علمی

قابلیت شگفت انگیز غضروف ها ، راهی برای بازسازی بافت آسیب دیده؟

آیا تا به حال فکر کرده اید اگر انسان قابلیت ترمیم اندام های از دست رفته را داشت چه اتفاقی می افتاد؟ با پیشرفت علم و اکتشاف اطلاعات شگفت انگیز جدید این مورد ممکن است کم کم به حقیقت بپیوندد ؛ یکی از این اکتشافات را در ادامه خواهید دید .

حقیقتی شگفت انگیز : غضروف‌ها قابلیت ترمیم دارند!!

مطالعات اخیر محققان دانشگاه دوک در آمریکا نشان داده است که عضروف‌ها دارای قابلیت ترمیم و احیا هستند.به گزارشی از یونایتدپرس، انسان مانند سمندر توانایی رشد مجدد اندام‌ها را ندارد؛ ولی به تازگی محققان احتمال داده اند که غضروف قابلیت ترمیم و احیا دارد. این فرضیه با مخالفت‌های زیادی همراه است؛ چراکه برخی محققان معتقدند که عضروف به دلیل عدم برخورداری از منابع خونی، نمی‌تواند قابلیت ترمیم داشته باشد برای همین بعضی افراد به استئو آرتریت (آرتروز) مبتلا می‌شوند.

به طور طبیعی در بین مفاصل نوعی روان‌کننده وجود دارد، ‌ زمانی‌که در بیماری آرتروز میزان تولید این روان کننده کاهش می‌یابد، مفاصل و غضروف‌ها به هم ساییده می‌شوند و علاوه بر ایجاد درد، باعث می‌شود بیمار در انجام فعالیت‌های عادی مانند راه رفتن و نشستن با مشکل مواجه شود.

ترمیم و بازسازی غضروف

مطالعات جدیدی که توسط محققان دانشگاه دوک در آمریکا انجام شده ، نشان می‌دهد که عدم وجود منابع خونی در غضروف به معنای عدم توانایی ترمیم و احیا نیست و همچنین بیان کرد غضروف یک مکانیسم مولکولی مشابه سمندر دارد که می‌تواند به صورت خودکار ترمیم شود ؛ محققان این قابلیت غضروف را «ظرفیت سمندر درونی» نامیده‌اند. این مطالعه برای اولین بار شواهدی مبنی بر ظرفیت ترمیم و رشد مجدد غضروف را در اختیار عموم قرار می‌دهد ؛ همچنین اثبات شد که قابلیت ترمیم در غضروف قوزک پا بیشتر از زانو و لگن است.

محققان برای بررسی بیشتر موضوع نمونه پروتئین‌های غضروف مفصلی بیماران را مورد بررسی قرار دادند و با استفاده از روش خاصی، سن این پروتئین‌ها را اندازه‌گیری کردند. این روش بر این مبنا بود که در پروتئین‌های جوان، تغییر اسید آمینه وجود ندارد ؛ ‌در حالی که در پروتئین‌های پیر این تغییر دیده شد. نتایج نشان داد پروتئین‌های قوزک پا بیشترین تعداد پروتئین‌های جوان را دارند و این میزان در غضروف زانو و لگن( بیشتر) کاهش می‌یابد. در ادامه تحقیق مشخص شد تعداد مولکول‌هایی به نام microRNAs در بافت غضروف قوزک پا بیشتر است که این مولکول‌ها در تنظیم فرآیند ترمیم نقش دارند.
این دستاورد در توسعه روش‌هایی برای درمان آرتروز و انواع بیماری‌های غضروف موثر واقع می شود .

محققان اميدوارند روزي بتوانند اطلاعات به دست آمده از تحقيقات را براي درمان انواع جراحت ها و آسيب ها در بدن انسان به كار بگيرند.

 

گرد آورنده : یاسمین نوابی

منابع: نشریه science advance / ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا