مسابقه علمی

پاسخ تشریحی مرحله سوم مسابقات علمی

فهرست مطالب

با سلام به شما زیست شناسان عزیز در ادامه به بررسی سوال سومین مرحله از مسابقات علمی خواهیم پرداخت
۱. علت رفتار ایثارگرایانه برای زنده ماندن فرزندان را در گونه های جانوری ، نمی توان با تمایل به ارث رسیدن ژن ها توجیه کرد.
این گزینه به وضوح در تناقض با یکی از مهم ترین قوانین حاکم بر طبیعت یعنی انتخاب طبیعی است ، انتخاب طبیعی رفتار ایثارگرایانه والدین با فرزندان خود با را با تمایل به ارث رسیدن ژن برتر عنوان می کند اگر این رفتار ایثارگرایانه وجود نداشته باشد انرژی صرف شده در مراحل مختلف برای تشکیل فرزندان به حدر می روند این در حالی است که والدین با رفتار ایثارگرایانه خود احتمال وجود ژن شان را در نسل بعدی افزایش می دهند.
۲. گیاه سنبل آبی در تالاب های ایران یک مهاجم است و می تواند باعث از بین رفتن گونه های جانوری و گیاهی شود.

878725

سنبل آبی گیاهی به شدت خطرناک است زیستگاه اصلی آن حوزه آمازون بوده و با سازگاری بالا به شرایط مختلف آب و هوایی در مقدار انبوه تولید مثل می کند در عرض دو هفته می تواند از طریق تولید مثل رویشی گیاه جدید و مستقل تولید کند. این گیاه در تالاب انزلی به وسعت 2 کیلومتر مربع گسترش پیدا کرده است و به علت داشتن حالت تشکچه ای انتهای ساقه آن مانع رسیدن نور به عمق آب شده و با توجه به فعالیت های زیستی آن باعث تولید گوگرد دی اکسید می شود که این ماده رنگ و بوی آب را تغییر می دهد و حیات آبزیان تحدید می کند . به دلیل جذب عناصر سنگین مانند کبالت کبالت قابل استفاده برای تغذیه دام ها نیست و طبق تحقیقات انجام شده تنها خوک می تواند از آن به عنوان علوفه استفتده کند از طرفی خشک کردن آن برای تولید علوفه به شدت هزینه بردار است . در کشور هایی مثل اسپانیا خرید و فروش و حمل نقل این گیاه ممنوع است و پیگرد قانونی دارد این در حالی است که در ایران  این گیاه را به عنوان یک گیاه زینتی به فروش می رسانند.
۳. شیر نر برای نشان دادن قدرت اش چند بچه شیر را می کشد.
شیر نر برای به قدرت رسیدن با نر های دیگر نزاع می کند وقتی شیر نر جدیدی رئیس گله می شود بچه شیر ها را می کشد چون ماده ها تا وقتی در دوره شیردهی و نگهداری از توله های خود هستند جفت گیری نمی کنند . شیر نر با این کار احتمال افزایش ژن های خود را در نسل بعدی زیاد می کند.
۴.ژن ها نمی توانند بر رفتار هایی مانند خودکشی یا افسردگی تاثیر داشته باشند

shutterstock 134698571.0

تلفیق جدید زیست شناسی و روانشناسی (سوسیوبیولوژی)این موضوع را توجیه می کند که رفتار های انسان تحت کنترل ژن های اوست همان قدر که ما برای امتحان کردن دارو ها به جانوران دیگر نیاز داریم رفتار ما نیز مانند دیگر موجودات است انتخاب توضیح می دهد فردی که لحاظ جسمی ضعیف است حق بقا و انتقال ژن ندارد و زیست شناسان فرگشت این موضوع را به سلامت روان  فرد نیز بست می دهند با این توصیف فردی که شکست های روحی را تجربه کرد دست خودکشی میزند و توسط انتخاب طبیعی حذف می گردد.
دلتان شاد و روز و شب تان خوش

گرداوری و ترجمه : صبا هدایتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا