جلسه دوم کارگاه از ایده تا کارآفرینی

جلسه دوم کارگاه از ایده تا کارآفرینی

جلسه دوم کارگاه از ایده تا کارآفرینی

زمان برگزاری: شنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۰

 

هر کدام از ما، ممکن است ایده‌های بسیاری داشته باشیم، اما قرار گرفتن ایده در مسیر درست و پروش آن، اهمیت بسیار بیشتری نسبت به خود ایده دارد.

در این کارگاه، خانم دکتر روستاپیشه به تعریف ایده، نحوه تشخیص ایده مناسب، تفاوت خلاقیت و نوآوری پرداختند.

ایده‌پردازی

در تعریف ساده، ایده به راه‌حل‌های گوناگون برای حل یک مشکل گفته می‌شود.

حال اگر این ایده، مسئله و مشکلی را برطرف کند، ایده کارآفرینانه است که فراتر از یک راه‌حل ذهنی است.

زمانی که ما دچار مشکل شویم، نیاز یا خلأیی حس می‌شود و برای برطرف‌کردن آن، ایده مطرح می‌شود؛ مجموعه‌ای از این ایده‌ها، که قادر به حل مسائل و مشکلات شود، فرصت‌ها را به‌وجود می‌آورد.

خلاقیت

در زندگی روزمره، گاهی به افرادی که ساختارشکنی می‌کنند این عنوان اطلاق می‌گردد، اما چنین افرادی، لزوماً خلاق نیستند؛ برای مثال؛ پوشیدن لباس مهمانی در جلسه‌ای رسمی را نمی‌توان خلاقیت نامید.
در این قسمت از برنامه، یکی از حاضرین نظر خود را این‌ چنین بیان کرد: «که معمولا نتیجه کار افراد خلاق به چشم می‌آید و گاهی ما متوجه بار منفی آن نیستیم.»

نوآوری

زمانی که نیاز، خلأ، ایده و فرصت با هم چفت شوند، نیاز، فرصتی را برای نوآوری فراهم می‌کند.

تفاوت خلاقیت و نوآوری

خلاقیت، فرآیند ذهنی برای رسیدن به هدف و در سطح ذهن است؛ نوآوری، تبدیل ایده به عمل است.

به بیان دیگر، خلاقیت ایجاد ایده جدید و نوآوری انجام کار جدید است.
شخص کارآفرین، کسی است که خلاقیت و نوآوری را با هم داشته باشد.

شتاب‌دهنده محصول‌ساز نیستند

خانم دکتر روستاپیشه در پاسخ به این پرسش که آیا شتاب‌دهنده‌ها، ایده را دریافت و تبدیل به محصول می‌کنند؟

فرمودند که ایده به تنهایی، امروزه فایده‌ای ندارد و برای ورود به شتاب‌دهنده، باید یک حداقل محصول یا mvp داشته باشید تا بسته به آن، ممکن است از شما حمایت شده و سرمایه‌گذار پیدا کنید.

همچنین در پاسخ به این پرسش که هزینه mvp را چگونه باید تامین کرد، بوت‌استرپ را عنوان کردند که تامین مالی توسط خود فرد است.

ویژگی‌های افراد خلاق

ویژگی‌های ذهنی: کنجکاوی، ایده و راه حل‌های زیاد و غیر عادی، توجه به جزئیات، روحیه نقاد، علاقه به آزمایش، تجربه و نگاه مثبت به نوآوری

ویژگی‌های عاطفی: شوخ طبعی، ساده و بی‌تکلف بودن، امید به آینده، مثبت‌نگر و دارای اعتماد به نفس، ارتباط صمیمی و عمیق.

ویژگی‌های اجتماعی: جلب اعتماد، مسئولیت‌پذیر، پیش‌قدم در رویارویی با مشکلات

موانع خلاقیت: نبود اعتماد به نفس و خودباوری، نداشتن تمرکز ذهنی، نداشتن توجه به جزئیات، انعطاف‌پذیر نبودن، تمایل به هم‌رنگی و هم‌گونی، عادت به زندگی، ترس از انتقاد و شکست.

همان‌طور که احتمالا متوجه شده‌اید، بسیاری از ما هم ویژگی‌های افراد خلاق و هم موانع را داریم؛ برای افزایش خلاقیت، می‌توان از تکنیک‌هایی استفاده کرد:

تکنیک گروهی

شناخته‌شده‌ترین تکنیک گروهی افزایش خلاقیت، طوفان فکری است؛ به این ترتیب، جمعی از افراد درباره یک موضوع، ایده‌هایی را می‌دهند و یک نفر آنها را ثبت می‌کند و در پایان، یک ایده قابل اجرا از آن استخراج می‌شود.

قانون طوفان فکری

قوانین طوفان فکری، این است که ایده‌ها غیر روتین و عجیب باشد، تعداد ایده زیاد و افراد فعال باشند و اجازه نقد ایده وجود ندارد.

آسانسور، یکی از مواردی است که در جلسات طوفان فکری ایده آن مطرح شد.

تکنیک فردی

پرسیدن چرا؟! و چه می شود؟! اگر زیر سوال بردن دانسته‌ها.
دکتر در پاسخ به سوال آیا قبل ایده باید دانش داشته باشیم، فرمودند که یکسری منابع و پژوهش سیستماتیک برای پیداکردن ایده باید باشد.

غربال‌کردن ایده

پس از ایده‌یابی، به کمک پژوهش و تحقیق، نیاز است تا امکان سنجی شود و ایده‌هایی با اثربخشی بیشتر، غربال شوند.

سیر تحقق کارآفرینی

ایده، خلاقیت، نوآوری و کارآفرینی
برای ایده‌پردازی، نیاز به منابعی داریم.

خانم روستاپیشه در پاسخ به سوال تفاوت مصرف‌کننده و مشتری گفتند که خریدار، مشتری است و کسی که از محصول استفاده می کند، مصرف کننده‌است.

رقیبان: تغییر در محصولات رقبا
توزیع کنندگان: انتقال مشکلات مصرف‌کننده به تولیدکننده

منابع داخلی شرکت: ماتریس SWOT که تحلیل نقاط قوت، نقاط ضعف، تهدیدها و فرصت‌هاست.

مراحل بعد از غربالگری:

غربالگری ایده، جمع‌آوری ایده، تطبیق نیاز، امکان اجرا، آنالیز، اجرا و گام بعدی توسعه و آزمایش مفهوم و mvp

در پایان کارگاه، دکتر به پرسش دوستان پاسخ دادند؛ ایشان در پاسخ به سوال فرق کارآفرینی و نوآوری، فرمودند: «کارآفرینی، با ایده نوآورانه شروع می‌شود و از ایده تا تولید محصول را شامل می‌شود؛ در واقع، کارآفرینی فرایندی است که نوآوری را در خود دارد.»

همچنین ایشان در مورد تاثیر بوم کسب‌وکار در غربالگری و این‌که آیا با ایده یکی است، گفتند: که بوم کسب‌وکار، ایده را چکش‌کاری و بهتر می‌کند و راه رسیدن به محصول را نمایش می‌دهد.
در پایان، دکتر روستاپیشه به‌عنوان توصیه پایانی، فرمودند که استارت‌آپ‌های موفق دنیا در حوزه کاری خود و کلمات کلیدی کاری خود را سرچ کنید که بهترین منبع برای ایده گرفتن، دیدن نمونه‌های موفق است.

نویسنده: مهتاب رمضانی
تیم رویداد آکادمی کارآفرینی تکتا

 

6 پاسخ
  1. ضحی فصیحی
    ضحی فصیحی گفته:

    وبینار و توضیحات خیلی خوبی بود؛ این برنامه‌ها می‌تونه مسیر رو برای خیلی‌ها که اول راه هستن مشخص کنه و سؤالاتشون رو بر طرف کنه تا شروع قوی و روند خوبی داشته باشن. خسته نباشین.

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *