آکادمی علوم اعصاب ایرانمقالات پایه آکادمی علوم اعصاب

افتتاحیه آکادمی علوم اعصاب ایران

مراسم افتتاحیه آکادمی علوم اعصاب ایران در تاریخ 17 اسفند ماه سال 1400، با حضور جناب آقای بهمن مرادی، موسس اتحاد زیست شناسان ایران، جناب آقای دکتر نامی، سر دبیر آکادمی علوم اعصاب و جناب آقای دکتر کمالی، عضو ارشد هسته علمی آکادمی، برگزار شد. در این افتتاحیه، صحبت‌هایی پیرامون نقش کاربردی علوم اعصاب در دنیای امروز، اهمیت افزایش آگاهی در این زمینه و اهداف کلی آکادمی علوم اعصاب ایران، انجام شد.

علوم اعصاب
جناب آقای بهمن مرادی، موسس اتحاد زیست شناسان ایران، در شروع جلسه به معرفی اتحاد و آکادمی علوم اعصاب ایران پرداختند و بیان کردند: اتحاد زیست شناسان ایران، دارای آکادمی‌هایی در حوزه‌های مختلف علوم زیستی است. هدف از تاسیس این آکادمی‌ها، قدم برداشتن در مسیر دانشگاه‌های تیپ 3 و 4، استفاده از امکانات فضای مجازی برای گسترش همکاری‌های داخلی و بین المللی و در نهایت ایجاد هم افزایی بین بخش‌های مختلف است. از پیشرفت‌های حاصل شده در آکادمی‌های مختلف اتحاد، می‌توان به نشر 11 مقاله در حوزه بیوانفورماتیک و آغاز پژوهش‌ها در حیطه داروهای اگزوزومی که در کشورهای سطح یک دنیا بسیار مورد توجه هستند، اشاره کرد. امید است این آکادمی به هدایت دکتر نامی، فعالیت خود را آغاز کرده و به دستاوردهای تاثیر گذاری در حیطه علوم اعصاب دست یابد.

IMG 20220309 215521 095در ادامه جناب آقای دکتر کمالی، عضو ارشد هسته علمی آکادمی علوم اعصاب ایران، خاطر نشان کردند: امروزه نوروتکنولوژی، موضوع مهم و بحث برانگیزی در سراسر جهان است، به همین دلیل اطلاع از اهمیت علوم اعصاب، نوروتکنولوژی و چشم اندازها در این زمینه، بسیار حائز اهمیت است. نوروتکنولوژی، استفاده از هر ابزاری برای کمک به انسان و همچنین بهبود و ارتقای عملکرد آن است. طبق گزارشی که در سال 2021 منشر شد، مراکز تحقیقاتی، کمپانی‌ها و شرکت‌های خدمات دهنده متعددی در حال فعالیت روی زمینه‌های مختلف نوروتکنولوژی اعم از نوروفارماکولوژی، نوروفیدبک، نوروایمیجینگ و … هستند. دانشمندان، سرمایه داران، دولت و حوزه‌های دفاعی و نظامی، از جمله بخش‌هایی هستند که از نتایج تحقیقات و پیشرفت‌های حاصل شده در زمینه نوروتکنولوژی سود می‌برند. طبق آمار منتشر شده، 125 کمپانی در سطح متوسط و 50 کمپانی در سطوح بالا تر در زمینه نوروتکنولوژی فعالیت دارند. علاوه بر موارد گفته شده، 25 کمپانی در دنیا جز رهبران و پیشوایان این حوزه هستند که 80 درصد بازار نوروتکنولوژی را در اخیار دارند. این کمپانی‌ها، بیشتر در آمریکا، کانادا، انگلیس، فرانسه، استرالیا و آمریکای جنوبی متمرکز هستند.
نوروساینس می‌تواند در شناخت و کمک به درمان بیماری‌هایی نظیر آلزایمر، پارکینسون، افسردگی، اضظراب و سایر بیماری‌های مرتبط با اعصاب، به ما کمک کند. علاوه بر این، ابزارهای حوزه نوروتکنولوژی مانند، پت اسکن، MRI، ژن درمانی و … نیز می‌توانند در تشخیص و درمان بیماری‌های مرتبط با اعصاب نقش بسزایی داشته باشند.
به طور کلی می‌توان نتیجه گرفت که نوروساینس و نوروتکنولوژی دارای بازار بسیار بزرگی در سراسر جهان هستند و خروجی حاصل از تحقیقات در این زمینه‌ها، می‌تواند به سلامت، بهبود و حتی ارتقای عملکرد انسان کمک کند. امید است، آکادمی علوم اعصاب ایران به هدایت دکتر نامی، بتواند گام مثبتی در پژوهش‌های مرتبط با حوزه نوروتکنولوژی بردارد و حتی به پیشرفت‌هایی در زمینه طراحی ابزارهای مرتبط با نوروتکنولوژی دست پیدا کند.

IMG 20220309 215516 505
در پایان، جناب آقای دکتر نامی، سر دبیر آکادمی علوم اعصاب ایران، اظهاراتی در رابطه با اهمیت علوم اعصاب و فعالیت‌های آینده آکادمی داشتند و بیان کردند: ضمن تبریک برای تاسیس آکادمی علوم اعصاب ایران، امید است تا بتوانیم در کنار یکدیگر، فعالیت‌های مثبتی را در زمینه آموزش، پژوهش و ترویج نوروساینس، پیش ببریم.
امروزه، تکنولوژی به ما کمک می‌کند تا نوع متفاوتی از زندگی را تجربه کنیم و نمی‌توان ارتباط مغز با تکنولوژی را نادیده گرفت. در دنیای امروز، خدمات، خرید و فروش و فعالیت‌های روزمره زندگی از طریق اینترنت انجام می‌شود و در آینده نیز پیشرفت‌های بیشتر در تکنولوژی به ما خدمات بیشتری ارائه و ما را شگفت زده خواهد کرد.
تغییر، غیر قابل اجتناب است و ما باید با پیشرفت همراه شویم. به همین ترتیب، یکی از اهداف این آکادمی، فرهنگ سازی در حوزه تکنولوژی‌های عصبی و آگاه سازی از نقش آن‌ها در پیشگیری و بهبود بیماری‌ها و همچنین کمک به ارتقای سطح زندگی ما است. ما باید از دانش‌های پایه مانند، فیزیولوژی و آناتومی و اطلاعات تخصصی در زمینه پزشکی، نورولوژی، روانپزشکی و همچنین دانش‌های جدید مانند، یادگیری ماشین، هوش مصنوعی و … آگاه باشیم تا با هم افزایی به درک جدیدی دست پیدا کنیم. به عبارتی، نوروساینس یک فضای فرا رشته‌ای است که از اطلاعات سایر علوم تغذیه می‌کند تا به بینش و کاربردهای جدید دست یابد. نوروساینس، یکی از چهار ستون تعیین کننده در امروز و آینده است. امید است، کشور ما نیز سوار بر قطار پیشرفت شده و نقش تاثیر گذاری در این حوزه ایفا کند.
آکادمی علوم اعصاب ایران قصد دارد تا به عنوان دانشگاهی بدون مرز در زمینه دانش و پژوهش عمل کند و با برگزاری دوره‌های کوتاه مدت و بلند مدت به صورت عملی و تئوری و همچنین ارتباط با دانشگاه‌ها، انجمن‌ها و مراکز تحقیقاتی جهان، اهداف خود را پیش ببرد.

تهیه کننده: شادی منتها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا