علمی

چرا پشه ها علاقه ی خاصی به خون ما دارند؟

پشه های ماده (مگس های ماده نیش میزنند) با ترکیبات خاصی که در خون وجود ذارد تجریک می شوند، عصب های درون نیش را فعال میکنند و پشه ها شروع به مکیدن خون میکنند.

 

پشه ها تا چه حد به خون انسان علاقه دارند؟

دکتر Leslie Vosshall درباره رفتار ویژه ی این موجوذ برای مکیدن خون میگوید که برخی اوقات پس از اینکه پوست را سوراخ میکند آنچنان خون را با اشتیاق میمکد که مویرگ ها متلاشی میشوند.

این تحقیق نشان داد که نیش پشه ها به نوعی مانند سرنگی با توانایی مزه کردن ترکیبات مختلف است.
این تحقیق نشان داد که نیش پشه ها به نوعی مانند سرنگی با توانایی مزه کردن ترکیبات مختلف است.

آنها پشه ی ماده را با ترکیبات شیرینی مانند نکتار و همچنین ترکیباتی حاوی بعضی از اجزای تشکیل دهنده خون انسان مورد آزمایش قرار دادند نتایج آزمایش نشان داد که نکتار را همانند خون مزه میکنند و مینوشند اما اشتیاق آنها برای مکیدن خون بسیار بیشتر است.

آنها با آزمایش ترکیبات گوناگون پی بردند که اعصاب مختلف توسط مواد مختلف فعال میشوند مثلا برخی اعصاب توسط نمک و برخی توسط شکر فعال میشوند اما اعصاب هنگام تماس با خون واقعی به شکل متفاوتی عکس العمل نشان میدهند و این موجود را بیشتر تحریک می کنند.

محققین در دو آزمایش مختلف با خون مصنوعی قصد فریب آنها را کردند ، آنها ابتدا خون مصنوعی را با گرما و کربن دی اکسید ترکیب کردند تا فضای مکیدن خون قربانی برای پشه ها تداعی شود اما این سبب فریب خوردن آن ها نشد ، سپس آنها ترکیبات کامل خون شامل گلوکز ، نمک ، بی کربنات سدیم و ATP را فراهم کردند و پشه ها با اشتیاق زیاد شروع به مکیدن آن کردند ، این نشانگر وجود اعصاب مختلف برای هریک از ترکیبات خون در نیش پشه است که با فراهم شدن همه ی این ترکیبات ، اعصاب نیش نیز همگی فعال شدند.

این تحقیق نشان داد که نیش پشه ها به نوعی مانند سرنگی با توانایی مزه کردن ترکیبات مختلف است.

منبع: https://bgr.com/2020/10/30/mosquitoes-blood-taste-study/

بازنویسی : محمدسپهر حکمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا