علمی

ابزاری که ژن های مرتبط با اختلالات مغزی را شناسایی می کند!

ابزار محاسباتی جدیدی توسط پژوهشگران امریکایی ابداع شده است که توانایی شناسایی ژن های مرتبط با اختلالات مغزی را دارد . در ادامه اطلاعات بیشتری خواهید خواند .

این ابزار توسط پژوهشگران دانشگاه کارولینای شمالی (UNC) ابداع شده است که دارای قابلیت شناسایی ژن های جدید مرتبط با هر نوع اختلالی است.

طبق پژوهش های بدست آمده،‌ بنظر می آید ژن های مرتبط با اختلالات روانی معمولا و صرفا نه همیشه در اوایل زندگی هر فرد بیان می شود ، در نتیجه این دوره از زندگی هر فرد (یعنی اوایل زندگی هر فرد) نقش مهمی در گسترش بیماری های روانی دارد.

همچنین این ‌پژوهشگران دریافته اند که بیان ژن های مرتبط با بیماری های عصبی در اواخر زندگی هر فرد صورت می گیرد.
‌دکتر هایجونگ وان استادیار ژنتیک دانشگاه کارولینای شمالی و از نویسندگان این پژوهش گفت : ما با استفاده از این ابزار موسوم به اچ_ماگما( H_MAGMA)توانایی نشان دادن ارتباط متغیر های کدگذاری‌ نشده را با ژن های هدف انها بدست اوردیم.اختلالات مغزی - brain disorders

این کار، چالشی است که پیشتر، بسیاری از دانشمندان را محدود کرده بود.
او افزود : ما همچنین بیولوژی مهمی را نشان دادیم که ژنتیک اختلالات مغزی را مشخص می‌کند و باور داریم که شاید این مکانیسم‌های مولکولی بتوانند اهدافی برای درمان باشند.

اختلالات مغزی از جمله اسکیزوفرنی و آلزایمر، از اختلالات ناگواری هستند که به تدریج در سراسر جهان گسترش می‌یابند و گزینه‌های درمانی کمی تا به اینجا برای آنها وجود دارد.
علت کم بودن درمان‌ها، تا حد زیادی از درک محدود در مورد مکانیسم‌های ژنتیکی و عصبی را شامل می‌شود.

“وان” ادامه داد: ما می‌دانیم که صدها ناحیه ژنومی وجود دارند که با خطر ابتلا به اختلالات مرتبط هستند، اما درک نحوه تاثیرگذاری متغیرهای ژنتیکی بر سلامت، یک چالش باقی مانده است؛ زیرا بیشتر این متغیرها، در قسمت‌هایی از ژنوم قرار گرفته‌اند که پروتئین نمی‌سازند.

این متغیرها، “متغیرهای ژنتیکی کدگذاری نشده” نام دارند و نمی‌توان نقش مهم آنها را انکار کرد.

نتایج پژوهش و اهداف آن :

“وان” افزود: ما با توجه به متغیرهای کدگذاری نشده و نقش مهم آنها، تصمیم گرفتیم ارتباط این متغیرها را با ژن‌هایی که با آنها در تعامل هستند، با استفاده از نقشه تعامل “کروماتین” (Chromatin) در مغز انسان نشان دهیم.کروماتین، ساختار فشرده DNA و پروتئین‌های درون سلول‌ها است که به حفظ سلامت عادی انسان کمک می‌کند . “وان” و همکارانش از این نقشه برای شناسایی ژن‌ها و اصول بیولوژیکی مربوط به ۹ اختلال متفاوت مغز از جمله اسکیزوفرنی ، اوتیسم ، افسردگی ، اختلال دوقطبی و همچنین اختلالات عصبی مانند آلزایمر و پارکینسون استفاده کردند . پژوهشگران با استفاده از اچ-ماگما توانستند ارتباط میان متغیرهای کدگذاری نشده و ژن‌هایی که با آنها در تعامل هستند ، نشان دهند . هدف نهایی پژوهشگران این است که استفاده از ابزار جدید خود را گسترش دهند و به افرادی که از بیماری‌های مرتبط با مغز رنج می‌برند، کمک کنند.

گردآوری : درسا توکلی

منبع : مجله ی Neuroscience Nature

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا