علمی

سرطان و درمان جهانی

در این مقاله به روش درمان سرطان از طریق نوع جدیدی از سلول های ایمنی و نحو کار کرد آن میپردازیم که این نوع درمان، انقلابی در ایمنی درمانی به عنوان یک درمان جهانی برای سرطان فراهم میکند و یکی از مهم ترین پیشرفت های اخیر در درمان سرطان است.

سرطان

پژوهشگران دانشگاه کاردیف یک سلول T ایمنی بدن را با توانایی هدف قرار دادن انواع سلول های سرطانی و اجتناب از وارد کردن آسیب به سلول های سالم کشف کرده اند که می تواند منجر به توسعه یک درمان جهانی برای انواع سرطان شود.

یک گروه تحقیقاتی متشکل از دانشمندان بین المللی ، نوع جدیدی از سلول های ایمنی را با توانایی هدف قرار دادن و از بین بردن اغلب سلول های سرطانی کشف کرده است .
این کشف در گذشته کاملا غیرممکن به نظر می رسیده است اگرچه امروزه نیز هنوز بر روی انسان آزمایش نشده است اما امکان ایجاد تحول و یک انقلاب در ایمنی درمانی را به عنوان یک درمان جهانی برای سرطان فراهم می کند امروزه یکی از مهم ترین پیشرفت های اخیر در درمان سرطان ، توسعه یک روش درمانی یا ایمونوتراپی موسوم به CAR-T است .

این روش در واقع روشی درمانی است که برای هربیمار شخصی سازی می شود و شامل برداشت سلول های T ایمنی بدن بیمار و برنامه ریزی مجدد آن ها برای هدف قرار دادن پروتئین های خاص موجود در سلول های سرطانی بیمار است.

سازمان غذا و دارو آمریکا (FDA) در سال ۲۰۱۷ اولین درمان با استفاده از این روش را برای بیماران جوان مبتلا به نوعی نادر از سرطان خون و مغز استخوان تایید کرد اما این درمان هم گران بوده و هم مدت زمان انجام آن زیاد می باشد و حتی ممکن است عوارض جانبی خطرناکی را هم در برخی موارد به همراه داشته باشد.

محدودیت بزرگی که پژوهشگران در کار بادرمان های CAR-T دارند این است که یک گیرنده سلول T جهانی (TCR) وجود ندارد که بتواند انواع مختلفی از سرطان ها را در همه بیماران هدف قرار دهد .
در حقیقت ، تصور می شد این نوع (TCR) جهانی که هدف آن سرطان است، وجود نداشته باشد.

اکنون یک مطالعه جدید توسط محققان نشان می دهد (TCR جهانی ) وجود دارد و یافت شده است. این تحقیق یک سلول T ایمنی را کشف کرده است که گیرنده جدیدی را به نمایش میگذارد که به نظر می رسد در حالی که سلول های سالم را بدون آسیب میگذارد ، می تواند طیف گسترده ای از انواع سلول های سرطانی انسانی را هدف قرار داده و از بین میبرد .

تصور می شود این سلول جدید کشف شده قادر است سلول های را از سلول های سالم با قرار گرفتن روی یک مولکول سطحی به نام (MR1) تشخیص دهد . در حالی که این مولکول تقریبا در تمام سلول های بدن انسان وجود دارد ، محققان گمان می کنند که در سلول های سرطانی متفاوت باشد و این امکان را فراهم می کند تا یک (TCR) بتواند به طور موثری طیف گسترده ای از تومورها را هدف قرار دهد .

اندرو سوئل ، نویسنده اصلی این مطالعه می گوید : روش های درمانی فعلی مبتنی بر TCR فقط در تعداد کمی از بیماران مبتلا به انواع کمی از سرطان از طریق سلول های T محدود شده با (MR1) یک مرز جدید و هیجان انگیز است. ان مطالعه چشم انداز یک درمان جهانی سرطان و یک نوع واحد از سلول T است که می تواند انواع مختلفی از سرطان را از بین ببرد . پیش از این هیچ کس باور نمی کرد که این امر امکان پذیر باشد.

محققان در حال آزمایش این روش بر روی حیوانات در آزمایشگاه های سلولی هستند و آزمایش های اولیه روی حیوانات به نتایج دلگرم کننده ای رسیده است .

سوئل میگوید : آزمایش های انسانی در صورت موفقیت آمیز بودن آزمایش های اولیه می تواند خیلی زود آغاز شود.
وی افزود : موانع زیادی برای غلبه وجود دارد اما اگر این آزمایشات موفقیت آمیز باشد امیدوارم که این روش درمانی جدید در مدت چند سال در بیماران استفاده شود .
متخصصان سرطان که در این آزمایش شرکت نداشته اند خوش بین هستند که این پیشرفت به یک درمان جهانی جدید منجر شود.

آسترو کلامپاستا ، از موسسه تحقیقاتی سرطان لندن می گوید : قبل از آنکه هیجان زده شویم کار بیشتری لازم است اما این مطالعه جدید مطمئنا امیدوار کننده است . اما یافته های جدید در مراحل اولیه هستند ولی ما را یک قدم به ایمونوتراپی مبتنی بر سلول نزدیک تر کرده اند.

آون گالیمور محقق دانشگاه کاردیف که روی این مطالعه کار نکرد موافق است که این کشف می تواند واقعا تحول آمیز باشد و راه را برای یک درمان جهانی ایمونوتراپی که قبلا غیر ممکن دانسته می شد هموار کند .

وی افزود : اگر این یافته انقلابی جدید اتفاق بیفتد پایه و اساس یک داروی سلول T جهانی را فراهم می کند و هزینه های هنگفتی که در شناسایی ، تولید و ساخت سلول های T شخصی وجود دارد ، کاهش می یابد . این واقعا هیجان انگیز است و یک قدم بزرگ بالقوه برای دستیابی یه ایمنی درمانی سرطان می باشد.

 

گردآوری : مهدیه بازار دار

منبع : مجله Nature Immunotherapy

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا