علمی

فاز سوم ژن درمانی با استفاده از B_VEC هم اکنون مبتلایان به بیماری پروانه ای را فرا میخواند!


بیماری پروانه ای (ای بی)، یک بیماری پوستی است و به دلیل جهش در ژن COL7A1، به وجود می آید؛ این جهش باعث نقص در تولید کلاژن 7 می شود که یک پروتئین مهم برای بهم متصل کردن لایه های پوستی است.

 

مکانیسم بیماری پروانه ای


در این بیماری عدم وجود کلاژن نوع 7 باعث جدا شدن لایه های پوستی و ایجاد تاول های دردناک در پوست این بیماران می شود؛ (B_VEC)، یک وکتور است که به عوان کاندید برای ژن درمانی و انتقال ژن های سالم از طریق ویروس های اصلاح شده و ایمن HERPES SIMPLEX طراحی شده است.
جهت جلوگیری، از ایجاد این تاول ها B_VEC با انتقال کپی سالم ژن کلاژن نوع 7، به سلول های پوستی به بسته شدن این زخم ها کمک می کند؛ کارآزمایی B_VEC برای ترمیم زخم، در بیماران پروانه ای دیستروفیک مغلوب، در حال بررسی است.

 

ژن درمانی و نتایج مطلوب آن

 

فاز اول ژن درمانی بیماری پروانه ای


در فاز اول تحت عنوان GEM-1، دو فرد 28 و35 ساله، مورد ازمایش قرار گرفتند؛ به این صورت که بر روی یک زخم B_VEC و بر روی یک زخم دیگر placebo برای تیمار زخم ها قرار گرفت.
نتایج نشان داد که  B_VEC  سطح کلاژن نوع 7 را در پوست این بیماران افزایش داده و به بسته شدن زخم در طول دو هفته کمک می کند؛ این در حالی است که برای بسته شدن زخم توسط placebo بیشتر از ده هفته زمان لازم بود و برای بیمار دیگر هرگز زخم بسته نشد.

 

فاز دوم ژن درمانی



در فاز دوم تحت عنوان GEM-2، چهار فرد 19 ،21 ،22 و 33 و دو نوجوان 14 و 15 ساله شرکت کردند، نتایج تحقیقات به این صورت بود که 90 درصد زخم های تیمار شده توسط  B_VEC  بعد از 14 روز کاملا بسته شدند. در حالی که هیچ یک از زخم های تیمار شده با placebo در طول مطالعه کاملا بسته نشدند.
این نکته قابل توجه است که  B_VEC  در هر دو فاز قابل تحمل و بدون عوارض جانبی مربوطه بود.

فاز سوم ژن درمانی با چه هدفی معرفی میشود؟

بنیانگذار و مدیر اجرایی کمپانی Krystal، بیان داشت که آغاز این مطالعه مهم، نقطه عطفی به سمت هدف اصلی برای ایجاد یک رویکرد درمانی بالقوه اصلاح کننده، بدون درد و راحت برای بیماران پوست پروانه ایی است.
فاز سوم این کارآزمایی، هم اکنون شرکت کنندگان با بیماری پروانه ای دیستروفیک را در چهار نقطه از آمریکا از جمله دانشگاه Stanford فرامیخواند.



کمپانی Krystal Biotech فاز سوم کارآزمایی بالینی را برای بررسی ژن درمانی با استفاده از وکتورهای B-VEC ، به عنوان یک رویکرد درمانی برای زخم های جلدی بیماران پوست پروانه ایی دیستروفیک معرفی کرده است. فاز سوم این کارآزمایی، هم اکنون شرکت کنندگان با بیماری پوست پروانه ایی دیستروفیک را در چهار نقطه از آمریکا از جمله دانشگاه Stanford فرامیخواند.

نتیجه تحقیقات فوق ، منجر به فاز سوم کارآزمایی شد که برنامه آن مقایسه دوزهای تکراری B_VEC با placebo در 30 بیمار پروانه ای بود. هدف اصلی، فاز سوم این کارآزمایی تعیین آن است که B_VEC نسبت به placebo منجر به بسته شدن زخم های بیشتری در هفته های 20، 22 و 24 می شود.

همچنین تعیین نسبت زخم های کاملا بسته شده در هفته های 8، 10 و 12، بررسی تغییر در شدت درد مرتبط با زخم پوش ها، تعیین درصد زخم ها با حداقل 75 درصد بهبود،

تعیین زمان لازم برای بسته شدن زخم ها، بررسی کاهش در سطح زخم و تغییر در کیفیت زندگی بیمار، از دیگر اهداف این مطالعه است.

در صورت حاصل شدن نتایج مثبت، شرکت Krystal برای ثبت داده های خود در FDA در سال 2021 و دریافت موافقت نامه B-VEC برای بیماران پوست پروانه ایی برنامه ریزی می کند و پس از آن به ثبت داده در European Medicines Agency خواهد پرداخت.

بنیانگذار و مدیر اجرایی کمپانی Krystal، بیان داشت که آغاز این مطالعه مهم، نقطه عطفی به سمت هدف اصلی برای ایجاد یک رویکرد درمانی بالقوه اصلاح کننده، بدون درد و راحت برای بیماران پوست پروانه ایی است.

لینک مقاله:
https://epidermolysisbullosanews.com/2020/08/05/pivotal-phase-3-trial-testing-deb-topical-gene-therapy-b-vec-now-enrolling-patients/

تهیه مطلب: سارا امجدیان، دانشجوی دکترا، پژوهشگاه رویان
بازنویسی: مولود کاظمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا