علمی

تاثیر ویتامین D بر سرطان!!

معجزه ای بنام vit D

ویتامین D  که در پوست شما در واکنش به نور خورشید تولید می شود، آیا در تسکین درد ناشی از سرطان می تواند تاثیری داشته باشد؟

طبق مطالعه ای تصادفی با دارونما که توسط محققان صورت گرفت، نشان داده شد، در تسکین بیماران مبتلا به سرطان که با کمبود vit D مواجه بودند، مصرف مکمل های ویتامین D در تسکین درد و سطح خستگی کمتر به آنها کمک کرده است.

vit D نه تنها برای یک اسکلت سالم بلکه برای یک سیستم ایمنی سالم نیز مهم است. کمبود ویتامین D در خون ممکن است با درد، خستگی، افسردگی و کیفیت زندگی پایین در افراد مرتبط باشد. طبق مطالعه ای نشان داده شد که مکمل ویتامین D دوز های مواد مخدر و مصرف آنتی بیوتیک ها را کاهش می دهد. همچنین طبق نتایج بدست آمده استفاده از vit D به حس خستگی بیماران سرطانی در طول درمان کمک می کند.

به طور کلی سطح vit D در بیماران مبتلا به سرطان نسبت به افراد سالم کمتر است. ممکن است مکمل vit D درد بیماران مبتلا به سرطان پروستات و متاستاز استخوان را کاهش دهد. ویتامین D نه تنها سلول های سرطانی و سلول های بنیادی سرطانی را سرکوب می کند ، بلکه محیط ریز تومور را نیز تنظیم می کند و این چنین فواید ویتامین D را در پیشگیری و درمان سرطان نشان می دهد.

تاثیر ویتامین D بر کاهش میزان تهاجمی سلول های سرطان پوست

 

اثر تسکین دهنده vit D برسرطان

محققان برای انجام مطالعه خود  244 بیمار مبتلا به سرطان تسکینی را که در ASIH (مراقبت های پزشکی پیشرفته خانگی) ثبت نام کرده بودند، گردآوری کردند. همه شرکت کنندگان  با شروع مطالعه کمبود ویتامین D داشتند و یا 12 هفته تحت درمان با vit D با دوز بالایی در روز یا دارونما قرار گرفتند. محققان نحوه تغییر دوزهای مخدر را در این مدت در هفته های اول ، چهار ، هشتم و دوازدهم مطالعه،  اندازه گیری کردند. یک پزشک ارشد به نام Linda Björkhem-Bergman گفت: “نتایج نشان داد که درمان با vit D به خوبی صورت می گیرد. در بیماران تحت درمان با vit D افزایش قابل توجهی در دوزهای مخدر نسبت به  گروه دارونما در طول دوره مطالعه مشاهده شده است. علاوه بر این ، آنها در مقایسه با گروه دارونما خستگی ناشی از سرطان را کمتر تجربه کردند. وی افزود: «این اثرات بسیار کوچک اما از نظر آماری معنی دار بود. ممکن است برای بیماران مبتلا به کمبود vit D دارای سرطان که در مرحله تسکین هستند، اهمیت بالینی داشته باشد. این اولین بار است که نشان داده شده درمان با vit D برای بیماران مبتلا به سرطان تسکین دهنده می تواند بر درد حساس به مواد مخدر ‌و خستگی تأثیر بگذارد.»

این مطالعه یکی از بزرگترین مطالعات انجام شده در ASIH در سوئد است، اگرچه نقطه ضعف عمده این مطالعه تعداد زیاد افرادی است که آن را تکمیل نمی کنند، بلکه تنها 150 نفر از 244 بیمار به دلیل مرگ زیاد ، کل مطالعه را به پایان رسانده اند.

خواص ضدسرطانی vit D

خواص ضد سرطانی متعددی از vit D با تأثیرات متنوع بر توسعه و پیشرفت سرطان پیشنهاد شده است.دبا این حال ، جمع آوری داده ها نشان می دهد که متابولیسم و ​​عملکرد vit D در بسیاری از انواع سرطان تنظیم نشده است و در برابر اثرات ضد توموری ویتامین D مقاومت ایجاد می کند، در نتیجه به توسعه و پیشرفت سرطان کمک می کند. بنابراین ، درک متابولیسم و ​​عملکرد نامنظم vit D در سرطان برای توسعه استراتژی های جدید امیدوار کننده و درمان موفقیت آمیز سرطان مبتنی بر vit D بسیار مهم است. ارائه در “Medizinischen Woche” در سال  2019 که  vit D و پریودنتیت را نمایش می دهد.

 

نویسنده: بهناز بویه

ویراستار: مونا اکبری احمدآبادی

 

منبع

https://www.sciencedaily.com/releases/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا