علمی

سلول های ایمنی و تاثیر آنها بر بیماری های قلب

سلول های ایمنی در قلب پس از آسیب به اندام به سرعت فعال می شوند و کار محافظت از قلب را برعهده می گیرند هر چند که با ادامه ی روند آسیب ، سلول ایمنی در جریان خون وارد بافت قلب میشوند و شدت بیماری را افزایش می دهد . یافته های حاصل از مطالعات جدید اشاره دارد که مکان سلول های ایمنی در پیشگیری از پیشرفت بیماری قلبی نقش بسزایی دارند ، به بیان دیگر این مطالعه نشان می دهد که سیستم ایمنی بدن به طور قابل توجهی بر نارسایی قلبی موثر است . از این روی در یک مطالعه روی موش هایی که نارسایی قلبی داشتند ، پیشگیری از انتقال سلولهای ایمنی به قلب علائم بیماری را بهبود بخشید .هر چند که همه این سلول های ایمنی از یک نوع هستند اما ماکروفاژهایی که بقایای سلول را می بلعند  عملکرد متفاوتی را از خود نشان می دهند.

کاردیومیوپاتی غیر اسکمیک (cardiomyopathy nonischemic) (NICM)

محققان عقیده دارند که علت اصلی نارسایی های قلبی در سر تا سر جهان ، کاردیومیوپاتی غیر اسکمیک (cardiomyopathy nonischemic) (NICM) است که از فشار خون بالا در طولانی مدت ،بیماری دریچه و جهش ژنتیکی حاصل می گردد.

سلول های میلوئیدی می توانند عملکرد قلبی را تحت تاثیر قرار دهند اما نقش سلول های میلوئیدی درون بافت در مقایسه با سلول های میلوئیدی خارج بافتی در NICM چندان مشخص نیست .
تحقیقات نشان داده که قلب در هفته اول پس از هیپرتروفی بیش از حد فشار (PHO یک نوع نارسایی قلبی) ماکروفاژ های موجود در قلب بیش از اندازه ای افزایش می یابند که برای قلب ضروری است .
همچنین یک فاکتور رونویسی (Kruppel like factor 4) (KLF4) تکثیر ماکروفاژهای موجود در قلب و فعالیت آنژیوژنیک را بر عهده دارد . تحقیقات نشان می دهد ماکروفاژ هایی که در مرحله آخر PHO از جریان خون وارد قلب میشوند ضرر دارند و مقابله با نفوذ آنها آنژیوژنز (رگ زایی) ماهیچه قند را بهتر می کند از این رو عملکرد قلب بهبود می بخشد .

نویسنده این مطالعه بیان می کند : ما نشان دادیم که سلول ایمنی موجود در جریان خون پس از ورود به قلب تشدید آسیب قلبی را بر عهده می گیرند.

 کاردیومیوپاتی غیر اسکمیک (cardiomyopathy nonischemic) (NICM)
علت اصلی نارسایی های قلبی در سر تا سر جهان ، کاردیومیوپاتی غیر اسکمیک (cardiomyopathy nonischemic) (NICM) است

کاردیومیوپاتی غیر اسکمیک چیست؟

یک آسیب قلبی است که قدرت قلب را در پمپاژ خون می کاهد این آسیب یا به ارث می رسد ، یا در اثر فشار خون بالا که متاثر از بیماری های قلبی است تکثیر سلول ایمنی مفید در قلب را افزایش می دهد ، در نتیجه افزایش فشار فاکتور های ژنتیکی منجر به رشد سلول ایمنی مفید می شوند .

در حالی که اگر سایر سلول های ایمنی وارد قلب شوند شرایط را بدتر می کنند . این تحقیقات باعث شد تا محققات به دنبال روشی باشند تا اثرات مفید سلول های ایمنی بومی قلب را افزایش دهند ، به این منظور سلول های ایمنی نشاندار را به موش ها تزریق و نحوه مهاجرت آنها را بررسی کردند ، سپس ملکول های مهار کننده کوچکی را تزریق کردند تا از مهاجرت سایر سلول ها به قلب جلوگیری کنند .

نویسنده این مطالعه بیان کرد :《جلوگیری از ورود سلول های ایمنی از جریان خون به قلب در مدل حیوانی  برای بهبود نارسایی قلبی به خوبی پاسخ داد و به عنوان یک رویکرد درمانی جدید برای درمان کاردیومیوپاتی غیر اسکمیک است .》

منبع :https://www.genengnews.com/news/preventing-movement-of-specific-immune-cells-improves-heart-disease-symptoms/

گرداورنده : حدیثه فیض اله زاده ، کارشناس زیست شناسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا