علمی

پشه های مصنوعی ، راهی برای توقف انتقال ویروس دنگی!

همه ما پشه ها را به عنوان موجوداتی آزار دهنده و ناقل بیماری هایی همچون زیکا ، مالاریا و … می شناسیم ؛ اما خبر خوب این است که میتوان با اصلاح ژنتیکی این پشه ها عوامل بیماری زای آن ها را تا حدودی از بین برد .

دانشمندان پشه هایی را به صورت مصنوعی ایجاد کرده اند که انتقال ویروس دنگی را متوقف می کند . زیست شناسان یک پادتن انسانی برای سرکوب ویروس دنگی در پشه های Aedes ae Egypti ، ایجاد کردند در واقع این حشرات عامل گسترش دهنده ویروس دنگی هستند . این اولین روش مهندسی ژنتیک در پشه ها است که چهار نوع شناخته شده ویروس دنگی را هدف قرار می دهد ، در مقایسه با طرح های قبلی که یک سویه منفرد را هدف قرار می دادند ، مزیت محسوب می شود .

میزان پراکندگی پشه های ناقل ویروس دنگی در مناطق مختلف :

ویروس دنگیبراساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، ویروس دنگی میلیون ها نفر را در اقلیم های گرمسیری و نیمه گرمسیری تهدید می کند .ویروس دنگی علت اصلی بیماری جدی و مرگ در بین کودکان در بسیاری از کشورهای آسیایی و آمریکای لاتین است.
اگر پشه از کسی که مبتلا به این بیماری است، تغذیه کند، آلوده می شود. سپس با نیش زدن افراد سالم، ویروس دنگی را به آن ها منتقل می کند.

سرپرست مطالعه جورج دیموپولوس، استاد میکروبیولوژی مولکولی و ایمونولوژی در هاپکینز گفت:
اولین گام به سوی این هدف است که «اگر شما بتوانید یک جمعیت طبیعی از پشه های منتقل کننده دنگی را با پشه های مصنوعی که از نظر ژنتیکی اصلاح شده و به ویروس مقاوم شده اند، جایگزین کنید، می توانید انتقال بیماری را متوقف کنید.
تغییرات ژنتیکی به طور قابل توجهی سبب افزایش مقاومت پشه نسبت به ویروس دنگی می شود . اما باید به این نکته توجه کرد که این تغییرات، توان دفاع پشه مصنوعی در برابر ویروس زیکا یا ویروس های چیکونگونیا را افزایش نمی دهد.

طبق گفته نویسندگان ; این مطالعه چهل درصد از جمعیت جهان در مناطقی زندگی می کنند که در معرض خطر بیماری دنگی قرار دارند. این ویروس بیشتر در جنوب شرقی آسیا و جزایر غربی اقیانوس آرام شایع است . سازمان بهداشت پان (Pan) آمریكا اخیراً بیشترین تعداد موارد دنگی را كه تاكنون در آمریكا ثبت شده است، گزارش كرد. در حال حاضر هیچ درمان خاصی وجود ندارد و بنابراین پیشگیری و کنترل به اقدامات متوقف شده از گسترش ویروس بستگی دارد. تحقیقات بوسیله زیست شناسان دانشگاه کالیفرنیا سن دیگو انجام شده است و نتایج آن در تاریخ ۱۶ ژانویه در مجله PLOS Pathogenes چاپ شده است.

معصومه حاجی آقایی
کارشناس زیست شناسی

منبع : sciencedaily

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا