تکنیک های آزمایشگاهی

کشت گلو چیست؟ (Culture Throat)

مقدمه

­کشت ترشحات گلو یکی از آزمایش­ های روتین در بخش میکروب شناسی محسوب می­ شود که در بیماران دارای گلودرد درخواست می ­شود. البته بین گلودرد و سرماخوردگی تشابهات فراوانی وجود دارد که از نظر عامه مردم در یک دسته قرار می گیرند؛ اما معمولا در سرماخوردگی­ ها در اغلب موارد ویروس­ ها بالاخص ویروس آنفلوآنزا عامل بوجود آورنده آن است، در صورتی که در گلودرد عامل بوجود آورنده در اغلب موارد میکروب­ ها می ­باشند که اصطلاحا بنام گلودرد عفونی چرکی خوانده می­شوند و پزشکان تنها در شرایطی که به عفونت گلو مشکوک باشند، جهت بیمارشان درخواست آزمایش کشت ترشحات گلو را درخواست می­ کنند.

در این حالت و در معاینه فیزیکی بیمار کلنی­ های میکروبی درگلو و عموما بر روی لوزه­ ها وجود دارد و درپی مشاهده چنین حالتی است که آزمایش انجام می­گیرد. هرچند که در سرماخوردگی ویروسی و همچنین دربیماری مونونوکلئوز عفونی نیز این حالت دیده می­شود و در تعدادی از موارد کشت گلو بیشتر برای رد عفونت چرکی است نه قبول آن.

درصورتی که میکروب مهاجم به گلو از نوع خاص آن یعنی Beta Hemolytic Streptococci  گروه آ باشد حتما باید درمان آنتی بیوتیکی با پنی سیلین انجام پذیرد؛ زیرا این میکروب می­تواند سلسله علائمی را بوجود آورد که منتهی به ناراحتی­های دریچه­های قلبی و عوارض روماتولوژیک گردد.

چه زمانی Culture Throat‌ نیاز است؟

اگر شما یا فرزندتان از گلودرد شکایت دارید و فکر می­کنید مقصر دیگری غیراز ویروس است، پزشک ممکن است این آزمایش را انجام دهد. برخی از عفونت هایی که می­توان در کشت گلو شناسایی کرد، شامل مورد زیر هستند:

  • گلودرد
  • تب اسکارلت و روماتیسمی
  • سوزاک(فارنژیت گونوکوکی)
  • برفک­زدن
  • دیفتری
  • سیاه سرفه

هدف از Culture Throat

برای بررسی علت گلودرد ممکن است کشت گلو انجام شود. بیشتر گلودرد به دلیل عفونت­های ویروسی ایجاد می­شود. با این حال، در بعضی موارد ممکن است علت گلودرد نامشخص باشد و می­توان از کشت گلو برای تعیین باکتریایی بودن عفونت استفاده کرد. شناسایی ارگانیسم مسئول می­تواند درمان را هدایت کند.

روش و تکنیک Culture Throat

از شخص دریافت کننده گلو خواسته می‌شود سر خود را به عقب خم کرده و دهان خود را باز کند. متخصص بهداشت زبان را با زبان شکن فشار داده و دهان و گلو را معاینه می‌کند. یک سواب تمیز از پشت گلو، اطراف لوزه ها و روی هر قسمت قرمز یا زخم مالیده می شود تا نمونه جمع آوری شود. همچنین ممکن است نمونه با استفاده از شستشوی گلو جمع آوری شود.

برای این آزمایش، بیمار مقدار کمی آب نمک غرغره کرده و سپس مایعات را درون یک فنجان تمیز تف می‌کند. این روش یک نمونه بزرگتر از یک سواب گلو را نشان می دهد و ممکن است محیط کشت را قابل اعتمادتر کند.

یک کشت برای Streptococcus pyogenes با رشد در 37 درجه سانتیگراد (دمای بدن) ممکن است 18-24 ساعت طول بکشد.

کشت

تکنیک مرحله به مرحله Culture Throat

  • جمع ­آوری نمونه کشت

Culture Throat آزمایشی است که اغلب برای تشخیص عفونت ­ها استفاده می ­شود. این شامل جمع آوری یک نمونه از محل عفونت و تلقیح نمونه در محیط­ های مغذی جامد یا مایع (به عنوان مثال، آگار، ژلاتین) به منظور رشد هر میکروارگانیسم مانند باکتری یا قارچ است که ممکن است وجود داشته باشد.

کشت را می ­توان در نمونه­ های مختلف بدن از جمله خون، ادرار، مدفوع، خلط و چرک حاصل از زخم انجام داد. بنابراین روش ­های جمع آوری بستگی به محل آلودگی مشکوک و نوع نمونه گرفته شده دارد. مثالی که در اینجا به تصویر کشیده شده است، کشت گلو است که در آن یک سواب از پشت گلو مالیده می­شود تا نمونه ای برای کشت جمع شود.

معاینه

  • برچسب زدن بر روی نمونه Culture Throat

پس از جمع آوری نمونه گلو، سواب را برای جلوگیری از آلوده شدن یا خشک شدن آن درون لوله حمل و نقل قرار می­دهیم و برچسب لوله حمل و نقل را می­زنیم. در بسیاری از مکان­ ها، ممکن است برچسب از قبل با نام بیمار و شماره شناسایی منحصر به فرد بیمار چاپ شود یا با آن اطلاعات بارکد شود.

برچسب زدن نمونه

پس از برچسب زدن نمونه، به آزمایشگاه منتقل می­شود و در آنجا به سیستم اطلاعات آزمایشگاهی وارد می­شود. به محض ورود به آزمایشگاه، هر چند نزدیک یا دور، نمونه در سیستم ردیابی آزمایشگاه ثبت می­شود. این برچسب شامل تمام اطلاعات لازم برای اطمینان از مطابقت نتایج آزمایش روی نمونه با فرد صحیح است. معمولاً یک فرم درخواست کتبی یا الکترونیکی که شامل نام و آدرس پزشک متخصص پزشکی است (علاوه بر اطلاعات بیمار) به همراه نمونه ارسال می­شود تا نتایج بتواند برای فرد مناسب ارسال شود.

  • آماده کردن محیط کشت

هنگامی که در آزمایشگاه قرار گرفت، یک آزمایشگاه نمونه گلو را که روی سواب است به محیط­ های مغذی مانند صفحه آگار خون منتقل می­کند که امکان رشد باکتری­ ها را فراهم می­ کند. در عکس بالا، سواب به آرامی روی سطح آگار مالیده می ­شود.

اماده کردن محیط کشت

  • انکوبه کردن

صفحه آگار برچسب خورده شده در انکوباتور قرار دارد، که محفظه ای است که دمایی ثابت مانند دمای بدن شما و درصد خاصی از دی اکسید کربن را که برای رشد باکتری ها بهینه است حفظ می­کند. فرهنگ نمونه گلو معمولاً به مدت 18 تا 24 ساعت در دستگاه جوجه کشی باقی می­ماند تا زمان کافی برای رشد هر باکتری فراهم شود.

انکوبه کردن

  • بررسی

پس از انکوبه کردن، یک متخصص آزمایشگاه بصورت بصری محیط کشت را بررسی می کند. بعضی از باکتری ها ظاهری مشخص دارند که متخصص آزمایشگاه را قادر می سازد باکتری های خاص را به طور پیش فرض شناسایی کند، اما معمولاً آزمایش های بیوشیمیایی یا سرولوژیکی اضافی برای شناسایی لازم است. متخصص آزمایشگاه باید باکتری های بیماریزا بالقوه را از فلور طبیعی گلو تشخیص دهد که مضر نیستند و نیازی به درمان ندارند.

نتیجه آزمایش

نتایج کشت در سیستم اطلاعات آزمایشگاهی ثبت خواهد شد. نتایج ممکن است به صورت الکترونیکی ، از طریق نمابر ، کپی مکتوب یا تلفنی برای پزشک بهداشت ارسال شود.

چگونه احساس می‌شود؟

این آزمایش می تواند کمی ناخوشایند باشد اما فقط چند ثانیه طول می کشد. وقتی پزشک گلویتان را پاک می کند ممکن است احساس کنید مجبورید قلاب کنید این طبیعی است. اما باید بی حرکت بمانید و دهان خود را باز نگه دارید تا بتوانند نمونه خوبی بگیرند. در غیر این صورت ، ممکن است برخی از میکروب ها را از دست بدهند و شما داروی مناسبی دریافت نکنید.

چه زمانی نتیجه آزمایش Culture Throatآماده می­شود؟

نتایج حدود 2 تا 5 روز به طول می انجامد ، زیرا مدتی طول می کشد تا میکروب ها در آزمایشگاه رشد کنند. اما اگر دکتر شما فکر می کند که ممکن است استرپتوکوک داشته باشید ، در طول ویزیت آزمایش سریع strep را انجام می دهد. این نتایج را بلافاصله نشان می دهد. اگر نشان دهد استرپتوکوک دارید ، آنتی بیوتیکی به شما می دهند که با طیف وسیعی از میکروب ها مبارزه می کند.

اگر آزمایش استرپتوکوک منفی باشد اما کشت گلو برای استرپتوکوک یا عفونت دیگری مثبت شود ، مطب پزشک با شما تماس گرفته و در صورت نیاز داروی شما را تغییر می دهد. اگر شما یا فرزندتان گلودرد دارید و نیاز به مراجعه به پزشک دارید ، قبل از ویزیت از دهانشویه صرف نظر کنید. این می تواند بر نتایج کشت گلو شما تأثیر بگذارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا