اخبار

اسید چرب ، مبارزی علیه MS یا مولکولی بی اثر؟!

هر دو عامل ژنتیک و محیط زیست در ابتلا به بیماری MS موثرند ، رژیم غذایی یکی از این عوامل محیطی موثر است ، طی آزمایشات جدید تیم تحقیقاتی دیوید هافلر مشخص شده است که نوعی خاص از اسید های چرب در مبارزه با این بیماری نقش مهمی دارد.

نتایج تحقیقات اخیر نشانگر این بوده است که کمبود اسید چرب اشباع نشده اولئیک اسید سبب حمله و آسیب سیستم ایمنی به سیستم عصبی مرکزی و در نتیجه ابتلا به بیماری MS می شود. این اسید به مقدار طبیعی در بافت چربی بیماران مبتلا به MS وجود ندارد.

اولئیک اسید به فراوانی در روغن ها ، گوشت ها ، پنیر ، تخم مرغ ، تخمه آفتاب گردان ، شیر ، زیتون ، آووکادو و… یافت می شود.

تحقیقات نشان داد کمبود این اسید ها سنسور های متابولیکی فعال کننده سلول های T که عامل واکنش های ایمنی بدن هستند را نابود می کند.

فقدان اثرات سرکوب کننده این سلول ها سبب ایجاد علائم ناتوان کننده ای مانند ضعف بینایی ، درد ، عدم هماهنگی و… می شود ، این علائم ناشی از حمله ی سیستم ایمنی بدن به سلول های سیستم عصبی مرکزی است.

اسید چرب - fatty acid

مشاهدات نشان داده است که که با وارد کردن اولئیک اسید به بافت چربی بیماران مبتلا به MS تعداد سلول های T نظارتی افزایش می یابد.

هافلر سرپرست تیم تحقیقاتی اشاره می کند که چاقی خود یک رفتار پرخطر در ابتلا به بیماری MS است و سبب ایجاد التهابات زیاد می شود.

هافلر معتقد است برای تعیین تاثیر سولفوریک اسید بر روی بیماری MS نیاز به مطالعات بیشتر و جامع تری هست.

رفرنس : ScienceDaily

منبع تصاویر : socratic / Shelteringarms

نویسنده : محمدسپهر حکمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا