اخبار

ویروس کرونا جدید ساخته ی انسان نیست!!!

بررسی دانشمندان نشان می دهد ویروس کرونا جدید طبیعی بوده و نمیتواند ساخته ی دست بشر باشد . توضیحات بیشتر را در ادامه بخوانید .

دانشمندان با مقاله ای در نیچر پزشکی به بررسی احتمال ترور بیولوژیکی توسط ساخت این ویروس پرداخته اند.

تحلیل توالی ژنتیکی ویروس جدید و مقایسه آن با ویروسهای هم خانواده، در ژنوم کلی ساختار اسپایک و ناحیه متصل شونده به گیرنده و ناحیه شکاف دهنده ویروس هیچ نشانه ای از مهندسی این ویروس توسط بشر را نشان نمی دهد.

یکی از جهش‌های طبیعی این ویروس تغییر در ناحیه متصل شونده به گیرنده بوده است که آن را برای چسبیدن به آنزیم مبدل آنژیوتانسین دو بسیار مستعد ساخته است.

در صورت مهندسی عمدی ساختار ویروس باید شبیه ساختار ویروسهایی باشد که قبلاً وجود داشته است و تغییرات خاصی پیدا کرده باشد درحالی که ساختار این ویروس کلا متفاوت بوده و بیشتر شبیه ویروسهای طبیعی هست که در خفاش و مورچه خوار وجود دارد.

1200px 3D medical animation coronavirus structure

سناریو های احتمالی :

دو سناریوی محتمل درباره نحوه به وجود آمدن این ویروس وجود دارد : این ویروس با قوانین انتخاب طبیعی در بدن حیوانی جهش پیدا کرده و به انسان منتقل شده باشد. مانند انچه که در سارس و مرس اتفاق افتاد.

محتمل ترین حیوان خفاش است ولی با توجه به عدم امکان انتقال از خفاش به انسان، احتمالا ویروس از طریق یک حیوان واسطه از خفاش به انسان رسیده است.

در سناریوی اول ناحیه متصل شونده به گیرنده و ناحیه شکاف دهنده به تکامل نهایی در حیوان دوم رسیده بودند و به راحتی انسان را آلوده کرده است.

سناریوی دوم این است که ویروس منتقل شده به انسان ذاتا بیماری زا نبوده و در بدن انسان جهش پیدا کرده باشد. شواهد این موضوع شباهت بسیار ناحیه متصل شونده به گیرنده در ویروس مورچه خوار است. احتمالا اولین انسان با خوردن مورچه خوار یا میزبان واسطه آلوده شده باشد. ناحیه شکاف دهنده ویروس با انتقال محدودی بین انسان‌ها قبل از شروع بیماری زایی جهش پیدا کرده باشد.

ناحیه شکاف دهنده ویروس کرونا جدید ساختار مشابهی با ویروس آنفلوآنزای پرندگان دارد و علت سرایت بسیار راحت این ویروس همین است.

از نظر این گروه احتمال سناریوی اول بیشتر از سناربوی دوم است.
در صورت صحت سناریوی اول، این ویروس بین حیوانات وحشی در حال انتقال و چرخش بوده و احتمال جهش مجدد و ایجاد همه گیری های جدید با ویروس های دیگری وجود خواهد داشت.

به نظر باید در مورد شکار و مصرف حیوانات وحشی به عنوان غذا احتیاط لازم به عمل آید.

بازنویسی: معصومه حاجی آقایی
کارشناس زیست شناسی

منابع : nature / scripps

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا