اخبار

واکسن زدن یا نزدن مسئله این است

واکسن بزنیم یا نه؟

در روز 21 آبان ماه 1400 لایوی با محوریت واکسن کرونا داشتیم با حضور جناب پروفسور احمدرضا بهرمند و خانم دکتر پونه رحیمی که محورهای این گفتگوی شامل موارد زیر بوده:

☆تاریخچه کرونا

☆جهش‌های کرونا و تاثیرگذاری آن بر روی انواع واکسن

☆آیا جهش‌های جدید بیماری‌زایی در آینده ایجاد می‌شود؟

☆آیا داروهای جدید بر ضدکرونا  می‌تواند پایان پاندمی باشد؟

☆انواع تئوری‌های توطئه علیه واکسن‌ها و واکسیناسیون

 

ضد واکسن ها

 

در ابتدا کمی به معرفی پروفسور بهرمند می‌پردازیم:

ایشان متخصص ژنتیک میکروب‌های عروقی ریوی و هم‌چنین رئیس بخش میکروب ‌شناسی و جزء هیئت‌علمی بازنشسته انسیتو پاستور ( سازمان پژوهشی زیستی شیمی) هستند و نیز حدود ۲۷ سال سابقه‌ی ریاست بخش سل را دارند. جناب پروفسور زمانی که ایران را ترک کردند به مدت دو سال در دانشگاه بیلر تحصیل کرده و بعد از آن در ایالات تگزاس اقامت گرفتند.

از نگاه ایشان کرونا از سال 2002 در چین شیوع پیداکرده‌بود ولی علائمی هم‌چون سرماخوردگی داشته اما پس از گذشت چندین سال عده‌ای آمدند و این ویروس را که از ژنی در خفاش بود با مورچه‌خوار پانگولین ترکیب کردند که در نهایت باعث ایجاد ۵ نوع جهش شد.

به گفته‌ی پروفسور از سال 2002 که این بیماری شروع شد، واکسن‌هایی جهت درمان آن مورد مطالعه قرارگرفتند اما در سال 2011 در عربستان سعودی این بیماری باعث مرگ ۴۰ درصد از افراد شد. اما نهایت در سال ۲۰۱۹ شروع جهش‌های مختلف این ویروس ایجاد شد. بعد از اولین نوع ویروس، نوع آلفا ،بتا، دلتا، دلتا پلاس و موارد دیگر در سراسر دنیا شیوع پیدا کرد.

این ویروس جهش خود را با جایگزین کردن نوکلئوتیدها و تعویض آن‌ها ایجاد می‌کند‌.

که هدف آن درگیرکردن ریه و دستگاه گوارش است.

و تا کنون 3 جهش مختلف از این ویروس گزارش شده‌است:

  • جهش آلفا که تقسیمات بیشتری نسبت به نوع اول داشته
  • دلتا که حدود ۶۰ میلیون نفر را آلوده می‌کند
  • و دلتاپلاس که سرعت انتقال آن نسبت به ویروس‌های قبلی بیشتر است.

این جهش با تغییر ساختمان مولکولی باعث می‌شود که مقدار آنتی‌بادی‌های موجود در آمینواسید قبلی پایین بیاید.

در ادامه جناب دکتر در مورد عفونت‌های ویروسی آن صحبت می‌کنند که به عنوان یک انگل اجباری درون سلول میزبان است و وابسته به میزبان خود است، بنابراین به نفعش هست که تمام سلول را از بین نبرد زیرا اگر میزبان نابود شود زندگی ویروس نیز به خطر می‌افتد.

ایشان اضافه کردند: تا به امروز به این نتیجه رسیدند که این ویروس نسبت به دیگر ویروس‌ها ویژگی‌های متفاوتی دارد مثلاً افرادی که به این بیماری مبتلا شده‌اند و بعد واکسینه شوند نسبت به کسانی که مبتلا نشده و واکسیناسیون می‌شوند سطح آنتی بادی پایین‌تری دارند و در نتیجه مقاومت کمتری دارند که در دیگر موارد اینگونه نیست.

در این ویروس با ایجاد جهش‌های مختلف هم قدرت و هم سرعت انتقال بالا می‌رود.

طبق گفته‌ی جناب دکتر بعد از جهش این ویروس و آمدن نوع جدید آن یعنی دلتاپلاس واکسیناسیون کودکان نیز شروع می‌شود.

دراین بین افرادی معتقد هستند که واکسن موجب سقط جنین می‌شود اما در واقع این آمار برای مادرانی است که از صفر تا ۲ ماهگی واکسن تزریق کنند ولی از سه ماهگی به بعد تزریق واکسن هیچ آسیبی نمی‌زند بلکه برای مقاومت مادر و نوزاد ضروری است.

پروفسور در این باره که کشورهای دیگه واکسن‌هایی را بر علیه ایرانیان درست‌کرده‌اند نیز صحبتی داشتند و متذکر شدند که این شایعات صحت ندارد، زیرا خود این کشورها برای مردم خود از همین واکسن استفاده می‌کنند و دلیلی برای نابودی ملت ما نیست.

توضیحات جناب دکتر درباره‌ی واکسن:

در بدن همه‌ی ما ماده ژنتیکی‌ای به نام DNA وجود دارد و برای اینکه ژن ما تبدیل به پروتئین شود باید از  mRNA کمک گرفته‌شود، این MRNAباعث ساخت پروتئین و در نتیجه تغییر در ظاهر و شکل ما می‌شود. مولکول MRNA به عنوان یک مترجم و انتقال‌دهنده در بدن ما عمل می‌کند. اما دوام محدودی دارد (پایدار نیست) و بعد از مدتی به وسیله‌ی آنزیم‌ها ازبین می‌رود. واکسن‌های موجود نیز از mRNA ساخته شدند.

در انتها در جواب کسانی که ضدواکسن هستند باید بگوییم که:

مخالفت  این افراد غیرعلمی و غیرمنطقی است زیرا این ویروس برای بقا دربرابر فشار فیزیولوژی سرما و گرما آنتی‌بادی خود را تغییر می‌دهد تا از مرگ نجات پیدا کند از طرفی گرچه واکسن‌های فایزر و مدرنا تا پنج ماه دیگر اثرش  ۵ برابر پایین می‌آید اما در کسانی که یک دوز تزریق داشته‌اند نسبت به کسانی چه هیچ تزریقی نداشته‌اند.97% خاطره ایجاد کرده.

و ما در یک جامعه نمی‌توانیم بگوییم که من مستقل از بقیه هستم و واکسن نمی‌زنم چون سلامت خطر یک جامعه به خطر می‌افتد نه یک نفر!! بنابراین مخالفت با واکسن پایه و اساس علمی نداشته و صرفاً تفکرات فرقه‌های مختلف است.

و هدف این است که جلوی چرخه‌ی انتقال این ویروس گرفته شود با این که امکانش هست که ویروسی بیاید مانند آنفولانزا اما دیگر مثل کرونا پاندمی نیست.

 

نویسندگان: زینب منتشلو _ مهسا مسلمی

همچنین بیشتر بخوانید در مورد:

ارتباط بیماری MS با واکسن‌های mRNA کرونا

چرا برخی افراد مبتلا به کرونای شدیدتری می شوند؟

کرونا شش روزه تمام می شود!؟

 

 

تنها پنج روز دیگر برای ثبت نام در کارگاه آمار زیستی فرصت باقیست

فرصتو از دست نده همین الان با کد تخفیف amaar50 ثبت نام کن
برای ثبت نام اینجا کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا