اخبار

تغییر شکل نوعی پروتئین یکی از عوامل بیماری پارکینسون

فهرست مطالب

بیماری پارکینسون نوعی بیماری در سیستم عصبی است که ابتدا با لرزش شروع میشود و در نوع پیشرفته آن فرد با کند شدن حرکات و خشک شدن بدن و عدم تعادل رو به رو میشود.
دلیل اختلال در تعادل این است که دوپامین کاهش یافته و جسم سیاه مغز دچار اختلال میشود ،جسم سیاه مغز از طریق ماده شیمیایی دوپامین پیام های عصبی را از نخاع به عضلات مختلف بدن میرساند و کاهش آن سبب نارسایی پیام های عصبی به عضلات میشود و تعادل فرد کاهش میابد.
عامل ایجاد پارکینسون تغییر شکل نوعی پروتیئن به نام آلفا سینوکلوئن است تجمع این پروتئن در مغز بیشتدر از نواحی دیگر است که با تاشدگی آن و وارد شدن به غشا سلول های عصبی مغز سبب اختلال در فعالیت های مغزی میشود.
عملکرد اساسی آلفا سینوکلوئین در مغز و راه های جلوگیری از تا شدگی آن هنوز کشف نشده‌ اما محققان دانشگاه پردو طی برسی های نوین خود پروتئنی به نام hypeکشف کردند که میتواند این عامل بیماری را با قدرت انتخاب خود حذف کند مکانیزم ان اینگونه است که جلوی تجمع پروتئین تغییر شکل یافته را در مسیرهای عصبی مغز میگیرد. hype تنها پروتئین از نوعficدر بدن انسان است که توسط باکتری میله ای شکل (E.coli) تولید میشود،همانطور که گفته شد پرتوئین های نوع fic قدرت انتخاب دارند و میتوانند هنگام اشتباه در تاشدگی پروتئین انتخاب کنند که کدام سلول بمیرد و کدام سلول زنده بماند،بر طبق آمار تهیه شده از موسسه ملی بهداشت آمریکا سالانه حدود ۵۰هزار نفر دچار این بیماری عصبی میشوند.

 

گردآوری:رضوان سادات شاهی

کارشناسی سلولی مولکولی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا