طبق نظر محققان اگر افراد جامعه ، دویدن را در برنامه روزانه خود قرار دهند پیشرفت های زیادی در سلامت و طول عمر افراد جامعه نمودار خواهد شد.

دویدن

از نظر محققان ، مشخص نیست که دویدن تا چه اندازه می تواند در جلوگیری از خطر مرگ ناشی از هر نوع علتی ، به ویژه بیماری قلبی عروقی و سرطان ، موثر باشد.

برای دریافت دقیق این موضوع محققان به صورت سیستماتیک ، مطالعات مربوطه ، ارائه های کنفرانس ها و پایان نامه های دکترا را از طیف وسیعی از پایگاه های اطلاعاتی دانشگاهی مورد بررسی قرار دادند.

آنها در واقع به دنبال نتایجی بودند که ارتباط بین دویدن یا تند راه رفتن را با خطر مرگ ناشی از علل مختلف از جمله بیماری قلبی عروقی و سرطان پیدا کنند.

بررسی محققان بر روی داده های حاصل از مطالعات نشان داد که دویدن به هر مقداری در مقایسه با انجام ندادن این فرآیند حدود ۲۷ درصد کاهش خطر مرگ ناشی از علل مختلف در خانم ها و آقایان است. همچنین دویدن باعث کاهش ۳۰ درصدی خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی عروقی و ۲۳ درصد کاهش خطر مرگ ناشی از سرطان می باشد.

محققان اعلام کردند که حتی دوز های کوچک دویدن فواید چشمگیر سلامتی و طول عمر را در پیش خواهد داشت و پیشنهاد می کنند که دویدن به مدت ۲۵ دقیقه می تواند گزینه ای مناسب برای آن دسته از افرادی باشد که مانع اصلی آن ها برای ورزش کردن کمبود زمان است ولی نتایج تجزیه و تحلیل ها نشان داد که افزایش دوز دویدن ، مرتبط با کاهش بیشتر خطر مرگ ناشی از دلایل مختلف نبود.

در واقع این تحقیق یک مطالعه ی مشاهده ای است به همین علت نمی تواند علت را توجیه کند ، هم چنین محققان خاطر نشان می کنند که تعداد مطالعات دخیل در تحقیق کم و روش آن ها به میزان قابل توجهی متغیر بوده است که می تواند روی نتایج نهایی تاثیر بگذارد.

با این وجود محققان پیشنهاد می کنند که دویدن به هر میزانی ، از انجام ندادن آن مفید تر است. افزایش میزان دویدن ، صرف نظر از دوز آن احتمالا منجر به بهبود قابل توجهی در سلامت و طول عمر جامعه خواهد داشت.

گردآوری : مهدیه بازدار