علمی

متاستاز چگونه صورت می گیرد؟

متاستاز سلول های پستان

 

متاستاز هنگامی رخ می دهد که سلول های سرطانی اتصال خود را با بافت تومورال از دست دهند؛ از طریق جریان خون یا سیستم لنفاوی به اعضای دیگر بدن رفته و شروع به رشد می کنند و کانون جدیدی از سرطان را تولید می کنند.

🔅متاستاز در مراحل پیشرفته سرطان ایجاد شده و سبب انتشار تومور به بافت ها و اعضای متعدد بدن میشود. هنگامی که تومور سرطانی به مرحله متاستاز برسد درمان با مشکل مواجه می شود.

علت گسترش تومور

🔅در برخی موارد در اثر جهش های بیشتر، سلول توموری اغلب خصوصیات سلول اولیه را از دست می دهد و از بیان برخی پروتئین ها جلوگیری می شود.اما می تواند پروتئین هایی را بیان کند که در حالت نرمال بیان نمی شوند.این تغییرات در بیان پروتئین سبب قطع ارتباط سلول سرطانی با سلول های مجاور شده و با تجزیه ماتریکس بین سلولی به محل دیگری مهاجرت کرده و تومور جدیدی را ایجاد می کند.اغلب سرطان ها از یک سلول جهش یافته منشا می گیرند اما هنگامی که به حدی از رشد رسیدند که قابل کشف و تشخیص باشند دارای سلول های هتروژن خواهند بود که ژنوتیپ و فنوتیپ یکسانی ندارند.

انواع تومور ها

🔅در برخی از سلول های توموری تعدادی از خصوصیات سلول اولیه تغییر می کند اما هنوز کم و بیش شبیه سلول اولیه ای است که از آن منشا گرفته است.به این نوع تومور ها ،تومور خوش خیم می گویند و گسترش محدودی دارند و تومور، فقط در همان محل سلول اولیه مشاهده می‌شود.

 

در این میان تعدادی از سلول های سرطانی قدرت تهاجم و متاستاز ندارند،گروهی کمتر و گروهی به میزان بیشتری از این قدرت برخوردار هستند به صورتیکه میتوانند توان ایجاد بدخیمی را افزایش دهند.
🔅 از علائم بیولوژیک تومورهای بدخیم،تهاجم و متاستاز است.به طور کلی به عمل مهاجرت سلول سرطانی از محل اولیه به محل دیگر متاستاز گویند و به این نوع تومورها،تومور متاستاتیک گویند.

🌀 مسیرهای متاستاز

گسترش تومور ها از سه روش امکان پذیر است:

1.سیستم گردش خون (Hematogenous)

2.سیستم لنفاوی

3.تنه دیواره به داخل حفره شکم و قفسه سینه( Transcoelomic )

فرآیند متاستاز

🌀فرآیند چند مرحله ای متاستاز

1. جداشدن سلولهای تومور از یکدیگر
2. تخریب بستر خارج سلولی
3. مهاجرت سلول های تومور
4. انتشار رگی و لانه گزینی سلولهای تومور در محل جدید

 

✍️ گردآورنده : فاطمه رحیمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا