علمی

آمپول روگام چیست؟

آمپول روگام و ارتباط آن با اختلاف خونی بین مادر و جنین

آمپول روگام آنتی D در زمینه های متعدد می تواند مورد استفاده قرار گیرد. این امکان وجود دارد که حین بارداری گروه خونی فرزندتان با شما تطابق نداشته باشد. اصولا هر فرد در حین تولد یکی از گروه های خونی A,B,OیاAB را دارد و یک عامل رزوس یا RH که اگر در خون وجود داشته باشد شخص RH مثبت و اگر وجود نداشته باشد RH منفی است . عامل Rh از والدین به فرزندان ارث می رسد . اگر در خون شما Rh منفی و در خون پدر فرزند Rh مثبت باشد ممکن است فرزند Rh مثبت را از پدر به ارث ببرد در نتیجه با عارضه های مختلفی می باشد که به آن ها ناسازگاری یا بیماری Rh گویند. غربالگری Rh این بیماری بسیار کمیاب است و می توان از آن جلوگیری کرد به عنوان مثال در هفته 28 بارداری و زمانی که احتمال مخلوص شدن خون کودک با مادر وجود دارد پزشک می تواند (ایمنوگلوبولین RhOD) را تزریق کند.

آمپول روگام

فاکتور Rh

عامل Rh گیرنده پروتئینی است که بر سطح گلبول های قرمز خون وجود دارد . اگر این عامل بر روی گلبول خونی وجود داشته باشد Rh مثبت است و اگر نباشد Rh منفی است . در میان گروه های خونی موجود در جمعیت فقط 18 درصد افرداد دارای گروه خونی Rh منفی می باشند.

تداخل Rh

ایجاد این اختلال زمانی است که یک زن با Rh منفی کودکی با Rh مثبت (که از پدر به ارث رسیده باشد) را باردار باشد. احتمال اینکه فرزند Rh منفی را به ارث ببرد 50 درصد است که سازگار بودن Rh است و مشکلی پیش نمی آید و نیاز به درمان نیست . احتمال اینکه فرزند شما Rh مثبت را از پدر به ارث ببرد 50 درصد است که دراین صورت ناسازگاری Rh پیش می آید .برای تعیین آن باید از یکی از والدین نمونه خون گرفته شود . اگر والدین هر دو Rh منفی باشند، کودک نیز منفی است و در صورتی که هر دو والد Rh مثبت باشند کودک هم Rh مثبت خواهد بود. در آزمایش خونی که معمولا پیش از تولد از یکی از والدین گرفته می شود اگر دارای گروه خونی با Rh منفی باشند پزشک یک تست غربالگری خون برای تعیین آنتی بادی ها Rh انجام می دهد.

آنتی بادی

به پروتئین هایی که سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با عامل بیگانه (مثلا Rh مثبت) می سازد، آنتی بادی گفته می شود. در صورتی که کودک Rh مثبت را از پدر به ارث ببرد ناسازگازی Rh پیش می آید در این صورت برای تعیین سطح آنتی بادی چندین بار تست غربالگری در حین بارداری نیاز است . اگر آنتی بادی های موجود بسیار باشند ، در این صورت با عوارض شدیدتری رو به رو می شوید و آمپول روگام چندان موثر نخواهد بود با این حال پزشک ممکن است انتقال خون از طریق بند ناف پیش از خروج کودک از رحم و زایمان زودرس را پیشنهاد دهد.

حفظ آرامش

ممکنه عوارض خفیفی در اثر ناسازگاری Rh پیش بیاید که به درمان نیاز ندارد. معمولا بارداری اول با ناسازگاری Rh رو به رو نمی شود زیرا برای تولید آنتی بادی 9 ماه وقت نیاز است تا با عامل Rh مثبت مقابله کنند.
چگونگی تزریق آمپول روگام
چگونگی تزریق آمپول روگام

علت استفاده از آمپول روگام

دلیل دریافت آمپول روگام توسط مادران Rh منفی آن است که تزریق آن از تولید آنتی بادی بر علیه Rh مثبت جلوگیری می کند که در این صورت سلول های خونی کودک آسیب نمی بینند.

موارد تزریق مرتب آمپول روگام

موارد تزریق مرتب آمپول روگام در زمان احتمال ترکیب خون مادر و فرزند بدین صورت می باشد:
  • هفته 26تا28 بارداری ، زمانی که جفت شروع به نازک شدن می کند.
  • بعد از سقط جنین
  • در صورتی که کودک Rh مثبت باشد. (72 ساعت بعد از زایمان مخصوصا زایمان سزارین)
  • آمینوسنتز (بررسی مایع آمونیک برای اختلال رشد)
  • نمونه برداری از پرز جفتی cvs (بررسی نمونه های بافت برای غربالگری بیماری های ژنتیکی)
  • ضربه یا آسیب به ناحیه میانی بعد از افتادن یا تصادف
  • حین هر گونه دست ورزی جنین مثلا زمانی که جنین توسط پزشک در موقعیت نشسته قرار می گیرد.
  • خونزیزی وارژینال حین بارداری

نحوه استفاده از آمپول روگام

این آمپول معمولا به صورت تزریق عضلانی و قسمت پشت بدن و همچنین به صورت داخل وریدی استفاده می شود .دوز مناسب توسط پزشک تعیین می شود .

نحوه استفاده از آمپول روگام 

عوارض جانبی آمپول روگام

بارزترین موارد عوارض پس از مصرف آمپول روگام بدین صورت است:
  • سفتی
  • تورم
  • درد
  • تیر کشیدن
  • جوش یا قرمزی
  • عارضه کمیاب تب خفیف

جلوگیری از تزریق آمپول روگام

خطرات عدم تزریق آمپول روگام

از هر پنج زن اگر یکی با Rh منفی آمپول روگام را دریافت نکند به موارد زیر دچار می شود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا