اخبار

تاثیر خروپف روی مغز کودک

داشتن خواب کافی و با کیفیت از موارد مهم برای هر فرد است به‌خصوص برای کودکانی که در سن رشد هستند اما بعضی کودکان هنگام خواب خروپف میکنند که طی تحقیقات انجام شده میتواند اثراتی روی مغز داشته باشد.
دانشمندان دانشگاه مریلند (UMSOM) تحقیقاتی روی مغز کودکانی که خروپف میکنند انجام دادند و متوجه تغییراتی در ساختار مغز این کودکان شدند، از جمله مشکلات رفتاری مثل عدم تمرکز، بیش فعالی و مشکلات یادگیری.

حال این سوال مطرح می‌شود که خروپف چگونه می‌تواند اثر مخرب روی مغر کودک داشته باشد؟!

برای پاسخ به این سوال دانشمندان ده هزار کودک ۹ تا ۱۰ ساله را با MRI مورد بررسی قرار دارند.
همه این کودکان در بزرگ ترین و طولانی ترین رشد شناختی مغز نوجوانان (ABCD) توسط والدینشان ثبت نام شده بودند و عادات خواب و خروپف آنها گزارش شده بود.

بر اساس گفته های “آیا ایسایا” که دانشیار جراحی گوش، حلق، بینی و گردن اطفال در دانشگاه مریلند است، این تحقیق یکی از بزرگترین مطالعات در نوع خود است که سعی در توضیح ارتباط بین خروپف و ناهنجاری های مغزی دارد.

در نتیجه این تحقیقات، دانشمندان این فرضیه را مطرح کردند که کودکانی که بیش از سه بار در طول هفته هنگام خواب خروپف میکنند ماده خاکستری نازک تری در مغز دارند.
ماده خاکستری مسئول استدلال و کنترل انگیزه در انسان است.

همچنین بیان شد ماده نازک مغز با اختلالات تنفسی موقع خواب ارتباط داشته که وضعیت شدید آن “آپنه خواب” نام گرفته است.
خروپف میتواند به علت قطع کردن تنفس به صورت مکرر باعث بیدار شدن کودک شود و همچنین باعث کاهش اکسیژن رسانی به مغز شود.
لازم به ذکر است این تغییرات مغزی با کودکانی که مبتلا به اختلالات کم توجهی و بیش فعالی دارند شبیه هستند.
این کودکان کنترل های شناختی خود را از دست می‌دهند.

خروپف در کودکان

آمار و درمان این مشکل:

در بسیاری از موارد اختلال های تنفسی در خواب در ایالات متحده آمریکا، اختلال کم توجهی تشخیص داده می‌شوند در نتیجه درمان صحیحی برای آنها انجام نمی‌شود.
طبق آمار ده درصد از کودکان ایالات متحده آمریکا از این اختلال تنفس رنج می‌برند.
یکی از درمان های ارائه شده توسط این تیم، جراحی لوزه و برداشتن لوزه سوم (آدنوئیدکتومی) است که باعث بهبود تنفس در کودک و کاهش خروپف و تنفس دهانی او می‌شود.
طبق اظهارات “لیندا چنگ” یکی از محققان این تیم، مغز کودک توانایی ترمیم دارد پس شناخت و درمان به موقع این اختلالات باعث آسیب کمتر کودک می‌شود.
این تحقیقات برای پیدا کردن راه های درمانی بیشتر و بهتر هنوز در حال انجام است.

یکی از مواردی که دانشمندان در این تحقیق روی آن کار میکنند این است که آیا کودکانی که خروپف میکنند اسکن مغزی بدتری از کودکانی که خروپف نمیکنند دارند یا خیر.

“آی. آلبرت” رئیس امور اجرایی پزشکی در دانشگاه مریلند بیان کرد:«شواهدی برای تصویر‌ برداری از مغز که می‌تواند میزان شرایط لازم در رشد عصبی کودکان را اندازه‌گیری کند به دست آمده که نیاز به تشخیص ناهنجاری های خروپف در کودکان را پراهمیت تر می‌کند.»

 

گرداورنده : ساحل آب یار

رفرنس : ایسنا

منبع تصویر : thesinusdoctor

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا