تکنیک های آزمایشگاهی

آزمایش هورمون بارداری (hCG)

 

آزمایش خون گنادوتریوپین جفتی انسان، میزان هورمون  hCG را در خون شما انداز­ه­‌گیری می­‌کند. هورمون hCG در دوران بارداری تولید می‌­شود.

 

هورمون hCG در خون و ادرار یافت می­‌شود. بسیاری از زنان قبل بارداری سطح hCG پایینی در خون و ادرار خود دارند. بدن، این هورمون را پس از چسبیدن تخمک بارور شده به دیواره رحم می‌­سازد. معمولا این پدیده 6 روز پس از لقاح اتفاق می­‌افتد. امروزه آزمایش hCG، با نام­‌هایی مانند آزمایش خون بتا hCG، آزمایش خون کمی بارداری و تست سریال کمی بتا hCG نیز شناخته شده­‌است. پزشک می­‌تواند، آزمایش hCG  را 10 روز بعد از لقاح تجویز کند. سطوح این هورمون هر 48 ساعت تا 72 ساعت دوبرابر می­‌شود. پس از به اوج رسیدن سطح هورمون hCG، در دوران باقی­‌مانده بارداری ثابت می­‌ماند. اندازه­‌گیری این هورمون برای تعیین باردار بودن فرد و تشخیص عوارض دوران بارداری استفاده می­‌شود.

نمونه گرفته شده برای تست هورمون hCG
نمونه گرفته شده برای تست هورمون hCG

کاربرد آزمایش هورمون بارداری (hCG)

به‌­طور معمول پزشک آزمایش hCG را برای تشخیص بارداری و چگونگی پیشرفت بارداری تجویز می­‌کند. همچنین این آزمایش به تشخیص سن کمی جنین کمک می­‌کند. آزمایش هورمون بارداری (hCG) برای موارد زیر انجام می­شود:

. تشخیص بارداری غیرطبیعی مانند بررسی بارداری خارج از رحم و حاملگی مولار

. بخشی از مجموعه آزمایشات لازم برای غربال­گری بیماری سندروم داون

. تشخیص سقط جنین

. کمک به تشخیص و بررسی بیماری تروفوبلاستیک بارداری

در مردان نیز این آزمایش کاربرد دارد. بررسی سطح این هورمون در خون می­‌تواند به پزشک در تشخیص سرطان بیضه کمک کند.

 

چه زمانی باید فرد آزمایش بارداری بدهد؟

به­‌طور معمول زمانی که فرد احساس کند باردار است، این آزمایش انجام می­شود. البته برخی مواقع وجود علائم که حاکی از بارداری ناموفق است باعث انجام این تست می­‌‌شود. این علائم شامل درد کمر، خون­ریزی غیرطبیعی واژن، گرفتگی در ناحیه لگن هستند.

علائم بارداری پوچ
علائم بارداری پوچ

نحوه آزمایش خون hCG

انجام این آزمایش مانند آزمایشات دیگر است. طبق مراحل زیر تکنیسین آزمایشگاه، نمونه خون را می­‌گیرد.

  1. ابتدا نوار الاستیک را به دور بازو می­‌پیچند تا سیاهرگ­‌های بازو بیشتر نمایان شوند.
  2. پوست محل وارد شدن سوزن با الکل به خوبی تمیز می‌­شود.
  3. سوزن وارد سیاهرگ می­‌شود و لوله­‌ای به انتهای سوزن وصل می‌­شود تا خون را جمع­‌آوری کند.
  4. در مرحله آخر نوار الاستیک برداشته می­‌شود و پنبه بر روی محل سوزن قرار می­‌گیرد.

این تست هیچ آمادگی قبلی احتیاج ندارد و خطرات مربوط به خون­‌گیری بسیار کم است. ممکن است علائمی مانند خون­ریزی بیش از حد، سبکی سر و عفونت در محل سوزن اتفاق می­‌افتد.

همچنین ممکن است شما مشتاق باشید در خانه تست دهید. تست­‌های بارداری خانگی روشی سریع و راحت است اما دستورالعمل­‌های خاص خود را دارد.

 

نتایج آزمایش hCG

نتایج آزمایش می­‌تواند به­‌صورت کیفی و کمّی گزارش شود.

نتایج تست به‌­صورت کیفی: اگر نتیجه آزمایش منفی شود بیانگر عدم بارداری است اما برخی مواقع که بسیار زود انجام شود می‌­تواند نتیجه منفی کاذب را به ­همراه داشته باشد. اگر نتیجه آزمایش مثبت شود بیان­گر بارداری مثبت است اما ممکن است به­‌دلیل یائسگی، نتیجه مثبت کاذب را نشان دهد.

نتایج تست به­‌صورت کمّی: نتایج تست کمی به‌­صورت یک واحد بین­‌المللی هورمون hCG  در هر میلی­‌لیتر خون بیان می­‌شود. (mIU/mI)

محققان جدول زیر را براساس داده­‌های موجود در دولت استرالیا تشکیل دادند که نشان‌­دهنده میزان سطوح طبیعی هورمون hCG است.

 

بررسی نتایج کمی تست هورمون بارداری

محدوده‌­ی نرمال در زنان غیرباردار کمتر از 10 mIU/mI است.

البته نتایج این آزمایش مانند سایر آزمایشات به‌­طور 100 درصد دقیق نیست و عواملی می‌­توانند نتایج این آزمایش را تحت‌­تاثیر قرار دهند.

اگر سطح این هورمون پایین‌­تر از حد طبیعی باشد ممکن است به­‌دلیل اشتباه در محاسبه تاریخ بارداری یا سقط احتمالی باشد. حاملگی چند قلو و حاملگی مولار نیز می­‌تواند بیان­گر افزایش غیرطبیعی هورمون hCG باشد.

 

نتیجه­‌گیری:

برخی از آزمایشات مقدار دقیق این هورمون را بررسی می­‌کند اما برخی دیگر فقط به بررسی وجود این هورمون می­‌پردازند. اگر اعداد میزان سطوح hCG شما غیرطبیعی است بهتر است هرچه سریع­‌تر به پزشک خود مراجعه کنید. اعداد اعلام شده، تخمینی هستند و ممکن است برای هر شخص یک میزان مشخص باشد. همچنین ممکن است نتایج آزمایش تحت­‌تاثیر مصرف برخی داروها قرار گرفته ­باشد. استفاده از ماری جوانا نیز می‌­تواند باعث افزایش سطح هورمون hCG شود.

 

 

 

نویسنده: مطهره تقی­‌پور

منابع:

testing.com

healthline.com

medicalnewstoday.com

ucsfhealth.org

 

 

 

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا