مطالب مفیدمقالات

بیماری پارکینسون

پارکینسون

بیماری پارکینسون (Parkinson’s Disease) یا PD، نوعی بیماری نورولوژیک است.

اولین نشانه‌های پارکینسون مجموعه‌‌ای متفاوت از ارتعاش، Bradykinesia(آرام‌شدن حرکت)، سفتی یا رژیدیتی و خشکی اندام‌‌ها است.

دلایل اصلی ابتلاء به بیماری هنوز ناشناخته است، درحال‌حاضر ۹۰ نوع خطر مستقل توسط مطالعات ارتباط ژنومی مشخص‌شده‌است.

رایج‌ترین جهش‌های ژنتیکی شناخته‌شده در بیماران مبتلا به پارکینسون با‌سابقه‌ی خانوادگی، جهش در پروتئین ‌LRRK2 (Leucine_rich repeat kinase2)‌‌ است.

اکثر ناقلین نوع ‌GBA،  پارکینسون مبتلا نخواهند شد و این، یعنی دیگر عوامل ژنتیکی یا محیطی‌ای هست که بر نفوذ این انواع تاثیر‌‌می‌گذارد.

رسوبات پروتئینی a_synuclein جمع‌شده، در‌صورت پراکنده‌شدن به‌‌شکل اجسام لوئی ونوریت‌های‌لوئی،نشانگرهای پاتولوژیک  بیماری پارکینسون است.

این بیماری درمان قطعی ندارد، اما داروهایی مانند لوودوپا(Levodopa)، آمانتادین، بی‌پریدن و سلژیلین در درمان آن تجویز‌می‌شود.

روش‌های درمانی پیشرفته، مانند تحریک عمیق مغز و تزریق ژل لوودوپا _کاربیدوپای، اکنون به‌طور معمول د‌ر بیماری پارکینسون، برای مدیریت علائم حرکتی و نوسانات استفاده‌می‌‌شود.

substantia nigra in parkinson

بیشتر بدانیم:

بیماری پارکینسون (به انگلیسی: Parkinson’s Disease) با سرواژه PD برای نخستین بار توسط دانشمند بریتانیایی جیمز پارکینسون (James Parkinson) در سال ۱۸۱۷ میلادی توصیف شد و بنابراین نام این بیماری به او تعلق یافت.یشترین شهرت جیمز پارکینسون بخاطر توصیف بیماری بود که بعدها به نام خود وی پارکینسون نام گذاری شد و هر سال در تاریخ ۱۱ آوریل که روز تولد این دانشمند است به عنوان روز جهانی پارکینسون نامگذاری شده است. این بیماری همان لرزش در وضعیت استراحت است که همه‌گیری آن بیشتر در سنین پیری است اما در جوانان هم دیده می‌شود. همه‌گیری آن در همه مناطق جهان یکسان است. به‌طور کلی این بیماری بر اثر از بین رفتن سلول‌های ترشح‌کننده ماده‌ای به نام دوپامین (که یک انتقال دهنده عصبی است) و تجمع آلفا-سینوکلئین رخ می‌دهد. افزایش نسبت استیل کولین به دوپامین در غده‌های قاعده‌ای مغز موجب نشانه‌های لرزش، سفتی عضلات، و کندی حرکات می‌شود.

 

نویسنده:محدثه جعفرنیا

ویراستار:نگار سادات نخلی

تغییر شکل نوعی پروتئین یکی از عوامل پارکینسون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا