اخبارتازه ترین نوشته هامطالب مفید

راهکاری جدید برای جلوگیری از سقط مکرر جنین

داروی دیابت راهکاری جدید برای جلوگیری از سقط مکرر جنین

 

اخیرا توسط یک آزمایش بالینی که در دانشگاه Warwick صورت گرفته ، یک دارو که برای درمان دیابت طراحی شده است با تاثیر بر پوشش آندومتر رحم می تواند برای جلوگیری از سقط جنین مورد استفاده قرار گیرد . این دارو تعداد سلول های بنیادی در پوشش داخل رحم را می افزاید و شرایط رحم را برای نگهداری جنین بهبود می بخشد .

این تحقیق که توسط مرکز ملی تحقیقات سقط جنین تامی مورد حمایت مالی قرار گرفته است ؛ به تازگی در مجله EBioMedicine انتشار یافت .

سقط جنینسقط جنین که به معنای از دست دادن پی در پی دو یا چند بارداری مطرح می شود ، احتمال بارداری موفقیت آمیز را کاهش می دهد .
تحقیقات انجام شده نشان می دهد ، سقط جنین که ناشی از عدم حضور سلول های بنیادی در پوشش داخل رحم است ، هزاران زن را با مشکل مواجه کرده .

سلول های بنیادی قادر هستند ؛ سلول های تخصص یافته به نام سلول های ریزشی را در مقابل استرس و التهاب بیش از حد حفاظت کنند . ( استرس شدید در دوران بارداری منجر به تجذیه پوشش داخلی رحم می شود )

دارو های جدید دیابت که با نام گلیپتین ها شناخته می شوند ، با هدف قرار دادن آنزیمی منجر به جذب دوباره سلول های بنیادی در جریان گردش رحم می شوند .
آنزیم فوق ، به نام DPP4 ، به وسیله داروی خاصی ، سیتا گلیپتین ، مهار و منجر به بهبود شرایط بارداری می شود .

در یک مطالعه ، سی و هشت زن از سن 18 تا 42 که سقط جنین را تجربه کرده بودند ( حدودا پنج مورد ) انتخاب شدند ، آن ها در سه دوره قاعدگی داروی خوراکی سیتا گلیپتین یا یک دارونما را استفاده کردند سپس برای تعیین تعداد سلول های بنیادی قبل و بعد از دوره نمونه هایی از رحم در ابتدای دوره ی درمان و بعد از آن تهیه شد.

آن ها دریافتند زنانی که گلیپتین را به صورت کامل مصرف کردند ، سلول های بنیادی آن ها به طور متوسط 68 درصد افزایش یافت.
آن ها همچنین مشاهده کردند تعداد سلول های تحت تاثیر استرس موجود در پوشش داخل رحم با کاهش پنجاه درصدی مواجه شدند .

پرفسور جان بروسن ، از دانشگاه پزشکی Warwick و مشاور بهداشت باروری در بیمارستان های دانشگاهی Coventry بیان می کند : ” تاکنون درمان تاثیر گذار اندکی برای سقط جنین وجود دارد و این اولین درمانی است که با هدف بهبود شرایط رحم قبل از بارداری انجام می گیرد . هر چند این احتمال وجود دارد که سقط جنین ناشی از خطای ژنتیکی در جنین باشد اما یک پوشش غیر معمول در رحم می تواند منجر به سقط جنینی با ترکیب کروموزومی طبیعی شود . ما امیدواریم که روش جدید درمانی از ایجاد چنین ضرر هایی جلوگیری کند و فشار جسمی و روحی سقط جنین را بکاهد .

“پروفسور Siobhan Quenby از بخش کار آزمایی بالینی Warwick و مشاور منتخب بیمارستان دانشگاهی Coventry گفت : ” ما محیط رحم را که در آن جنین تشکیل می شود بهبود بخشیدیم و با این عمل امید داریم که احتمال بارداری موفق را افزایش دهیم . تحقیق حاضر به دنبال برسی است که آیا می توان تعداد سلول های بنیادی رحم را افزایش داد یا خیر ، مشاهدات نشان می دهد در شرکت کنندگانی که سیتا گلیپتین را مصرف کرده اند سقط های مکرر دیده نشده .”

مدیر اجرایی شرکت ( Tommy ), Jane Brewin گفت : ” در گذشته اغلب متخصصان سلامت اظهار داشتند که سقط جنین غیر قابل پیشگیری است و والدین امید کمی به درمان دارند . در نتیجه مرکز ملی تحقیقات سقط جنین تامی تامین مالی این تحقیق را بر عهده گرفت و تحقیق فوق به عنوان یک درمان موثر که منجر به کاهش سقط جنین و کاهش احتمال از دست رفتن بارداری بعدی می شود انجام گرفت .

نتیجه :

سلول های بنیادی در به وجود آمدن سلول های ریزشی رحم که از جفت در طی دوره ی بارداری حفاظت می کنند ، نقش بسزایی دارند .

کاهش میزان سلول های بنیادی ،افزایش سلول های تحت استرس و التهاب سلول های ریزشی را به همراه دارد که منجر به خونریزی و سقط جنین می شود .

داروی سیتا گلیپتین علاوه بر افزایش سلول های بنیادی در پوشش رحم ؛ میزان سلول های ریزشی تحت استرس را نیز می کاهد.

 

گردآوری : حدیثه فیض اله زاده
کارشناس زیست شناسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا