علمی

متد تک مرحله ای جهت تولید موش های لازم برای تحقیقات تولید واکسن

فرایند کاوش پاسخ های سیستم ایمنی و تولید واکسن، نیازمند مدل های مختلف حیوانی است. از جمله این مدل ها، موش هایی هستند که از طریق رسپتور های مهندسی شده سلول B میتوانند آنتی بادی هایی انسانی تولید کنند که اختصاصی شده اند و به غشای سلول B متصل میشوند.

مشکل اینجاست که تولید این موش ها به طور عمده عملی پیچیده و زمانبر است که سال ها طول میکشد و نیازمند پروسه های پیچیده اصلاح ژن و تولید مثل با نهایت دقت است.موش آزمایشگاهی در تولید واکسن - lab mouse

این مشکل چگونه حل میشود؟

زمان طولانی تولید این موش های اختصاصی شده، دلیل اصلی تاخیر بسیار بالا در تولید واکسن به حساب می آید؛ که با پیشرفت های شگرف در تکنولوژی های ویرایش ژن همچون CRISPR/Cas9 بنظر میرسد این مشکل در حال برطرف شدن است.

یک روش جدید برای تولید رده های موشی برای ارزیابی پیش کلینیکال واکسن، توسط گروه محققانی که روی این فرایند کار میکنند ایجاد شده؛ که مدت زمان کار را به شدت میکاهد. این متد تک مرحله ای با استفاده از تکنولوژی CRISPR/Cas9 میتواند موش های مهندسی شده ژنتیکی با رسپتور لنفوسیت B انسانی را در مدت فقط چند هفته تولید کند.

آزمایش متد جدید:

برای تست این تکنولوژی، موش ها برای تولید رسپتور سلول B ، به عنوان پیش ساز آنتی بادی های خنثی کننده HIV ، مهندسی شدند. این آنتی بادی های خنثی کننده در مبارزه با HIV بسیار موثر هستند؛ ولی تحریک آنها از طریق واکسیناسیون سخت است. پیش ساز ها با تولید جهش های شبه آنتی بادی که به طور گسترده خنثی کننده هستند؛ به آنتی ژن هایی که هم اکنون در آزمایشات بالینی HIV استفاده میشوند پاسخ دادند. سرعت بالای ارزیابی آنتی ژن های مختلف برای فعال سازی این پیش ساز ها، میتواند به تولید واکسن سرعت ببخشد.

موش آزمایشگاهی در تولید واکسن - lab mouse

دیگر کاربرد های این تکنیک:

علاوه بر تولید آنتی بادی های با کیفیت بالا، برخی از سلول های B مهندسی شده به سلول B خاطره (فرم تخصصی شده سلول B که تامین کننده ایمنی بلندمدت پس از تولید آنتی بادی علیه یک پاتوژن میباشد) تبدیل شدند. این نتیجه به این معنی است که به احتمال زیاد موش ها میتوانند برای تایید سریع واکسن های احتمالی کارآمد برای HIV و دیگر پاتوژن ها استفاده شوند.

این تکنیک جدید ممکن است توانایی سرعت بخشی به تحقیقات دانشمندان در حال مطالعه واکسن ها و تکامل آنتی بادی را داشته باشد و به محققان اجازه خواهد داد که با سرعت و انعطاف بیشتری به پیشرفت های جدید در این حیطه پاسخ دهند.

بازنویسی: نیلوفر فرسیو

منبع : ScienceDaily

لینک مقاله : http://dx.doi.org/10.15252/embj.2020105926

منابع تصاویر : Research.unm / Scitation

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا