود بدون هیچ گونه ماده ای که این تمیزی فقط تمیزی ظاهری را نشان می دهد ولی باکتری ها از بین نرفته اند و باید با استفاده از مواد شیمیایی جهت از بین بردن باکتری ها استفاده شود. این باکتری ها شیوع آن ها می تواند از طریق هر مسیر باز یا زخم به بدن انجام شود و حمله کنند بنابراین عفونت محل جراحی می تواند ناشی از آن ها باشد همچنین بیماران تروما با زخم های باز یا سطوح پوستی جزیی در معرض خطر هستند گونه klebsiella شایع ترین باکتری بیمارستانی شناسایی شده در مطالعات انجام شده بوده است که به نظر میرسد توسط دست پرتونگاران پخش شود. به دلیل اینکه رادیولوژی ها ارتباط زیادی با دست دارند مثل: control panel- x ray couch- exposure buttons- head handel در نتیجه افرادی که در رادیولوژی کار می کنند باید قبل و بعد از مریض ، برای هر مریضی از دستکش استفاده کنند. که اشاره شده است پوست بیمار غالبا در تماس مستقیم با کاست هاست که آن ها از منابع احتمالی عفونت های بیمارستانی می-دانند.(کاست های اشعه ایکس میتوانند ناقل باکتری باشند.).
. (2)
برخی از مواد شیمیایی فقط برای ضدعفونی قسمت های خاصی استفاده میشوند ممکن است فرد وسوسه شود که روتین هیپو کلریت سدیم را بر روی کلیه تجهیزات و لوازم جانبی اشعه ایکس پیشنهاد کند اما این مساله مانع از این واقعیت است که کلر به فولاد ضد زنگ حمله میکند و به اجزای استیل ضد زنگ آسیب میزند. هر مقدار ارگانیسم برای ایجاد ضد عفونی کافی است بنابراین اشعه ایکس باید عاری از باکتری باشد و هر گونه حضور میکروارگانیسم ها تهدیدی مهم است.

محلول رقیق sodium hypochlorite

به طور معمول برای ضدعفونی کردن تجهیزات و لوازم جانبی اشعه ایکس به ویژه مواردی که فاقد اجزای استیل ضد زنگ هستند استفاده شود. (1)
تجهیزات و لوازم جانبی باید بلافاصله بعد از استفاده و قبل از حضور بیمار بعدی ضدعفونی شوند. رادیولوژیست ها باید پس از مراجعه به بیمار و قبل از مراجعه به بیمار بعدی، باید دست های خود را بشوییند. رادیولوژیست ها باید از دستکش latex steril استفاده کنند برای هر بیمار. (3 ) (4)
باید نظارت مستمر بر میزان باکتریها در تجهیزات و لوازم جانبی صورت می گیرد تا خطر ابتلا به باکتریهای بیمارستانی که بر روی آنها رشد میکند کاهش یابد.

MRSA(Meticilin resistant staphylococcus aureus)

ارگانیسم عفونی است که شیوع آن در حال افزایش است و به دلیل مقاومت دارویی و تمایل به ایجاد عفونت¬های جدی بیمارستانهای سراسر جهان را به چالش کشیده است. (5)
باکتری SA (staphylococcus aureus) که بر روی پوست و مجاری بینی افراد سالم پیدا میشود. (5)
ونکومایسین انتی بیوتیک اصلی انتخاب برای اکثر عفونت های بیمارستانی است اما برای افزایش فعالیت باکتری کش ها برخی توصیه می کنند که aminoglycoside- rifampin daptomycin و باید برای این نوع باکتری¬ها اقدامات فوری برای حداکثر رساندن کنترل عفونت انجام شود.
انتقال باکتری ها که می توانند از طریق تماس مستقیم فرد آلوده باشد یا از طریق تماس غیر مستقیم باشد مانند کارگر مراقبت های بهداشتی یا یک ماده آلوده یا سطح رخ دهد. بهداشت نامناسب دست به عنوان متداول ترین مکانیسم انتقال MRSA نقش دارد. (5)
برخی اقدامات به صورت جهانی به صورت دستورالعمل وجود دارد برای همه بیماران اما برخی اقدامات نیز پزشک مربوط به آن قسمت تنطیم میکند.

نگه داری بیماران

بیماران در صورت امکان در اتاق های مجزا قرار میگیرند اما در غیر این صورت، بیماران گروه بندی میشوند. (افراد دارای ارگانیسم عفونی یکسان در کنار هم قرار می¬گیرند) و تخت خواب ها سه فوت از هم فاصله دارند. تمیز کردن و ضدعفونی کردن تمام مناطق مراقبت از بیمار به ویژه برای سطحی که اغلب لمس میشود بسیار مهم است همچنین شدت تمیز کردن باید بر اساس سطح بهداشت بیمار تنظیم شود. دستگاه های دیجیتال شخصی و دستگاه های دیگر نیز باید جزئی از نظافت محیط باشند. و همچنین دستورالعمل هایی برای اموزش کارکنان و.. وجود داشته باشد. در پرسش¬نامه ای که انجام شده بخش رادیولوژی می تواند “منطقه پرخطر” برای انتقال عفونت¬های بیمارستانی در نظر گرفته شود. (5)
نمونه عکس هایی که باعث ایجاد انتقال بیماری می شود:

منابع:

1. اصلانی ی, سعادت دم, فر شا, افضلی س. بررسی آلودگی میکروبی وسایل مختلف بیمارستانی مرکز آموزشی ودرمانی هاجر شهرکرد. مجله علمی دانشکده پرستاری و مامایی همدان. 2009;17(12):19-29.
2. Ochie K, Ohagwu C. Contamination of X-ray equipment and accessories with nosocomial bacteria and the effectiveness of common disinfecting agents. African Journal of basic and applied sciences. 2009;1(1-2):31-5.
3. Zhang E, Burbridge B. Methicillin-resistant staphylococcus aureus: implications for the radiology department. American journal of roentgenology. 2011;197(5):1155-9.
4. Mirza SK, Tragon TR, Fukui MB, Hartman MS, Hartman AL. Microbiology for radiologists: how to minimize infection transmission in the radiology department. RadioGraphics. 2015;35(4):1231-44.
5. Kim J-S, Kim H-S, Park J-Y, Koo H-S, Choi C-S, Song W, et al. Contamination of X-ray Cassettes with Methicillin-resistant Staphylococcus aureus and Methicillin-resistant Staphylococcus haemolyticus in a Radiology Department. Annals of laboratory medicine. 2012;32(3):206-9.

✔بیشتر بخوانید ؛

‌کاربرد میکرو حباب های الکتریکی در درمان سرطان

https://biocan.ir/%d8%a7%d9%81%d8%b2%d8%a7%db%8c%d8%b4-%d8%af%d8%a7%d8%b1%d9%88-%d8%b1%d8%b3%d8%a7%d9%86%db%8c-%d8%a8%d9%87-%da%a9%d9%85%da%a9-%d9%86%d9%88%d8%b9-%d8%ae%d8%a7%d8%b5%db%8c-%d8%a7%d8%b2-%d9%87%db%8c%d8%af/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا